';

Höga kusten på fyra hjul

Vi kom iväg sent under dagen den 25/8. Stannade 30 min från målet och sov i framsätena på bilen. Funkade bra men lite obekvämare för oss långa i bilen (läs William). Sen körde vi på till Bönhamn. Fina, kurviga och mysiga vägar när man kom av motorvägen. La i kajaken och paddlade ut till Högbonden. Väldigt mysig paddling och en fin liten ö med fyr och fik. Kokade nudlar på havsvatten nere vid stranden.

Kom tillbaks in till land tidigare än tänkt då vi skippa en bit av paddlingen. Istället körde vi norrut för att se var nästa mål låg. Hittade avfarten till Skuleskogens nationalpark men körde förbi mot Örnsköldsvik. Där hittade vi på en stor Naturkompaniet blandat med fjällräven outlet. Bra priser och många saker för den prylgalne utomhusmänniskan fick hjärtat att slå snabbt. Slutade med att jag ändå höll mig till att köpa ett par Fjällrävenbyxor och en keps. Åkte in och tog oss en tur runt Örnsköldsvik och åt. Efter det tog vi oss till Skuleskogens parkeringsplats där det fanns parkering och uppställning för att campa. Ställde oss lite mittemellan. Lastade allt från bagaget till framsätet och fällde baksätet vilket gav os en bekväm säng för natten med sovsäckar och liggunderlag. Kan tilläggas att alla nätter var varma nog att ha lite öppet på alla fönster och ett var helt nere med en handduk hängandes för.

Vaknade utvilade och åt frukost i camp för att bege oss in i parken. Välgjorda leder och fin skog. Stötte på en klass eller klasser från någon skola ute på tur. Tog vägen över berget istället. Den leden var lite mer krävande men lätt värt utsikten (utöver att vi slapp en miljon ungdomar). Kom ner på leden strax innan huvudattraktionen, Slåttdalsskrevan. En gigantisk skreva som bildats av magma som tryckt upp ur jorden och formats av istider, vatten, väder och vind. Otroligt mäktig. Fortsatte igenom den ner till en sjö. Fin sjö med rent vatten. Hal och mest stenig botten. Där tog vi skydd från ungdomarna på en udde man behövde gå lite längre för att nå. Kokade mat på Trangiat och laddade med ny energi. Fortsätter man förbi sjön finns det en skylt mot en grotta. Grottan var väl inte massor att heja för men häftiga klippskrevor på imponerande och livsfarliga djup fanns. Dock var allt välmarkerat och fina broar löpte över så ingen risk att traska ner i en. Sen vände vi och gick mot bilen igen. Tog inte vägen över berget den gången.

Jag kan definitivt rekommendera Skuleskogens nationalpark. Bra leder som bitvis var lite mer fysiskt krävande men man belönades med väldigt vacker natur. Fanns mer att besöka men vi var nöjda med det vi såg. Dass, information och kartor fanns i början vid den ingången vi tog. Undvik skrikande, obscena och störande klasser om ni kan.

Efter denna expedition var vi svettiga kan man säga. Varmt, krävande terräng och väska på ryggen gjorde sitt. Så vi bestämde att vi skulle hitta en bra sjö att bada vid och tvätta oss i. Det gick sådär. Vi tänkte att det måste finnas någon avskild sjö så man kunde tvätta sig mer ordentligt utan att störa allmänheten. Så vi flängde från sjö till sjö. Alla var antingen svår terräng till, ej badvänliga eller i närhet av sjötomt. Körde mot en sjö som tog oss ut på en åkerväg och in på en grusväg. Trivdes där kan jag säga. Sen kom vi till vägen som skulle leda närmast sjön. En sand/gräs/grusväg. Såg ut att vara gränsfall för Audin. Men 50/50 fyrhjulsdrift och frisk vågat. Det gick bra tills vi kom till en rejäl backe. Den tar vi lite sats till tänkte jag. Small till som satan när jag hitta en sten med underredet. Aja, kan inte tappa hastigheten nu och att backa och köra över den igen känns dumt. Small två-tre gånger till och sen var vi uppe.Hoppade ur bilen för att ta en titt och hörde ljudet av en V8 komma från min fyrcylindriga bil. Fan! Säkert slagit sönder avgasröret. Men hade tur, det var en skarv i avgasröret och den kåpan/biten hade slagits bakåt. Ingen fara förutom för natur och hörsel. Körde till en mack och frågade efter avgasklämma. Inget de hade men då hade avgasröret svalnat nog för att ta på, så kunde dra fram skarven och det gjorde sitt. Satte kurs mot Biltema i Sundsvall. Köpte avgasklämma där och åt inne på en foodcourt. Den avgasklämman sitter ännu inte på och ibland under accelaration får jag V8 igen. Ska ta tag i det, lovar.

Efter det äventyret så var det lite sent att bada så vi letade plats intill havet för att kanske få se soluppgång. Gick sådär men fick mycket grusvägskörning som var rolig. Däremot blev det att vi fick nöja oss med att stå på en parkering 100 meter ifrån havet men med träd i vägen. Dög bra ändå och vi sov gott efter en krävande dag. Så bra att vi snoozade väckarklockan vi ställt för att se soluppgång och sket i den efter allt jobb. Åkte denna dag iallafall till en sjö och snyggade till oss. Tog en badstrand bara för att få något. Såg en gädda i action från bryggan. Blev vän med diverse fiskar som närmade sig nyfiket när jag tvätta mig. Inte varmaste vatten men det gjorde sitt.

Efter det drog vi till Hudiksvall. Fin stad där vi köpte glass, vilket jag kladdade ner mig själv med. Våtservetter på fjällräven städar bort allt utan fläckar har jag insett. Hudiksvall var som sagt väldigt fint. Men man fick vibbarna att alla dessa lite extra bonniga människor man hittar i byar och ute på landet hade samlats och bosatt sig i en stad och kallat den Hudiksvall. Kanske bara är storstadsskadad. Vid det här laget så hade vi så mycket tid av dagen och så kort hem. Egentligen tänkt att komma hem från resan dagen därpå på förmiddagen för att ha tid till respektives nästa resa. Så vi bestämde att vi tar småvägar neråt och tar tid på oss hemåt men kommer hem den dagen. Besökte en ställe med ett gäng grottor. Hade inte lampa med så blev inte så djup undersökt. Vi köpte varsin dubbel french hot dog i Söderhamn men annars så var det inte mycket mer på den resan.

För att dra en slutsats så var resan väldigt mysig. Jag saknar markfrigång och lite mer off road väldigt mycket. Audin låter coolt med hål i höjd med framdörrarna. Audin funkar också bra som äventyrsbil och det går att utmana sig själv och den lite grann.

Overlanding.nu medlem

Skribenten är medlem av Overlanding.nu. Det är gratis att bli och vara medlem hos oss. Se vårt forum för mer information. http://www.overlanding.nu/forum