Jump to content

Nattblakka

Basic Member
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Nattblakka last won the day on February 26 2020

Nattblakka had the most liked content!

1 Follower

About Nattblakka

  • Birthday 09/14/1987

Personal Information

  • Ort
    Töreboda
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Nattblakka's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

114

Reputation

  1. Tack så mycket! Jag är nöjd så här långt. Men det finns lite kvar att jobba på 😊
  2. Jag fick med nästan allt från skogen. Jag har sett din "söm" med buntband och faktum är att jag gjort nästan likadant på en skåpbil jag hade. Det funkar riktigt bra! Tack för de uppmuntrande orden 👍
  3. "When life gives you lemons - make lemonade" Att köpa alla delar och bygga ihop bilen igen finns inte på kartan. Jag tycker att själva grundkonstruktionen är idiotisk. Det var ju tur att man var så nära hemma när det hände. Det hade varit lite småjobbigt att vara i ett främmande land och se semesterdagarna lida mot sitt slut och få ett sånt här haveri pga att kofångaren hakar i lite grand 😅 När jag hade min niva för ett gäng år sedan köpte jag en winch som aldrig monterades. Den har legat på en hylla sedan dess. Det känns som att tiden mognat. Det får bli en winchkofångare! Jag är lite osäker på vad bilprovningen säger om jag tar bort krockbalken, så den får bli kvar. Men jag vill inte ha för mycket överhäng. Winchen får placeras ovanför balken, precis framför kylet. Det blir svårare att få till en stark infästning, men allt går att lösa. För att få plats med den kommer jag få flytta det lilla oljekylet. Troligen kommer det hamna på bilens vänstersida istället. På bilden hänger det bara provisoriskt på fel sida. Jag började med att skära ur krockbalken lite grand, så att jag får in fyrkantsrör i själva rambenen. 120x50 hade passat bra, men dels hade inte den lokala svetsfirman det i sitt sortiment och dels hade jag fått bygga om infästningen till kylarbalken. Därför inhandlades fyrkantsrör i 100x50 istället. I botten av rambenen sitter det fastsvetsade muttrar för kylarbalken och infästningen till krängningshämmaren. Hål fick borras i de nya balkarna så att jag kan sänka ner dem över muttrarna. Testar och mäter.... Av flera anledningar vill jag att stötfångaren ska gå att demontera. Dels pga lackering, men även om bilprovningen inte gillar vad de ser. Sen kan det nog underlätta vid reparationer eller framtida ombyggnationer. Inledningsvis hade jag tänkt att det bara skulle gå att trä ur balkarna ur rambenen, men när jag väl fått dem på plats insåg jag att de inte är riktigt parallella. Lite mer svordomar över amerikansk ingenjörskonst och så tillbaka till det imaginära ritbordet. Balkarna får helt enkelt bli delbara. För att få en riktigt stark konstruktion i de grova materialen, dels i infästningen, men även i winchfästet, så vill jag ha riktigt starka svetsar. Där räcker inte min MIG på 160 ampere. Min gode vän Erik kan hantera en pinnsvets och rycker in som en räddande ängel. Som så ofta förr. Eftersom jag inte har någon bra möjlighet att bocka rör (glödgade kopparrör till värmepumpar räknas inte) så får jag anpassa konstruktionen efter dessa förutsättningar. Färdiga nittiograders krökar inhandlas. Ett antal timmars dansande med migen senare: Design är väldigt svårt. När jag monterar värmepumpar brukar jag ta några kliv bakåt för att lättare se hur ögat upplever olika vinklar och perspektiv. Det är inte alltid nittio grader upplevs som nittio grader. Och centrum upplevs inte alltid som centrum. I ett trångt garage blir det väldigt svårt att få bra perspektiv. De dagar jag höll på med detta blåste det dessutom kraftigt, så jag kunde inte öppna portarna och gå ut. Röret som går parallellt med framskärmen var mycket svårt att få till bra. Bilens sidor smalnar av både framtill och baktill, så det finns inga raka linjer. Resultatet blev okej, men det ser lite roligt ut från vissa vinklar. Det övre röret är 60mm i diameter. Ett tunnare på 48mm placeras under. Dels för extra styrka, men även för att bilen inte ska se så spetsig ut. Och så här ser det ut på plats. Än så länge. Hunden som skymtats på en del av bilderna är min svarta schäfertik Laika. Hon följer mig var jag än går och bryr sig varken om gnistregn eller svetsblänk. Hon springer lös här på gården och gör vad hon vill, men hon vill ändå ligga nära husse trots att vinkelslipen skriker eller gräsklipparen går. En lydigare och mer lojal hund får man leta länge efter. Det enda hon inte gillar är värme och andra tikar.
