';

Overlanding: Danmark 2016

Overlanding: Danmark 2016

Som sagt, resan var den första som kom ut på Overlanding.nu när vi lanserade den första versionen hösten 2015. Så för en gång skull hade jag god tid till att packa allt som skulle med. Resan har hela tiden varit tänkt som en kombinerad resa, det vill säga mellan fri-camping, middag i det fria, till det att besöka fyrstjärniga campingar och fina restauranger. Med detta i bakhuvudet packades bilen för en ”lite” version av Overlanding.

Vår premium medlem Fredrik.L reste från Göteborg redan på torsdagen för att besöka en vän utanför Aalborg. Jag och min flickvän startade vår del av resan gry tidigt på fredags morgon från Larvik. Kl 07:00 rullade vi ombord ColorLines Superspeed 2 med kurs mot Hirtshals. Jag har tidigare skrivit om mina upplevelser ombord Superspeed, och även denna gången var upplevelsen på topp. Vi passade på att få oss lite sömn på vägen över, sedan det blev lite sent på torsdagen, och ett par vinglas för många. Men så blir det några gånger med kärlek på distans.

Kl 13:00 rullade vi av båten i Hirtshals och satt kurs direkt ner mot Aalborg. Det är tillfällen som detta, det är otroligt behagligt att köra den här typen av fordon. Vindmotstånd som en ladugårdsdörr till trots, så kommer Patrolen enkelt upp i behagliga 110km/t på motorvägen, och med 3.0 bar i däcken är det ganska enkelt att hålla dom 2,7 tonnen rullande. På vägen ner mot Aalborg upptäcker vi (Jag och min Co-Driver) att tack vare att Telia har jämnat ut roaming avgiften i Skandinavien, så hittar plötsligt inte min iPad något nätverk (3G/4G) och duktig som jag INTE varit har jag inte hämtat ner alla topo-kartor dagarna innan. Men tack vare god service på telefon med Telia i Norge fick vi löst problemet i samma ögonblick som vi navigations blinda rullar in i Aalborg.

_MG_7038_1440x960_FB

Kort tid efter vår ankomst vid Aalborg arme museum ansluter Fredrik.L i sin Overlanding konverterade Volvo TGB C306, och tillsammans med sin vän Jesper, också i en C306. Den Aalborg kända Jesper bjuder oss på en riktigt fin omvisning, med sedan tillhörande trevlig lunch, en lunch som såg mer ut som en bamsig middag. Här var det mer mat än fullvuxna och hungriga resenärer kunde få plats till.

Mätta och mycket belåtna satte vi kursen mot vårt första mål. Fredrik låg först, sedan han tillsammans med Jesper hade gjort lite rek och fått goda tips på fina platser för både övernattning och strandkörning. Efter ett kort stop vid en matbutik och bensinstation var vi snart framme vid den västra kusten av Danmark, och närmare bestämt Svinkløv Badehotel. Nu skulle vi inte sova på hotell, men ett par kilometer från hotellet ligger ett mycket vackert friluftsområde vid namn Svinklovene. Utsikten över stranden var helt fantastisk, vi kunde se kilometer efter kilometer av stranden både mot nord och söder. Campen blev anlagd på en hög sandkulle. Under natten skulle det visa sig vara mindre behagligt för oss två som låg i taktält. Den varma och lena vinden som tidigare på dagen känts befriande, var kl 02 ändrad till hård, och mellan 12-17 sekundmeter. Tältet fick ta i mot den fulla kraften som vinden mobiliserat under sin resa över Skagerak, men enligt min co-driver sov Eriksson som en sten genom natten. Men nattens upplevelse resulterade i en trött co-driver på lördagen.

_MG_6971_1440x960_FB

_MG_7008_1440x960_FB

Vi lämnade Svinklovene kl 10 på lördagen, och navigerade oss igenom friluftsområdet ner till nivå med havet och följde kusten på små grusvägar till Klim strand. Stranden är känd för att dra upp fiskebåtarna på stranden med hjälp av vajrar lika tjocka som mina under arm, och monster schaktmaskiner som sett sina bättre dagar. Men en imponerade syn, det var det.

_MG_7011_1440x960_FB

_MG_7016_1440x960_FB

_MG_7019_1440x960_FB

Kursen sattes mot Klittmøller med hjälp av större vägar sedan det ligger flera naturreservat ut med havet som gör det svårt med att hitta fina mindre vägar. Transportsträckorna blev en billig affär som Patrol ägare då Fredriks C306 helst lunkar fram i 75km/t, och sedan Danmark inte är speciellt stort, tar det heller inte så lång tid för att nå målen. Väl framme dukade Fredrik upp lunchen i det fria, och korv med bröd slukades på ett ögonblick. Klittmøller bjöd desvärre på en massa vind och en god del regn, så efter ett mycket kort besök var vi klara att sätta kursen nord igen, och detta med ett stopp vid Hanstholm.

