Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Denna morgon vaknade vi av en hästs gnäggande från den intilliggande hagen. Faktiskt en helt ok och ganska gemytlig variant på väckarklocka. Dagens morgonbild. Frukosttime, inte helt stilla och lugnt under tiden som bensinköket låter som ett reaplan.
  3. Yesterday
  4. Idag vankades det lite friluftsliv. Planen var först kanot och sedan övernattning hemma hos @Per Pettersson. Lilljeepen ute på prärien. Vår lösning med släpet fungerar riktigt bra. Fast det är fortfarande lika drygt att bära ner kanotskrället till vattnet. Vi kunde konstatera att det var mindre vatten i Kävlingeån än sist vi var här och paddlade, men någonstans där framme skulle det gå att passera. Det är fantastiskt vilken annorlunda miljö man hamnar i när man är på ån, strax sidan om är det antingen ängar eller åkrar. Så långt som hit har vi inte varit tidigare och den här bron kände vi inte till. Även här var det lite trixigt att passera. Den var inte allt för stabil, tveksamt om jag ens skulle vilja gå över den. Undrar om detta var resterna av den sista bilen som passerat…. Här skymtar tornet på Holmby kyrka. En förvånad ko glodde länge på oss medan vi paddlade förbi. Det här svanparet hade vi länge med oss, de lyfte säkert 6-7 gånger när vi närmade oss, men varje gång fortsatte de åt samma hål som vi, utom precis innan vi skulle vända då de plötsligt lyfte emot oss. Varvid vi sen ändå fortsatte att ”jaga” dem fast åt andra hållet. Efter nästan två timmar var vi framme vid vår planerade vändpunkt, bron vid Flyinge kungsgård. Dock fortsatte vi ytterligare en bit innan vi hittade en plats där det gick att komma iland. Här ser @Hanna inte helt bekväm ut, lite lagom kallt när man kliver upp och är småsvettig. Fast fikan smakade kanon, ganska mysigt att sitta och titta över ån. Sen bar det åter ”hemåt”, nu var det dock motström och lite motvind vilket gjorde det lite kämpigare. Inte blev det lättare när ån nästan är helt spärrad av träd som fallit. Totalt paddlade vi cirka två mil vilket nog var ganska mycket när man är så pass ovana som vi är. Nästa mål var Per och Lisas nya ställe. Lite snabb uppdatering av forumet innan det var dags för middag. Efter en stund var även @Lennart Jansson och Marie på plats så då fick det bli till att vara lite mer social. Kanon läge, mitt ute i den skånska vildmarken. Per berättade under kvällen att han redan sett varg två gånger sen de flyttade hit. Värden vid grillen, skäggigare än någonsin. Bra blev det också och vi hade en jättetrevlig kväll med god mat och trevligt sällskap. Sent omsider kröp vi upp i tältet för natten.
  5. Ser ut som att denna kombon också kan fungera….
  6. Last week
  7. Fortsätt det såhär kommer del 3 att vara episk. 👍
  8. Tid för lite friluftsliv.
  9. Nu har det börjat att skruvas på den riktiga Jeepen. 😃 Känns som att jag gjort detta någon gång innan!! 😂 Det blir fort mycket bråte.
  10. Det var nok giveren ja. Lekkasjen oppstod trolig på vei hjem. Har kjørt bilen noen dager nå, bl.a på jobb og den fungerer nå virkelig bra. Neste sesong? Vet ikke enda.. men jeg er jo en Jeep-mann tross alt, så det er absolutt ikke umulig at det blir amerikansk igjen.
  11. Surt att det var det sista som du inte bytt som var felet. För jag gissar att det var givaren och inte returläckaget som var boven eller kan du haft läckaget hela tiden? Bilbyte till nästa säsong alltså, blir det back to basic och en XJ eller något annat kul?