  4. Jag ligger åter lite efter i mina uppdateringar. Datorn har inte varit igång på ett par veckor. Men det är helt riktigt. Jag skulle behövt minst en sån. Dessutom nya lyktor, stötfångare, filterbehållaren för tankluftningen, dimljus osv. Och då skulle jag ändå ha en lika känslig bil som innan. Nej här blir en ordentlig ombyggnation!
  5. Säg den lycka som varar för evigt. Man kan väl säga att firandet kom av sig lite grand. Jag och ett gäng vänner hade varit ute och kört i flera timmar när jag körde fast lite grand och skulle backa för ett omtag. Men jag missade att jag hade en stubbe under motorn. Den lyckades, med ett krasande ljud, slita med sig hela fronten så att lamporna pekade rakt upp mot stjärnorna. Lite buntband gjorde att vi kunde köra några timmar till, men jag hade hela tiden en bitter känsla av att jag nog inte vill se detta i dagsljus. Mycket riktigt. Hemma i garaget och med buntbanden avlägsnade inser jag att den här fronten är bortom räddning. Amerikaner är ett märkligt folk på många sätt. Inte minst när de konstruerar bilar. På alla bilar jag ägt förut har lyktorna varit fästade i själva karossen, men här satt de fast i en plast som var fäst i stötfångaren. Vilken skit, rent utsagt.
  6. Jag fick tillbaka ramen till takplattformen från pulverlacken. Riktigt nöjd med resultatet! Och västgöte som jag är, så måste jag även påpeka att priset blev lägre än om jag skulle köpt sprayburkar på biltema och lackat själv. Då var det bara att börja montera leksaker och mojänger. Inte helt nöjd med vad jag hittade för kablar hos den lokala billjudshandlaren, men de får duga tills vidare. Mycket nöjd med service dock. Han öppnar dygnet runt om man ringer innan 😅 Jag valde att lacka vp10 elrör för att dra kablaget i. Vi får se om färgen kommer sitta kvar eller flagna. Sträckmetallen på plats. På sikt blir det nog någon list på kanten, men nu vill jag ut och köra. Jag kunde även koppla in relä och lite säkringar. Ovanpå skruvades ett lock av plåt som tätades med en packning. På plats. Kvällen avslutades med en kortare runda för att testa ljusbilden. Mycket trevligt att kunna se åt sidorna. Men än mer efterlängtat var att kunna se vad som händer bakom bilen när man backar. Dagen efter och resultatet så här långt. Detta ska firas med en rejäl runda i skogarna norr om civilisationen!
  7. Jo, det var sant ja. Lite mer har allt hänt den senaste veckan. Denna manöver underlättar underredsspolning efter avslutat äventyr Stötfångarbalken hade helt rostat av, så plastskräpet lossnade i skogen. Nu får jag ytterligare en anledning att bygga om bakänden. Jag köpte ju en växellådsbalk med tillhörande skydd för fördelingslådan i somras, vilken dessvärre visade sig vara till en annan modell. Efter helgens bravader kändes det prioriterat att få dit den där hasplåten trots allt. Jag demonterade den gamla balken och sedan gjorde jag pussel av både den gamla och nya. Tyvärr missade jag att ta bilder på arbetet, men här är åtminstone en bild på delarna som kasserades. Vridna ändar och ett mittparti med fel fäste. Balken svetsades ihop och ett nytt fäste för hasplåten fick svetsas i bilens längsgående balk. Allt målades därefter i samma gamla hammarlack som vi känner igen vid det här laget. Monterat och klart. Jag har även dragit ut el till utsidan av bilen. Först lirkade jag igenom fyra kablar genom bilens friskluftsevakuering. På insidan