_MG_7028_1440x960_FB

Efter ett par kilometer slog mina år från försvaret in då jag spottar några väl gömda bunkrar ute på en hed. Detta skulle visa sig vara den yttre försvarsringen från andra världskriget. Med den ena foten före den andra, och oftare var vi snabbt framme vid bunkrarna (Batteri Hanstholm 1). Under vårt besök, ser vi att ett annat kamouflage fordon parkerar bak Fredriks 306á. Det skulle visa sig vara en en vän av Jesper som vi mötte i Aalborg. Här får vi information om att vi absolut inte skall missa det fina bunker museet i Hanstholm. Nu har jag besökt väldigt många WWII museum upp genom åren, men museet i Hanstholm befinner sig helt klart i toppskiktet bland Skandinaviska museum. Väl värt ett besök för den som är intresserad i WWII historia.

_MG_7031_1440x960_FB

Timmarna gick fort inne i museet, så kursen till nattens läger sattes via stora vägar upp till Rødhus där vi styrde ut på stranden för att följa denna hela vägen upp till Løkken. Äntligen fick man uppleva den känslan jag hade när jag som barn såg bilar köra på stranden. Inte för att det egentligen är speciellt svårt eller tekniskt krävande. Men för att du faktiskt får lov att köra helt lagligt, men så är det också en helt speciell känsla att köra på stranden och se på havet som frossar utanför fönstret. Det blir lite som längtan för en ryttare att släppa lös sin häst över den öppna prärien. Dom bäckar som på kartan såg ut att vara 10meter breda, och som jag funderat länge över, visade sig som oftast inte vara mer än 1-2meter och inte speciellt djupa att kryssa.

_MG_7053_1440x960_FB

Njutningen var över på ganska kort tid när vi kom fram till Løkken. Här stoppar möjligheten för att köra på stranden då hamnen till staden kommer i mellan. Vi svängde upp genom staden och letade oss fram till Løkken Klit Camping. Campingplatsen håller som vanligt i Danmark en mycket hög stadard, en standard vi sällan ser i våra andra nordiska länder. Nu hade jag valt ut denna speciellt med tanke på Lova (Fredriks dotter på 10år) sedan campingen hade ett badland.

_MG_7054_1440x960_FB

179,- kronor fattiga (löjligt billigt för två bilar och fyra personer) tog det inte många minuter för lägret var etablerat. Middag blev det idag på en fantastiskt trevlig restaurant inne i själva staden. Kvällen gick till kortspel och vin. Den kraftiga vinden kom på nytt besök under natten, och enligt min co-driver sov jag fortfarande som en sten, fast vindkasten var kraftigare än tidigare.

_MG_7073_1440x960_FB

Vi rev lägret lite senare på söndagen för att Lova skulle få en möjlighet till att använda badlandet. Nu visade det sig att vattnet inte var speciellt varmt, det hade kanske till och med varit varmare att bada i Kattegatt. Nu går det inte att köra på stranden upp till Hirtshals, i alla fall inte när det var högvatten, så jag plottade ut en väg som slingrade sig upp mot vårt mål. Väl i Hirtshals blev det en god lunch på en ny restaurant för vi styrde ner mot hamnen och ut på stranden öst om Hirtshals. Här hade tidvattnet bara lämnat en smal strimma med strand, men på den andra sidan hade stranden delat sig i två lite längre fram, vilket gav en tuff effekt där Fredrik körde på den delen närmst havet och jag in mot land. Nu är inte den här strandkörningen lika långt som nere vid Blokkhus, men på den andra sidan gav den oss en mycket större frihetskänsla då vi var ensamma utan andra bilar eller människor.

_MG_7096_1440x960_FB

Ån Uggerby sätter en naturlig stopp för att kunna resa mer öst på stranden. Nu hade vi nog kunnat kryssa denna, men det kändes lite onödigt om man eventuellt skulle sitta fast, speciellt när man har färjor att passa på. Så vi vände och hittade en fin väg upp till Skagen. Skagen beskrivs av många som en enorm turistfälla, och det kan gott hända, men det är ändå en plats jag känner man bör besöka in i mellan. Inte för att det är så himla spännande, men mer för att det är ett så tydligt markerat slut på ett land. Här ser man hur haven möts, och vågorna slår mot varandra. Väst mot öst.

Våra vägar skildes vid Skagen. Fredrik rullade ner mot Fredrikshamn och vi tillbaka mot Hirtshals. Men… jag och Marie kunde inte motstå att köra ut på stranden och använda den vägen tillbaka till färjan.

_MG_7083_1440x960_FB

Allt i allt var det en mycket trevlig och lyckad resa. Synd bara att vi inte kunde bli flera sedan det är både enkelt och billigt att resa till Danmark och även när det gäller att leva där.

Skjermbilde 2016-06-21 kl. 23.38.25

Ett stort tack till Fredrik och en mycket förståelsefull Lova som inte klagade en minut över allt körande på dagarna. Ett stort tack till Jesper Vang Falkenberg för tips om övernattning, lagar och regler samt ingående information om sevärdheter!

Andreas Eriksson

Administrator och en av ägarna till Overlanding.nu. Jag äger en Jeep Wrangler JK som jag använder till resor långt som kort.

There is 1 comment on this post
  1. juni 21, 2016, 11:23 pm

    Strålande rapport Mr Eriksson!

    Som jag sa, boka nästa år så kommer vi – fin övning inför Pyrenèerna 2017!

Leave a Reply to Jon Wiberg

Klikk her for å avbryte svar.

You must be logged in to post a comment.