  12. Etter at returslangene var byttet, tok jeg bilen ut på en testtur og den fungerte nå som den skulle igjen. Tok da sjansen på å bestille time for EU-kontroll. Verkstedet hadde også tatt livet av Sønnak-batteriet som sto i bilen, så det ble erstattet med en knallbra AGM batteri fra Biltema på 95AH. Jeg har tidligere funnet en bitteliten lekkasje fra crossover-pipe'n på bilen, en liten sprekk i stålet som gjør at det kommer ut litt eksos. Den ble lappet før EU med pakningsmasse og eksos-bandasje fra Biltema. Kjørte bilen for egen motor til verkstedet og: vipps var bilen godkjent. Herregud for en deilig følelse. Deilig og bittert på samme tid. Kjørte så bilen hjem igjen, og monterte igjen alle deksler etc i motorrommet som har vært demontert siden jeg kjøpte bilen. Nå er jo tur-sesongen min i stor grad over, så planen nå er å bytte registerreim og løpehjul og deretter selge bilen.
  13. Jeg har jo som de fleste har fått med seg, hatt problemer med en feilkode på motoren på Discoveryen som gjør at bilen til stadighet går i nødmodus. Og nødmodus på en så avansert bil, slår ut både motor, girkasse, luftfjæring og håndbrekk samtidig. Bilen er med andre ord ubrukelig om noe ryker. Etter å ha byttet omtrent hele dieselsystemet på bilen, satte jeg den inn hos en såkalt LR og Jaguar ekspert utenfor Ålesund: Lundanes bil. Over telefon fikk jeg beskjed om at det var litt travelt like før ferien, så jeg kunne ikke forvente at de hadde tid til å se på bilen de første to ukene. Jeg sa det var helt greit, satte igjen bilen og dro hjem. Jeg ventet så to uker før jeg ringte, men fikk da beskjed om at de ikke rakk å se på bilen da heller. Og det fortsatte helt til midten av august, da sa jeg: Det eneste jeg ikke har byttet på hele systemet, er trykksensoren på venstre fuelrail. Så bytt den, jeg tar den kostnaden uansett. Det gikk nye tre uker, før jeg til slutt ringte for å si at nå kommer jeg for å hente bilen uansett om den er fikset eller ikke. Fikk da til svar at sensoren var byttet, og bilen gikk nå som den skulle. Greide ikke helt å bestemme meg for om jeg skulle være mest glad, eller mest forbannet. Hele sesongen ble jo ødelagt på grunn av dette, eventyrbilen vi skulle kose oss med på tur i sommer har jo stått på verksted siden midten av juni. Jeg dro uansett nedover for å hente bilen, etter en rask prøvekjøring fikk jeg presentert en regning på 14500kr for jobben. Jeg vil med andre ord anbefale alle andre om å holde seg langt unna dette verkstedet. På vei hjem kom jeg så langt som til første skikkelige bakke, så gikk bilen i nødmodus igjen. Samme feilmelding som jeg har vært plaget med hele tiden: Jeg ringte verkstedet for å varsle om dette, men ble enige om at jeg skulle kjøre videre og logge når feilkodene kom og om det var samme kode hele tiden. Bilen gikk i nødmodus sikkert 10 ganger på vei hjem, men jeg kom meg jo hjem til slutt. Kjente da en eim av diesel, og etter litt undersøkelser under panseret viste det seg at ene returslangen på dysene hadde falt av og det rant diesel nedover hele siden på motoren. Nye returslanger fantes heldigvis i delehyllen, så jeg bestemte meg for å bytte alt med nye orginale deler. Dette tente jo et lite håp i meg igjen..
