Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Vi räknar med dig! Är den mentala orken för låg får vi väl köra upp och hämta dig!!! Hoppas det löser sig på ett så bra sätt som det går!
  3. Jag hoppas på att komma. Det händer dock en del saker i mitt just nu som har satt lite spår i min mentala ork samt ekonomi för nöje. Vi ser närmare anmälningsdatum hur det kommer bli för min del. Räkna mig som ett kanske fram till dess.
  4. Last week
  5. Inskrivet i kalendern. ping @Iudit Norlin "Må planeterna stå i rätt läge så detta händer"
  6. Överlevnadshelg på skånskt vis 17-19 maj 2024 Go mad, möed mad å mad i rättan tid! Vi bjuder härmed in till en matlagningshelg utomhus på Offroadbanan i Osby. Vi hoppas på lika bra väder som i fjol. Vi genomför eventet i samarbete med Offroadbanan.se. Ankomst fredag kväll eller lördag förmiddag. - Ni kommer att få tips och råd om mat som är kul och god att laga ute över öppen eld. - Ni kommer få testa att tillaga mat med hjälp av er egen utrustning, samt även med den utrustning vi har med oss. - Ni kommer garanterat att äta er mätta! Under helgen kommer det även att erbjudas möjlighet att prova diverse aktiviteter på Offroadbanan.se - Frikörning på banan med egen bil 500kr/hela helgen - Körning för grupp med Jeep från Offroadbanan 850/person - Femkamp om vi blir ett gäng, 550kr/person - För andra alternativ se Offroadbanans hemsida. Tidpunkt: 17-19maj 2024 Camp: Offroadbanan.se i Osby Kostnad: 400kr/vuxen(över 15år), betalas vid ankomsten Anmälan: I tråden Max antal bilar: 10 stycken Sista anmälningsdag: 5 maj
  7. Det heter egentlig PKK: Periodisk Kjøretøy Kontroll Men det var noe som kom som følge av EU, derfor kallenavnet EU-kontroll.. Norge er ikke med i EU, men velger stort sett å importere alt som er dårlig med EU. Noe bra, men stort sett dårlige EU-direktiv.
  8. Då skiljer det mellan våra länder om detta. Men en fråga som jag måste ställa för att stilla min nyfikenhet, varför heter det EU-Kontroll? Står EU för något annat än Europeiska Unionen? För Norge är ju liksom inte med i den europeiska unionen.
  9. I Norge er det 4år til første kontroll, deretter hvert 2år videre.
  10. Når jeg først holdt på med Tahoen hadde jeg også planer om en service på bakdiffen, med oljeskift og bytte av servicepinne/brytepinne/locking bolt pin. Tror det er lenge siden det ble tatt service sist, både tappeplugg og fylleplugg satt svært godt fast. Men fikk løsnet de til slutt og tatt av bakdekselet også, som ble grundig rengjort: Snudde så på hjulene så jeg fikk tak i servicepin og skrudd ut denne. Det så ellers veldig helt og pent ut inni der. Pinnen var tydelig moden for utskifting, her manglet det en mm med gods rundt hele pinnen på to steder. Tok så av førerdøren, som gjøres på følgende måte: Ta av plastdeksel på innsiden av A-stolpen nede, er bare klipset på plass. Ta så av 2 plugger der, samt 1 plugg i sikringsboksen og løsne gummi-muffen mellom dør og A-stolpe. Skru ut 3stk bolter som holder døren fast i hengslene, og løft den av. På bildet under har jeg montert og justert 4 nye pinnebolter, med nye foringer. Døren har nå NULL slakke, helt som ny. På søndag når alt var gjort, rakk vi også en liten tur til Eikesdal. Der laget vi oss lunsj og fikk en liten forsmak på våren i ca 15min med solskinn før solen forsvant bak "de høye fjelle".
  11. På vei til jobb en dag forrige uke fikk jeg en plutselig vibrasjon. Vanskelig å si hva det kom av, kom så brått på at jeg kunne ikke forstå at det var hjulene som gjorde det. Når jeg kom frem, gikk jeg en runde rundt bilen og joda: det luktet varmt og var varmt å ta på felgen høyre foran, så jeg hadde nok trege kalippere. Tok av kalipper når jeg kom hjem for å sjekke og det var stemplet som var tregt. Nye kalippere fra Biltema ble innkjøpt, og til min store overraskelse kom de komplett både med låsefjær og glidepinner, en hyggelig overraskelse. Det var også med en pose med ekstra fett til gliderne. Her ser man tydelig at den innerste klossen er mye mer slitt enn den ytre, så det ble også nye skiver og klosser. I helgen var det fint vær, så jeg benyttet også anledningen til å gjøre litt forefallende på Tahoen: Kjøpte tidligere i vinter et nytt hengerfeste med 2" receiver. Det hadde kun litt lett overflaterust som ble pusset bort, deretter ble det smurt med svart Bengalakk. Her er det gamle, jeg kan ikke forstå at dette har gått gjennom EU-kontroll for både 2 og 4år siden. Dette er ingen ny skade, for å si det slik.
