Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Jag skulle vara rädd att sätta på så stora lampor där. Vet att Jeep GC av årsmodell jag ej minns hade stora överhettningsproblem, det visade sig att samtliga hade xtraljus som blockerade kylaren.
  3. Hur fixade du skärmbreddarna? Ritat på frihand? Jag tänker ta något enklare i stil med gummi o gå på med kapen.. vet inte om det blir grinigt på bp dock
  4. Gaah! Motorlampan tändes igår. Gul. Gången blev ryckig, orkeslös o jag stannade. Provade starta. Motor svarade som den skulle. Lampan släckt. I med felkodsläsare. Ingenting. Engångsföreteelse hoppas jag på. Men tveksamt.
  5. Tjosan! Många olika bilmärken här inne och många olika lösningar på grejor men har inte läst något om en Navara NP300 här! Finns det ingen som kör en sådan här? Har kört Defender sedan 1999 och har just nu en 90" td5 och skulle helst vilja ha en lite nyare 110 men tycker ju priserna är rena fantasipriser för vad man får, jag menar 300-450k för en 6-7 år gammal bil... Har en -16 Navara med som ju är ett allternativ med fler sittplatser än min 90a som man kan slänga på lite Alu-Cab prylar, en höjning, solceller, kyl...ja ni fattar ju
  6. Körde förbi häromdagen, tänkte att det kunde vara en rolig sväng på väg norrut. Svängde av och googlade sen, man skall alltid göra tvärtom 😉 först insåg vi att den är ca 360km omväg, sen insåg vi att vi var vid den norra delen ... får bli en annan gång 😬 Önskar er en god tur, nu är tempen iaf tvåsiffrig när i norr 👍
  7. I helgen ble det tur til vakre Gossen, en øy som ligger 15min fergetur og 15min kjøring fra Molde by. Mange fine plasser for camping på øya, der kommunen har tilrettelagt. Vi sov på Horremsleira, med tilgjengelig gapahuk, bålplass og toalett. Anbefales om noen har tenkt å ta turen til nordvestlandet i sommer.
  8. Besten

    Dieselkraft

    Hej därute! Har optimerat min LC 150, och har därför en effektbox med turbostyrning till övers. Någon som känner för att lägga ett seriöst bud på den? Är komplett med kablar och ”blindplugg” om man vill återställa utan att demontera kablarna. Kvittot från inköpet finns. Tycker att den har fungerat bra, ger bättre vrid, och man märker helt klart av effektökningen, men den utlovade minskningen av bränsleförbrukningen ska nog tas med en nypa salt. Man får snarare mer sprutt för samma mängd bränsle. Finns i Falun (Sverige)men kan även levereras ut från Bergen (Norge) /Rikard
  9. Så en bild med kabelstegen på taket också. Tyckte det blev så väldigt högt med takräcken mellan rails och plattform så nu ligger den på railsen med gummischims emellan. Nu funderar jag på vad nästa steg i evolutionen blir. Taktält? Markis? Ordentlig kyl? Rattmuff?
  10. Dag två, 5/7 2020 Efter en ganska lugn men regnig natt vaknade vi till uppehåll. Men samtidigt som jag sa till Hanna att väderappen lovade regn började det åter stänka. Dagens morgonbild. Några av ekipagen på campingen. idel kända fordon från tidigare år och vitt skilda sätt att lösa boendet! 09:15 bar det av ifrån campingen ut till Paradisets offroadområde. Frenetiskt arbete med urluftning, urkoppling av krängningshämmare mm. Klockan 10:00 var det sedan förarmöte, i år lett av Anders ifrån Hässleholm MK då Peter Öjerskog satt fast i Thailand. Det var många bekanta ansikten bland de församlade. Sen bar det ut i deg härligga området i huvudsak bestående av bokskok. Gott om bilar i skogen, totalt var vi cirka 50 bilar. Jag körde så försikt så.... Ett trevligt återseende av Malin från Växjö i sin rosa JKU. Hon körde även med oss i fjor och nu la hon sig i kön och hängde på igen. Området bjuder på många olika utmaningar. I den här backen fick de flesta av oss vinscha, endast Magnus Nilsson och Göran tog sig upp för egen hand. Under det här trädet var vi lite oroliga för taktältet men det gick bra. Den här gamla Suggan var imponerande. Rena djungeln. Ytterligare en passage som krävde vinschning. Vad gör man inte för att slippa vinscha, Magnus N drog igenom surhålet istället. Till och med Göran fick koppla vinschen. Från andra hållet kom Suggan och tog sig igenom surhålet. Sen hittade vi ett annat surhål att ta oss igenom. Här var det djupt!! Sista biten blev det återigen vinsch. Hmm.... leran gick visst högt upp!! Magnus tog sig igenom för egen maskin liksom Göran och Johannes, de övriga avstod. Mycket vatten och lera i motorutrymmet. Som sagt, leran gick högt! Lite väl högt visade det sig. Min motor gick endast på 5-6 cylindrar efter doppet. Även bak gick vattnet och leran in. Rejält skitigt och dyngsurt under inredningen. Vi tog oss ur skogen för egen maskin och väl ute sköljde jag med rent vatten runt samtliga tändstift, blåste torrt och rent med tryckluft samt sprayade med kontaktspray. Det gjorde susen och vi kunde påbörja resan ner mot Ivösjön, återigen i regn. Väl nere vid vår bekanta campplats möte @Magnus Nygren och @Malin Nygren upp för en gemensam kväll. Rejält blåsigt och också en hel del regnskurar. Kvällen gav även tid för lite mer städning, doppet var ju lite väl djupt och då Jeepen, än så länge, saknar snorkel hade vattnet och leran även tagit sig in i luftburken. Ovansidan av filtret var fortfarande rent men undersidan var det verkligen inte. Med gemensamma krafter monterade vinur hela luftburken och tvättade den i sjön. Under tiden jag meckade fixade @Hanna med kvällens middag. Fast för att på riktigt bra resultat på Murrikkan fick jag så klart rycka in. Magnus och Malin fixade sen efterrätten i sin Dutch Owen. En fantastisk kladdkaka!! Kvällen bjöd på en vacker måne medan vi avslutade och kröp till kojs.
