';

Dieselvärmare eller kinavärmare. Kärt barn har många namn.

Dieselvärmare eller kinavärmare. Kärt barn har många namn.

Startar med att skriva att detta inte är en test av en speciell värmare, utan mer konceptet som sådant. Det finns helt enkelt för många olika typer, producenter och aktörer runt dessa portabla värmekällor.

Många med mig har säkert startar våra äventyr i yngre år på allt från granris, liggunderlag till mer ombonat med olika värmekällor. Men, ju äldre vi blir ju mindre behöver vi bevisa för oss själva och andra, och inte minst strävar vi efter mer komfort.

Hösten 2021 beställde jag en så att säga Kinavärmare från Wish.com. Imponerande nog kom den på dörren på under två veckor och precis innan vår Overlanding.nu´s Hösttur. Innehållet i lådan såg ut att stämma fram till jag tog upp fjärrkontrollen som skall kunna användas för att starta och stänga av värmaren. Här följde det inte med batterier och det stod heller inte vilken typ som behövdes. Efter lite fram och tillbaka lyckades jag finna riktig typ, så nu in i den mycket sparsamma manualen. Här stod det hur man skulle para fjärrkontrollen med värmaren. Problemet var att ingen av bilderna, eller funktionerna stämde med manualen. Efter lite undersökning så finns det inte någon inbyggd fjärrstyrning, så lite bluff och båg.

Det som visat sig vara viktigt är att låta värmaren blir klar med sin uppstartsprocess. Det tar lite tid för den startar upp. Man hör gärna hur bränslepumpen klickar i det uppstarten sker. På just min enhet är pumpen ganska så tyst. När värmaren så är i gång kan man enkelt ändra effekten.

Jag har kört värmaren i allt från +5 grader till ner mot -25 och detta med mitt oisolerade flexirör. Man tappar garanterat en del värme, men det har inte varit några som helst problem att få en god värme inne i tältet, och det utan att köra på maxeffekt. Mitt flexirör blir ca 45cm långt när jag drar ihop det. Skall man ha en isolations-del tar detta en god del mer plats i en redan full bil. Vidare fungerar det perfekt med att ha kontrollpanelen upp i tältet, men det är helt klart smidigare med en fjärrkontroll, så undersök om det verkligen är det på enheten du själv beställer.

I min Jeep har jag bara ETT batteri på 95amp. Jag har under vintern endast kört värmaren 2 timmar på kvällen rätt innan jag lägger mig. Så har jag gärna strartat denna kl 06 och låtit den gå fram till runt kl 09. Det har nästan inte påverkat batteriet över huvudtaget. Genom vintern har jag gjort av med 5 liter diesel på dom fyra helgerna jag använt värmaren, så den är inte direkt törstig.

Så till någon form för konklusion. Detta är något av det bästa inköpet när det kommer till komfort. Det är helt klart något annat att kunna njut av ett varmt tält när det är surt ute. Prisen på dom här enheterna är ganska överkomliga, även om det varit en 50–60% stigning det sista året.

Under sommaren bygger jag om min enhet. Jag skall ta ut alla delarna och montera dessa i en aluminium låda där jag har innluft och avgasrör fast monterat. Det vill säga att jag bara kan sätta hela lådan på utsidan, koppla ström och så föra upp slangen in i tältet. Allt i allt kan jag varmt 😊 rekommendera den här typen av värmare.

https://www.wish.com/search/diesel-air-heater?hide_login_modal=true&source_feed_page_view_id=1650207302_60fafef29feb469b8d072314b2f768f1_SearchPage

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=diesel+heater&_sacat=0

https://www.amazon.com/s?k=diesel+heater&crid=2F7HVTKEJOXSJ&sprefix=diesel+heater%2Caps%2C146&ref=nb_sb_noss_1

Andreas Eriksson

Administrator och en av ägarna till Overlanding.nu. Jag äger en Jeep Wrangler JK som jag använder till resor långt som kort.

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.