Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Nej det gör vi inte men vi har i stort sett följt TET-spåret i området då vi efter tips upptäckt att det i stort sammanföll med vår planerade rutt. Jag kommer att skriva ut det lite tydligare längre fram i tråden någon av de närmaste dagarna.
  3. Today
  4. Idag har jeepen fått ny olje og renset airmass sensor. Måtte flytte litt på hiluxen også
  5. Vårtreffet 2018 hadde vi følgende JK'er: 3.6 Rubicon orginal 2.8 Sahara orginal 2.8 Rubicon med AT35
  6. Sedan är det väldigt trevligt med Jeep'r.. Vårträffen 2018 var väl rekord med 4st tror jag (kan det stämma @iknutis?)
  7. Tänk att det går att hyra! Wow.. Har alltid gillat WV bussen.
  8. Wow!! Den såg ju faktiskt frän ut.. För att vara en Saab.
  9. Plats är det inte mycket till nej. Jag tänker hellre lägga pengar på solceller än ett extra batteri och en massa kablar till en öde plats i Jeep'n 🙂.
  10. Fungerte utrolig bra i Wrangleren med bare ett batteri syns jeg, er jo så trangt under panseret på de bilene. Vanskelig å finne plass til ett til.
  11. Nopp.. detta är mitt enda batteri
  12. Har du montert forbruksbatteri Andreas? Eller er dette det ene batteriet du har?
  13. Fann denna fd SAAB 9000, lätt moddad med ”snorkel” och camper. Ser aningen glömd ut där den står intill en Lada Niva. En TGB9000, kanske ngt för nya svenska försvaret?
  14. Er litt greit å få sjekket batteriet, før ctek så satte jeg kunn på laderen vinterstid, men etter ctek har jeg funnet ut at det er like viktig med vedlikeholdslading sommerstid. For det å lade iphoner og ipadder tar mye strøm God tur
  15. Jesper Løwe

    Overlanders meet on the road

    Trying to capture some of the overland cars and trucks we meet along our trip
  16. Ser godt ud, og som taget ud af vores sommerferie planer.. Deler du spor på Viewranger ? og om du gør, hvor kan vi så finde dem ? Vi starter 12. August og ruller nordpå, og ender derefter på Overlanding 2019 Expo, inden turen går hjemover igen.
  17. Nice!! Skall bli riktigt trevligt att träffas 👍
  18. Går igenom matlagningslådan inför avresa mot öst. Jag diskar ju alltid i fält, men känns ändå skönt att köra allt en runda i maskinen. Hunden skall inte med, inte min heller, bara på lån. Jävla ctek! Jag visste det.. Nu checkar jag med 3min intervaller, för något som ALDRIG varit ett problem 😂. Detta är en ren test för att se hur kurvan rör sig.. Typ! Laddar den eller inte. Efter ca 2tim var batteriet upp på grönt (94amp). Sätter den på laddning dagen för avresa, även om första leg är på 6tim.
  19. Dag tretton, TET och Jotunheim Idag vaknade vi till en solig morgon och temperaturen steg fort i tältet. Under natten vaknade vi två gånger av att det passerade helikoptrar över oss, första gången 02:30! Dagens utsiktsbild från sovrummet, i motljus. Under frukostbestyren tätnade dock molnen och det kom några droppar regn, för att strax därefter åter vara sol. Vi fortsatte längs gårdagens spår som nu gick i kraftledningsgatan. Här till och med mellan stolparna. Tydligen var det vid Kleivrudsetrin vi tillbringat natten, åtminstone var det det som stod på skylten som pekade dit vi kom ifrån när vi kom ut till en något större väg. Den fortsatta vägen var inte så stor den heller. Den passerade lite små hus av varierande skick. Vissa mer ruin än hus. Dock var den nyfixad och i passerade även en vägskrapa som dock inte fastnade på bild. På de ställen man kunde se ut mellan träden var utsikten magnifik. Till sist hamnade vi en bit på asfaltsväg längs Otta innan vi körde över bron. Vi tog sikte på Baksidevegen. Tillräckligt stadig bro för oss. Den här traktorn hade inte bråttom, inte vi heller, han var på väg in på gården från ett fält och höll nog max 10km/h. Snart svängde TET-spåret åter ut på de små vägarna. Här blev det åter läge för lågväxel och förhoppning att inte möta något större än en mc och på de flesta ställena inte ens