Jump to content

Forums

  1. Overlanding.nu - Information

    1. Information from Overlanding.nu

      Important information from Overlanding.nu

      438
      posts
    2. Travel arranged by Overlanding.nu

      Important information about our travels

      1.9k
      posts
    3. 176
      posts
  2. Overlanding.nu - General

    1. In the garage

      Here you can write about your vehicle and any modifications

      14.6k
      posts
    2. Equipment

      Here you can post about everything that is about Overlanding equipment.

      3.9k
      posts
    3. Trails and tracks

      Here you can post information about your gps tracks (We prefer in the gpx format)

      142
      posts
    4. Travel

      Here you can post about everything that is about travel / overlanding

      6.3k
      posts
    5. Others Meetings

      Here you can publish information about meetings or trips arranged by other organizations or groups.

      74
      posts
    6. Generally

      Here you can post about everything that does not fit in any other category

      2k
      posts
    7. English corner

      Open forum where you can post all your questions regarding Overlanding, equipment, traveling. 

      46
      posts
  3. Overlanding.nu - Pictures & movies

    1. Pictures & Movies

      Here you can post general pictures and videos. Link to YT or Vimeo (Premium Members can upload video directly to the forum)

      929
      posts
  4. Overlanding.nu - Buy and sell

    1. Buy

      Here you can post when you want to buy something.

      93
      posts
    2. For sale

      Here you can post when you want to sell something. (Once your items is sold, please mark the title of your add with "SOLD")

      575
      posts
  • Forum Statistics

    1.5k
    Total Topics
    31.3k
    Total Posts
  • Member Statistics

    955
    Total Members
    827
    Most Online
    Yahia Ibrahim
    Newest Member
    Yahia Ibrahim
    Joined
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 4 Guests (See full list)

    • There are no registered users currently online
  • Topics

  • Posts

    • Motordesignet er basert på den gamle Buick V8 ja. Både 4.0 i Disco og 4.6 i P38 er gode motorer som passer bra til store og tunge biler.   Precis. Største forskjellen er at opp til 98 har P38 er veldig bra TCS på bak-akselen, som bruker ABS-systemet for å bremse det spinnende hjulet. I praksis fungerer det like bra som en LSD. Fra 99 har de samme systemet på begge(!) akslinger. Og akslingene har tilsvarende styrke som Dana60, de tåler masse juling før noe ryker. Nå er jo bilene blitt gamle, og sliter med mye elektrisk. BCM ligger i gulvet under passasjersetet og tåler ikke fukt. Også masse kontakter som er utsatt til, som bør fjernes og ledningene loddes sammen. Spesielt en stor under A-stolpen på passasjersiden. God kjøling er viktig, så pass på at radiator og slanger er i god stand. Hvis man først skal inn i dashbordet og bytte varmeveksler der, burde man også sjekke evt bytte motorene som styrer spjeldene til AC. De har en lei tendens til å ryke, standard Citroen. Luftfjæringen er helt konge når den virker, du går fra bra bakkeklaring til sinnsyk bakkeklaring bare med å trykke på en knapp. Ulempen er at den justerer høyden hele tiden, både on og offroad. Så hvis man parkerer med taktelt risikerer man at den har justert seg om natten og det er jo ikke helt bra. Lucas har nå spiral, så da trenger han ikke bekymre seg for det.
    • Nästan som en ZJ…  
    • @Lukas Nilsson Hur går det med värmepaketet, är det klart om en vecka?
    • Til jul fikk jeg en utrolig fin gave, batteridrevet vinkelsliper. Veldig fin sak for lettere platearbeider, som å kutte og slipe tynnplåt. Når Touran var inne til kontroll ble det påpekt en dårlig kalipper bak, samt rust i begge nedre bærearmer og et rusthull i traversen. Traversen ble sveiset; Bærearmer ble byttet ut med nye, samme med begge kalippere og klosser bak på begge sider. Måtte også her lage en egen liten bremserør da den orginale hadde rustet fast i mutteren. Herlig med nye deler på plass. Ellers har vinteren stort sett bare blitt brukt til å drømme seg bort til sommeren, jeg har jobbet litt med å felle ved og begynte i ny jobb i november. Har fortsatt planer om å komme meg på Gærhølet på Oppdal på 4x4-treff i februar, trolig med soveplass bak i Touran. Har også planer om å kjøpe inn en turbil til sommeren, da vi skal til Sverige i pinsen også i år samt på sommerferie litt senere. Men hvilken, det vet jeg ikke enda..
    • Like før jul var vi ute og spiste familiemiddag, og jeg syns jeg merket en liten vibrasjon ved pådrag på konegolfen. Og på vei hjem kom det en skikkelig smell under bilen, servoen kuttet ut og det hørtes helt klart ut som om noe hadde løsnet. Etter å ha fått bilen hjem viste det seg at mellomakselen hadde løsnet fra girkassa. Heldigvis skjedde dette i 20km/t så det ble egentlig ganske udramatisk. Under demontering fant jeg en av tre bolter liggende oppå traversen, den var rustet og hadde tydeligvis falt ut for lenge siden. Bolt nummer 2 var borte, bolt nummer 3 satt delvis fast. Her ser vi også skaden på pluss-ledningen til servo, som gjorde at den ikke virket. Bestilte ny hardy-kobling og fikk satt den sammen igjen. Røyk selvsagt enda en bolt på ene bærekulen, så da ble det en ny kule også. Så lenge jeg har hatt Touran, har den vært litt tungstartet når varm. Men i vinter begynte den også å bli vanskelig å starte når det var under -5 grader ute. Tok derfor sjansen på å bytte starter, en enkel jobb som tar ca 30min på disse motorene: ta ut nedre del av luftfilterboksen, løsne en kontakt og to ledninger, løsne to bolter og ta av den gamle. Monteres sammen i motsatt rekkefølge. Nå er bilen lettstartet hele tiden. Har også hatt en ulyd fra lageret i kupeviften, så bestilte også ny kupevifte: nå blåser det fint og godt. Dette er en 5-minutters jobb; ta av dekslet under hanskerommet, ta av kontakten, skru ut 1 festeskru og vri viften mot klokken for å få den ut.  Det nærmet seg også tid for EU-kontroll av Touran, og jeg vet at med rusthull i ytre del av kanalene blir den ikke godkjent. Jeg laget meg derfor nye profiler som ble sveiset inn. Ikke pent, men det er holdbart.
    • 4 måneder siden forrige oppdatering, her har det skjedd mye. Først hadde jeg Tahoen på EU-kontroll: feil på tredje bremselys som ikke virket. Bestilte nytt fra US og byttet det, fort gjort med to skruer og en kontakt. Og plutselig var bilen godkjent. Pusset så lett under for å få bort litt løs rust, og understellsbehandlet den med Fluid Film. Som dere ser var det veldig lite rust på den. Når dette var gjort, ble bilen plutselig solgt. Ikke fordi jeg ikke likte den, men selv om den er tøff var ikke dette bilen for meg. Så fikk jeg besøk av min gamle Passat igjen, som varslet feil på oljenivå-sensor i bunnpanna. Etter å ha byttet sensoren uten at feilen forsvant, fant jeg et kabelbrudd. På samme bil var innfestingen til håndtaket på førerdøren knekt, så den ble byttet på garanti(!).
×
×
  • Create New...