  14. Absolut! Det kan vara ett alternativ, köpte markis med uterummet till min gamla Nissan Nv200 som jag har sålt nu. Tar gärna en tur i höst, har valt softroader spåret dock med en Nissan x-trail m A/T däck på, tänker det duger gott till sämre vägar och så iaf. Hör av dig sen när det passar med prylarna osv. /Jon
  15. Kanske ska ha en "bil med markis bild" i min egen garagetråd åxå. Just nu är den (tillfälligt?) avmonterad för fix med lite bättre fästen, och sen ska det ju besiktigas. Det borde inte vara något problem frånsett en handbroms med tvivelaktig funktion. Man kan med lätthet köra iväg med dragen handbroms och man undviker att parkera i backar. Eftersom Sorenton har en manuell växellåda så behöver man stänga av motorn och lägga i växel. Något som är både opraktiskt och resulterar i anmärkning vid besiktning. Dag att ta fram denna: Värt att notera är "All models" inte nödvändigtvis gäller utanför USA/GB, men i brist på officiell verkstadsmanual funkar den bra. Justering av handbroms skulle konstigt nog ske både ute vid hjulen (bromsband i bromsskivan) och inne på själva spaken. Och då jag tyckt mig kunna känna ett mindre spel i spaken så kanske det var ett ställe att börja på, man behövde ju bara demontera lite plastbitar i kupén jämfört med att bråka med domkraft, pallbockar, fälgkors och krypa på backen. Sen slår mig en tanke, tyckte inte mitt dåvarande jag att jag borde byta damask till handbroms & växelspak? Jo tusan lagret av bra idéer på prylar till bilen kunde uppvisa dessa, som tydligen legat och mognat sedan tiden innan brexit. Vällagrade med andra ord. Så då var det lika väl att öppna Pandoras ask mittkonsolen och att omvandla Haynes manualens svartvita bilder till en färgglad verklighet. Bild ett, eller 22.2, saknar en trimlist som sitter i den kulörta verkligheten... Vi provar med milt våld och skydstejp nej, nej dags att sluta innan det övergår till omilt våld. Man kunde faktiskt lossa hela centerkonsolen utan att ta bort det i steg ett i Haynes manualen, men för att få bort centerkonsolen på det sättet så... tar man bort passagerarsätet. och förarsätet... Ta Da! Fast den där listen behöver fortfarande bort för att kunna byta växelspaksdamask. Fast handbromsspaksdamasken kan man få loss utan. Gick att demontera tidigare nämnda list från baksidan. Stor potential till förbättring. Hmm, limmad och häftad? Letar fram en burk från tidigare projekt Ta Da! Många timmar och ett helt lexikon med förstärkningsord senare så dags för en paus med hundrastning. Ian gör det han ska göra. Tur med vädret. Så nu var det bara att skruva tillbaka allt i omvänd ordning, ja efter att ha bytt växelspaksdamask och skruvat lite försiktigt på handbromsen och där kanske man ska ge ett litet tips om att trots att vädret är vackert och man kan lägga saker lite varsom i "blå hallen" så är det bra att lägga alla delar på samma plats, för då kan ske man slipper demontera det man nyss monterat bara för att en del råkade ligga lite vid sidan om... Hmm... Men lite nöjd att jag inte han montera listerna innan detta upptäcktes, så bort med och in med.. Till slutresultatet. Hur nöjd som helst. Sedan provkördes det till Norlins hovmekaniker för den tunga och smutsiga delen av operation fixa handbroms till besiktningen. Väl på plats kunde hovmekanikern konstatera att handbromsen troligen var bra som den var, men det justerar vi när vi ändå byter bromsbelägg, för dom är nästan slut runt om, och yttre vänster styrled glappar och stötdämparen på samma sida läcker. Belägg ligger på hyllan bland andra "bra att ha" delar, styrled bokades i den lokala reservdelsbutiken som inte hade stötdämpare till båda sidorna och den dom hade kostade nära 1800 sek så det fick bli ett "hoppas det hinner fram" beställning hos trodo.se tillsammans med handbromsbackar, som troligen inte behövs men är bra att ha. Hinner de inte fram i tid, körförbud f.o.m 1/10 så får vi torka stötdämpare och hoppas på det bästa. På återseende.