det. Här var TRÅNGT. När vi hittade en någorlunda plan yta där det dessutom var möjligt att passera stannade vi för att fixa lite. Jag ville fylla i lite mer luft i bakbälgarna men hade noterat att bälgen krupit ut lite väl mycket på ett ställe. Därför höjde vi bilen samtidigt som vi släppte ut luft och masserade in den värsta bulan. Vi sänkte också hela bälgen ca 10mm, vilket blev bra. Spåret fortsatte i samma stil, till och med några små blöthål passerades. Plötsligt strax innan vi skulle komma ut på en lite mer normal väg stod det en häst på spåret. Hanna gick ut och fångade in den vilket inte var några problem. Efter jag passerat dem körde jag ner till ett intilliggande hus där jag fick beskedet att det var grannens och den brukade gå lös i skogen. Ja varför inte, går korna och fåren lösa så kan ju så klart även hästarna gör det samma. Bara dumma svenskar som fångar in boskapen som går i skogen på bete!!!! ☺️ Den större vägen var inte fy skam den heller. Fast strax var vi åter i skogen. Här var det både smalt och brant. Mer utsikt. Fler smala passage. Inga räcken men vacker utsikt, dit ner var vi på väg och sen upp på andra sidan. På väg ner mot bron över Otta. På väg in i Vågåmo för att ta oss vidare till Blåhøe. På väg till Blåhøe (länk). Inledningsvis klättrade vägen brant uppför mellan husen och här var den fortfarande asfalterad. Självklart var det bomväg, men en av de ”bra”, där man kunde betala med kort. Den fortsatta vägen över fjället var tillsynes oändlig fast längst bort i högra delen av bilden syns målet, masten på toppen av Blåhøe. Omgivna av andra fjäll i fjärran. Efter en stund syntes det en bil bakom oss som körde betydligt snabbare än vi, lika bra att köra in till sidan och släppa förbi. Det syns att det är gammalt berg. Ytan är täck av eroderad sten, fjällen blir allt lägre. Vi närmade oss toppen, sista kilometrarna var vägen markerad av flera meter höga stolpar. Skicket på vägen var ju inte fantastisk för 100kr, det varnades för stor risk för punktering, vilket jag kunde förstå ifall man körde med ”normala” däck, då det bitvis var fullt av grov sprängsten. Dock genomförs det tydligen bland annat cykellopp uppför hela vägen. Närmare 1600 höjdmeter och 15km lär ju bita lite.Vi var inte ens NÄSTAN sugna! På toppen stod detta torn, fullspäckat med antenner på utsidan och utrustning på insidan. Tyvärr var det ett väldigt oljud från alla ventilationsrören som syns runt hela byggnaden. På bilden syns också Toyotan som körde om oss, det var en servicekille på väg på jobb i byggnaden. Utsikten här uppe på 1600m var helt fantastiskt. Vi rekommenderar verkligen en tur hit upp, förutsatt att vädret är lika fint som vi hade. Jeepen poserar vant. Dock hade den här lagt sig till med ett nytt fel som jag avsåg ta mig ann senare. Hanna lagade sopplunch som vi avnjöt tillsamans med utsikten. Vyerna på väg ner var inte sämre, dit ner var vi åter på väg. Vägen slingrar sig över en halvmil innan den försvinner neråt. På vägen ner passade Hanna på att bada .... eller åtminstone bada fötterna. Den ”lilla havsfruen”. På väg ut från bomvägen. Efter toppbesöket körde vi åter över bron in till Vågåmo. Här blev det besök på KIWI för proviantering samt en sittstund på vitt porslin. Kyrkan skulle såklart också dokumenteras. Min kära sambo har en böjelse för att fotografera kyrkor, vattendrag och milstolpar. Åter ut på TET-spåret, nu med sikte på Jotunheimvägen. Längs vägen dit stötte vi på ett träd med denna skylt. Tydligen hade man sedan innan kriget stoppat in stenar på olika platser i trädet som sedan växt fast. Några syns vid skylten och andra längre ner. Nästa skylt berättade om en tjuv som åkt fast här när han inte kunde hålla sig. Åter kritter på vägen, denna gången en ko. Inte speciellt skygg ko, men det brukar de visst inte vara, vilket tydligt skulle visa sig senare. Ny bomväg och då jag fortfarande inte fått växlat fick vi nu betala 