Jump to content

ForslundFoto

Basic Member
  • Posts

    3
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Ort
    Länghem
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

ForslundFoto's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

3

Reputation

  1. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av gasolkök. Köpte först ett billigt 1-lågigt gasolkök på Biltema (37-656) på 2,9kW, som drivs av en engångstub (175941) . Fördelar är priset 199kr för köket och 20kr per tub. Bra effekt, men värmen blåser lätt bort om man inte använder transportlådan som provisoriskt vindskydd. Fick sedan ett gammalt Primus 2069, 2-lågigt gasolkök av fd svärfar. Slitet och härligt 70-tals färgsättning. Fick även med 2 tomma tuber av typ 2006. http://travel.forslundfoto.se/#!album-121-2 Slangen var sprucken, så jag beställde både slang, o-ringar och munstycken att ha i reserv. Bytte slang och o-ring till ena flaskan. 2014 var premiär under SOT (sweden offroad tour) och köket fungerade till belåtenhet. Stort plus med inbyggt vindskydd. Lite mer pill att fälla upp än Biltemas, så oftast använda man det enklare köket om man bara skulle värma kaffevatten. 2015 blev det en trip till Värmland och Norge, nu användes endast Primus-köket. (Byggde min en offroadkärra och hade bara Primusköket tillgängligt. Mer om kärran i en annan tråd) Nu märkes en tydlig skillnad mellan dom båda brännarna i Primusköket. Den vänstra var betydligt sämre flås i än i den högra. http://travel.forslundfoto.se/#!album-121-3 Var nära att beställa ett nytt kök och slänga ut det gamla på Tradera. Men sen kom jag på att jag har ju en påse med reservdelar. Så jag plockade bort toppen på brännarna och bytte dom båda munstyckena. http://travel.forslundfoto.se/#!album-121-1 Tog ca 5 minuter och resultatet var över förväntan. Riktigt bra flås i båda brännare. Kostnad 588kr för slang, 4st o-ringar , 2 munstycken. Reservdelar köptes på FOGAS.se. Rekommenderas!
  2. Tänkte skapa en liten byggtråd om hur jag fixade min lilla overlandingkärra. Med taktältet monterat på bilen blir man ganska låst. Precis när man har rest tältet kommer man på att man skulle åka o köpa öl. Jobbigt läge. Tanken med att bygga om en släpkärra föddes. Fördelen är att man kan koppla loss släpet och fortfarande kunna åka med bilen. Men slipper taktältets vikt på bilen, man kan lasta alla tunga, skrymmande saker i släpet. Fördelarna är många. Jag välde att köpa ett nytt EU-släp. 600kg totalvikt, 125kg egenvikt. Drygt 5500kr kostade det regat o klart. Slipper massa bromsar och elände. Skattefritt och besiktning om 4 år. Drog hem släpet och började fundera på en lådkonstruktion där man kan lasta och ha arbetsytor för gasolkök etc. Jag hade tillgång till 30x40x1,5mm galvade stålrör. Byggde en ram i botten på kärran och la en sarg på ovankanten av lemmarna. Monterade rullar i botten och la en skiva ovanpå. På så vis kan man lätt rulla ut reservhjul, grill, stolar o bord etc. Bara att fälla baklämmen och dra ut hela bottenskivan. Köpte 2″ avgasrör på biltema och svetsade 4st stödben som monterades i kärran. Förstärkte kärrans underkant med vinkeljärn. Uppepå stålramen byggde jag en träkonstruktion som kläddes med formplyfa. Toppskivan valde jag en golvslitskiva som används i hästtransporter. Uppepå lådan svetsade jag en stålram som jag lackade i svart body, monterade taktältet på den. Anledningen är att det måste vara rätt höjd på tältet för att annexet skall passa. Ser lite ut som en höghus, men eftersom tung last är i botten på kärran så upplevs den inte som vinglig när man kör. Fick tag på 2st Defenderdäck av en god vän. Köpte fälgar av Morgan på FMV4x4 med Landcruiser bultmönster. Spacer.se tillverkade spacer som ändrade från 4-bult till 6-bult. Skärmarna blev för små, fick borra ur dom och bygga nya. Resultatet blev att kärran går spikrakt bakom Landcruisern, utan att behöva sänka draget. På dåliga vägar sänker jag däcktrycket, då går den hyfsat mjukt o fint bakom bilen. Vägde kärran lastad med allt som jag brukar ha med mig på resor och totalvikten blev 540kg. 60kg över till öl o allt som är bra att ha med sig. Tanken är väl att antingen måla eller lägga en film på kärran, träfärgen är väl inget aktivt val jag har gjort. Plastidip kanske är ett alternativ. Formplyfa är dock väldigt hal, så man får nog slipa ner ytan lite om färg skall fästa. Lite svårt att lägga upp mer än 4 bilder verkar det som. Håll till godo med bilder på min fotosida: http://www.forslundfoto.se/#!album-122
×
×
  • Create New...