  11. Last week
  12. Dag ett, 4/7 2020 Strax innan lunch bar det iväg mot Offroadbanan i Osby där SORK hade träff och trialtälvling. Vädret var betydligt tråkigare än förra helgen, 16 grader och regn. I Osby mötte vi detta ekipage. Uppe på banan pågick verksamheten för fullt trotts det envisa regnandet. Här är det Benjamin och Johanes i Benjamins Vitarabygge. Magnus N satsade lite hårt genom vattenhålet och fick en rejäl översköljning. Vilket resulterade i en död motor. Efter avtorkning och sprayning av fördelaren startade Wrangern snällt igen. Magnus G flexar snyggt med sin YJ. I fortsatt regn körde vi sedan vidare till Karlshamn och Kolleviks camping. Väl på plats blev det sen middag och allmänt hygge medan regnskurarna avlöste varandra. Lite olika lösningar för boendet. Framåt midnatt blev det tid att krypa till kojs.
  13. Lite uppdatering på buren. Blev rätt bra. Upplever även att lilla Bruce verkar lugnare när han har begränsat utrymme nu, somnar nästan direkt när vi åker🤗 Dock så orkar inte fjädrarna hålla uppe grinden om det kommer en liten fjäder på den 😅 så får leta efter några starkare 🤗
  14. haha, känns som dubbelgöra att åka upp vecka 30 för att reka och sen åka upp 2 veckor senare för att åka hela spåret igen. Nog för att det är bra att reka i förväg, men jag vill inte förstöra känslan av att åka den för första gången, hehe. Sen är det ju en par dagar i åkning bara för att reka, även om man kan hålla ett bättre tempo själv.
  15. Ingen god mat på denna delen av semestern!😕 HAN har lovat att ta det försiktigt, sååååå om HAN nu kör sönder så får han gå hem!!
  16. Om du är ledig hela vecka 30 så hinner du ju reka hela rutten på plats. 😁
  17. Och för att alla ska få stillat sin nyfikenhet och sova gott på nätterna. Ja! Fästena från Outdoor Days passade utmärkt. Problemet löst. Nu kan jag köra taktält på tak eller flak efter tycke och smak. 😁
  18. Hej det här är min Jeep wrangler sahara 2012 års modell 3.6l v6 på 290 hk Det som sitter på är 33 tummare och den såg ut så här när jag köpte den Det kommer bli uppdaterat här så fort de monteras lite godis
  19. det regner, så må nok få ut fingeren å få ferdig montert diesel heateren. etter en helg med mye regn, er det endel som må tørkes. Men det å ha lavvoen med bål er gull verdt. Får tørket litt klær og holdt mygg borte. Å har fått litt ideer til utbedringer og div addons
  20. Hej allihopa :) Då jag är helt ny på de här med Jeep , har haft en hel drös med fyrhjulingar men nu så fick jag något infall att jag och ungarna ska dra till island i sommar så då blev de att skaffa en jeep och valet blev en 2012 jeep wrangler sahara 4-dörrars som var skodd med 33 tummare Så vad skulle ni rekommendera att handla dom här delarna ifrån, nöjen ska ju faktisk också få kosta en hel del men vore skönt om man hade råd med en skjorta (glimten i ögat) skulle uppskatta sidor med ganska snabb leveranstider då jag har plan på island v31-32. vet de är ganska ont om tid med dygnet har ju iaf 24 timmar så de borde väll gå kan jag tycka Följande som ska inhandlas är Däck och fälj är redan beställda Frontbumper Bakbumper med reservhjulshållare Rocksliders 3,5 - 4 tums höjning - vilken höjning ska man köpa och vart, skriv gärna länk takkorg, man lär väll ha de under taktältet ? taktält Trevlig helg på er
  21. Så står Jeepen åter lastad och klar, redo för tur. I år skulle vi EGENTLIGEN inte köra SOT då jag för stunden inte kan sätta taktältet på släpet men... någon dag.. lite försiktigt, kompisarna skall ju köra ....... fan jag kan ju inte låta bli 🤣. Alltså är vi lastade och klara för lite light offroad. Vinschlinan är spänd, Hi-liften smord och det de flesta av @Hanna grytor avlastade. Planen är att köra 2-3 dagar på årets SOT med start på söndag i Paradiset i Karlshamn. Därefter följer Vånga samt Hässleholm som vi eventuellt också kör, innan vi åker hem och lastar om. Därefter ....... får vi se!!! (om Jeepen är hel)
  22. Framfjädrar från en Nissan sunny o dämpare från L200 Som 4x4sweden forat tipsade om fungerade. passade som handen i handsken, nästan.
  23. Ja det var det tunnaste jag hittade av modellen man skruvar fast. Tyckte det blev lite snålt med gängor kvar om jag skulle använda vanliga. Jag kanske är onödigt försiktig men nu slipper jag fundera på att tappa hjulen😉
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...