100kr istället för 40!! Efter att den bomvägen var passerad visade TET-spåret oss in på en smal sandig och brant väg. Här blev det lågväxel. Tyvärr gick den ut på en lite större väg precis innan en ..... ny bomväg!! Denna gången hade jag bara en 200kr sedlar kvar, det blev 150kr i dricks denna gång! Slutsats, skall ni köra på småvägar i Norge, se till att ni har kontanter i diverse valörer med er!!! Ny bäck som Hanna ville ha på bild. Längs denna väg passerade vi flera större kringbyggda hussamlingar, ja små byar. En ny bropassage som hamnade på bild. Norge har gott om bäckar. Till sist närmade vi oss kvällens mål, eller åtminstone delmål, Jotunheimvägen. Den inleddes med en bom. Men en av de bättre, om än dyrare varianterna som gick att betala med kort. Jotunheimvägen går igenom Langsua nationalpark. Jotunheim nationalpark ligger längre väster ut. Hygglig kvällstemperatur klocka 19 på närmare 1000 meters höjd. Vackra vyer var vi nu bortskämda med. En bit in längs vägen låg ett informationscentra med toalett och fikaplats. Tydligen har man här också restaurerat en gammal anläggning från 1600-talet där man fångade falkar som sedan såldes till olika hov. Även andra djur är vanliga i området. En WV utan vatten, ett dass alltså. Fast fint var det ändå! En vacker stentavla med inhuggna bilder på de fågelsorter som fanns i området. Illustrativa informationstavlor. Parken är tydligen inte så gammal. Utsikten från centrat. Storslagen som på flera tidigare platser vi varit på de senaste dagarna. Alldeles intill låg en liten by. Området var inhägnat, lättare att hägna in människornas platser än kreaturen. På väg vidare västerut mot kvällens camp. Nya kor, dessa vägrade att lämna vägen utan lunkade istället framför respektive vid sidan om Jeepen en god stund. Nästa gäng som vi stötte på var ännu besvärligare. De vägrade helt att flytta på sig, utan vi fick bokstavligt talat knuffa undan dem med Jeepen. Tur att vi inte var i Indien! Blyga av dig var de inte i heller. Sista biten passerade vi igenom en bränd björkskog på väg ner mot en sjö. Framme vid sjön då stod det redan en bil nere vid sjön så vi fick ställa oss en bit längre upp längs sluttningen. Medan Hanna startade grillen och kokade potatis började jag fixa med Jeepen. Tedan uppe på toppen vid tornet vägrade ena framrutan gå upp. Därför plockade jag av dörrklädseln i ettförsök att få upp rutan. Genom att delvis demontera hissmekanismen lyckades jag gå upp rutan och fixera den uppe. Förhoppningsvis slipper vi nu köra hem med nervevad ruta. Kvällens grillade fläskfilé. Härlig middag som vanligt. Ingen dålig utsikt från middagsbordet. Vi avslutade med att packa undan allt då vi under kvällen hela tiden hört koskällorna längre bort längs fjällsluttningen. Risken finns ju att korna kommer hit under natten och de kan ju i så fall ställa till med en hel del problem om det är saker framme. Nu närmar vi oss slutet på en fantastisk resa, imorgon får vi börja köra hemåt. Efter att sidan kraschat ett antal gånger för mig när jag skrivet det här, är jag nu äntligen färdig för ikväll. Klockan hann bli 00:45 innan jag blev klar. En sista bild som jag tog när jag var ute och gjorde det sista innan nattningen.
  20. Blir samme jobb service på min i August
  21. Yesterday
  22. Har nog aldrig vart med om o träffa så pass många nya människor som är så trevliga o vänliga mot alla som man gör vid offroaden 👍👍
  23. Ja höjning ska dit någon gång i framtiden 👍 dock smidigt med pallbockar med för o kunna plocka av alla 4 hjul samtidigt 😜 Tanken är att alla gamla rostiga bultar ska bytas ut mot nya o sen fettas till lite 👍 Men först ska hasplåtarna bankas ut o sen antingen förstärkas med lite mer järn eller om man ska göra nya grövre 🤔
  24. Gick en liten promenix imorse och möttes av denna utsikt. Senare denna vecka blir det vildmarksvägen för mig. Skeppsmalen:
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...