  12. En gång om året på denna sidan gränsen. En ny bil ska besiktas första gången senast 3 år (36 månader) efter den månad då bilen första gången togs i bruk. Andra gången senast 2 år (24 månader) efter den månad då föregående besiktning gjordes. Därefter senast 14 månader efter den månad då föregående besiktning gjordes Alla bilar som är av årsmodell 1968 eller äldre blir från i år besiktningsfria förutsatt att de godkänts i en kontrollbesiktning de två senaste åren. Bilar som är mellan 30 och 49 år gamla måste även fortsättningsvis kontrollbesiktigas vartannat år
  13. Ny kontroll allerede til neste år? Det var jo ofte..
  14. Earlier
  15. Idag har jag kört Sorento. Hela vägen till bilprovningen. Resultatet? Fick till och med lite beröm för att den klarat sig bra mot rosten. 🙄 och rosthackan kom inte ens fram. Så nu kan vi fortsätta färden mot.... ja vart vi nu är på väg.
  16. Hej, är spekulant på en landcruiser med diesel v8 från 2013. Har hittat en som är importerad från Belgien. Någon som har en och kan ge mig lite råd på kända fel mm man bör kolla på.
  17. Rylander

    Girkasse G52

    Söker efter en växellåda till min Hilux LN65. Beteckning på lådan är G52 och ser ut som på bilden.
  18. Taktält på den sen är bara bara börja borra i skogen!
  19. De får man vara ibland! Går att ha fristående finns ben och stormlinor till. Ihopfälld är den ca 2,2meter. Det går att köpa till väggar vad jag har sett. Det finns vägg på förarsidan framåt som dubblar som extra takutbyggnad. Reservdelar. Vet jag inte har inte behövt några än. Men Ironman är ju ändå ett världsomspännande märke så bör ju finnas.
  20. "På flaket finns en borrmaskin som kan borra ner till ca 200 meter(kostade 150 000 kr) Flertalet olika borrar ingår i priset!" En mobil borrmaskin!
  21. Toyota Land Cruiser enkelhytt 4,2 diesel 131 hk 4WD 5-vxl https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_land_cruiser_enkelhytt_4_2_diesel_131_hk_4wd_5_vxl/1001101292
  22. Kan ju googla, men är lite slö idag. Markisen: Fristående? (ser så ut) Längd ihopfälld? (2.5m?) Finns väggar? (Inga på bild eller i text men finns det att köpa till nya?) Hur är tillgången på reservdelar?
  23. Ett barn till på väg och tillsammans med allt annat jag styr med så kommer det bli paus i resandet ett bra tag framöver så tänker jag säljer iväg taktält och markis. Tänker jag lägger ut det här först om någon är intresserad innan det kommer ut på Marketplace framåt. En Ironman Deltawing XTR-143 270graders markis för Vänster sida. Pris 9000kr, Nypris 12 450kr Inköpt förra sommaren. Ett Outdoordays Safari Pro S taktält inköpt 2021 med förtält 200cm inköpt 2023. Taktältet är Sandfärgat, Förtältet är svart. Pris 12 000kr, Nypris 16 000kr+2000kr. TÄLTET SÅLT, MARKISEN FINNS KVAR
  24. Tjenare gott folk! Egentligen inte så väldigt mycket nytt att informera om. Jag personligen håller som sagt inte på med Overlanding längre, eller det beror lite på hur man definierar ordet Overlanding. Det jag kan skriva är att jag aldrig mera kommer att bygga eller äga en liknande rigg som jag har gjort, det kapitlet är över... flera orsaker till det. - Saknar du det? (Frågan kommer ibland från vänner) Nej jag gör egentligen inte det. Jag har hållit på med 4x4 och byggde min första rigg redan 1989 och det är en stund sedan så jag känner mig ganska så mätt. Men det var en äventyrlig resa med fantastiskt många upplevelser. Nu har det snart gått ett år sedan jag drog ut proppen ur Overlanding.nu och det är inget som har ändrats. Det är fortfarande jag som betalar räkningarna och lite så där halvhjärtat ser till att sidan och forumet fungerar så där någorlunda. När det kommer till hemsidan så valde jag att hålla den visuellt aktiv, men kommer i dagarna att göra om lite på den så att fokuset blir mer på det som varit. När jag så har kr 1.500,- över så skall jag lägga dessa på att uppdatera forumet också... men prioriterar inte det nu. Som sagt! Jag kommer inte att ses i Overlanding miljön... men, jag skall i väg på diverse resor och jag kommer att lägga ut på andra äventyr i skog och natur. Kanske det blir dokumenterat, eller inte, vem vet. Mina vänner vet var ni hittar mig 😅 för det är i motgång man faktiskt vet vilka man kan lita på.
  25. Försöker Ingo påverka mitt framtida bilval? Diesel har inte varit något alternativ de senaste åren, men kanske nu?
  26. @Richard Steenjag installerade OME av den hårdaste typen (kör Pajero gen 4), jag tyckte bilen blev mycket behaglig. Jag har takkorg, stötfångare fram i plåt. Bilen gick från lite svampig utan utrustning och gamla fjädrarna, till mycket behaglig i kurva och allmänt skön på väg. Ska också tilläggas att de gamla fjädrarna inte såg dödströtta ut, utan i helt okej skick. Jag kan inget annat än rekommendera, tycker bilen är skön att köra fortfarande 👍🏻 Om du inte ska göra stora förändringar på bilen kan du ju alltid välja mellan tre olika hårdheter hos OME.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...