  16. Det är egentligen givet, dessutom ganska dumt o göra sig av med en bil man kommit ganska långt med? Suget på nya projekt är stort nu när även båten är klar. En vettig dailydriver kanske får bli nästa projekt? Tanken är isåfall att montera en 2kw kinavärmare eller åka o riva ut en Airtop från en bil på skroten, fast montering i bil och ta diesel från bilens tank och istället hällre lägga till en dunk på taket i reserv. sen efter det, lösa en möjlighet för slang ut till tält! Fasen vad roligt! Kul med en till Värmlänning som jag inte träffat än! Lånar hemskt gärna tältet av dig någon helg, hade varit riktigt skoj! Sen har jag ju förvisso en 2.5m gordigear markis på bilen, kanske inte heller är en jättedum lösning för flerdagscamp med taktält och ett uterum.. Tål att tänkas på! Hör av mig i PM någongång framöver här så får vi se om vi kan lösa något, kanske rent av tvinga med oss @Andreas ut på en liten tur så småningom och ses?
  17. Tackar. Del två lägger jag ut i kväll eller i morgon.
  18. Tjena! Jag har en lavuvariant med domedesign för lite mer utrymme upptill än valig lavvu, (Helsport varanger dome 4-6) inte full ståhöjd, men så man kan gå lite hukad inne i. Den har jag kört en del med kamin i vintertid. Rätt smidig lösning. Den kan du få låna om du vill prova, även kaminen. (Jag bor strax utanför Sunne). Har även ett knappt använt Gordi gear Gum tree tält (2.5) som jag tänkt sälja, den kan nog funka med kamin om man vill, men då får man modda till det själv. /Jon https://www.helsport.com/en/tents-and-shelters/base-camping/varanger-dome-4-6-outer-tent-incl.-pole/?item=310-015-V
  19. Økonomisk er det lurt å beholde Defenderen, de stiger bare i pris fremover. Godt holdte biler mekanisk sett lever lenge, og det vil alltids finnes LR-entusiaster som vil betale godt for en god bil. Men å erstatte ditt softshell med et hardshell til neste sesong, det er jo ikke noe problem. Dieselvarmer får du på ebay til en billig penge, anbefaler å ikke kjøpe en ferdig i kasse men heller kjøpe uten. Da kan du lage deg en egen dieseltank og egen løsning på montering som passer bra i bilen.
  20. Tack för tips, ska kolla. Okej så nylon är det jag ska sikta in mig på, got it. Tack!
  21. Tack! När du säger AUX-batteri, syftar du på bilens ena reservbatteri/har du dragit kabel?
  22. Jösses vilken rolig tråd dethär blev! Sjukt mycket roliga förslag och fina bilder på folks setup! Kul att verkligen få se att vi människor är individer på riktigt, och således fortfarande prioriterar, tänker och behöver olika saker! Tack för alla bilder och förslag, skulle tro att det är ett populärt ämne och fler än jag som kommer glädjas av den här tråden! Kanske får bli hårdskal + något annat skojigt tält med kamin för de båt och vinterturerna som blir. Tiden får visa mig vägen Inte ens säkert det blir bilbyte, men skulle det inte bli det så är det faktiskt ÄNNU mer aktuellt med byte av taktält då min nuvarande setup fungerar lite sisådär
  23. När man aldrig plocka bort riskerar man att bli en tälthoarder... jag tror att jag är i riskzonen: 2 kupoltält, 1 taktält, 1 miltärtält, 1 Tentipi... jag dock funderar på att sälja av taktältet det används inte så mycket längre... Tentipin och militärtältet är riktigt bra för att man skall kunna sitta ett stort gäng och snacka skit även om det är skitväder.... Camping i regn är inte så kul även om man kan sätta upp en tarp så kommer man inte undan fukt, kyla och blåst. Nackdelen med tentipi9 + kamin är att de är stora och tunga, inte så kul att bära någon längre sträcka 😬 men kanon när man väl fått upp dem 🙂
  24. Mye bedre å la naboen hugge seg i kneet enn å gjøre det selv Ove. Vi har jo vært mye på vintercamps, og ser at en dieselvarmer er gull verdt på vinterstid. I en Defender ville jeg montert den slik at den kan brukes inni bilen, samt mulighet for å trekke isolert slange opp i teltet. Hardshell er mye bedre enn softshell på vinterstid.
  25. När skall man då använda alla yxor och bandage!???
  26. @Norlin Ser ut som att det löste sig självt. Nu syns bilden.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...