kommer kablarna ut i taket. Hotfulla linjer ritas upp på bilens stackars plast. Några minuter senare.. (Nej, jag var nykter. Jag klantade mig bara ) Stift till Anderson-kontakter löddes fast i kabeländarna. Orkar inte beskära bilden. Jag bjuder på min vackra OSB En kontakt på plats. Denna kommer ha ständig matning från förbrukningsbatteriet och ska dels användas till takkorgens matning och dels till div. verktyg eller laddare etc. Den övre kontakten blir anslutning till solpaneler. Slimmat och någorlunda skyddat i skogen. Kanske. Sådär. Nu LOVAR jag att jag skrivit ikapp Hädanefter blir det löpande uppdateringar.
  8. Sensor för airbagen låter rimligt. Då ska jag inte slå för hårt på den 😅
  9. Jag hade ju tidigare problem med att taktältet satt för dåligt. Dessutom har jag ingenstans att ha reservhjulet. Ett annat problem är att jag inte ser bakåt och åt sidorna på ett tillfredsställande sätt i mörker. Den givna lösningen stavas självklart takkorg. Eller takplattform kanske. Med inspiration främst från @latenight och @LantzPatrol samt min vän Erik, börjar jag skissa. Först i huvudet när jag ligger vaken på nätterna. Sedan på papper, för att det ofta blir lättare att se vad tankarna faktiskt föreställer. Ett första utkast, med smygreklam: Jag har några mål. Jag vill ha låg tyngdpunkt och profil, låg vikt och jag vill kunna stå och gå på plattformen. Dessutom får den inte kosta skjortan och jag ska kunna bygga den själv. Jag inser att jag måste tumma lite på mina mål och den största kompromissen får bli vikten. Aluminium hade varit fint, men det kostar mer än stål och jag kan inte svetsa alu. Faktum är att jag nyss lärt mig svetsa med min MIG. En gammal AGA 160 som jag köpt av min morbror. Det är först på jeepen som jag lärt mig svetsa ordentligt. Innan blev det bara en hög poriga vårtor som sprack vid belastning. Nu börjar jag få in snitsen och det är så roligt att jag inte kan sluta! Jag vill lära mig mer En stor begränsning vid mitt svetsande är att jag inte sett vad jag gjort. Så innan takkorgsprojektet drog igång så ropade jag hem en riktig svetshjälm på tradera. Det blev en speedglas med automatisk avbländning. Vilken skillnad mot pappas gamla slitna hjälm som jag ärvt av honom! Skillnaden är bokstavligt talat som natt och dag. Jag började med att väga in en OSB-skiva så att den låg helt rakt utan att säcka någonstans. Sedan ritade jag upp linjer med tusch där stålprofilerna skulle vara. Jag valde 30x20x2 profiler. 30x20x1.5 hade räckt och dessutom sparat mig ca 2kg, men då min lokala svetsfirma inte hade dem hemma skulle hela stommen blivit dubbelt så dyr med frakter. Man är ju trots allt en snål Västgöte 😅 Nästa steg blir att punkta ihop alla profiler. När allt känns rakt och jag dubbelkollat alla mått är det dags för helsvetsning. Och så slipa ner de ställen jag lyckats sämre med, så att det blir lite trevligare finish. Jag har skruvat bort originalrailsen på jeepen och tänker använda samma infästning i taket. 12 stycken popnitsgängor M6. På railsens plats skruvar jag plattjärn som blir som skenor eller medar under takkorgen. Jag kommer, precis som @latenight ha ett fjärrstyrt relä som får styra belysningen runt korgen. Här provar jag ut fästen till lampor. Bakdelen har jag väntat med, för där har jag lite andra planer. Plåtar skärs ut... ...och bockas... ...för att bli lådor under plattformen. Den högra kommer innehålla relä, säkringar med mera och vara sluten med ett fastskruvat lock ovanpå. Den vänstra kommer ha en lucka bakåt och blir förvaring av arbetshanskar, schackel etc. Jag har även svetsat fast öglor längs sidorna så att jag kan fästa min tarp/presenning som ett budgetsubstitut för markis. Jag har sedan tidigare en DD tarp 3x3m som nog blir ganska lagom här. Testar hur den blir på plats. Galvad sträckmetall tillpassas. Jag kommer nog skruva fast den efter ramen är lackad. Svetsa hade blivit starkare, men jag vill eventuellt kunna byta den på sikt. Dessutom vill jag inte förstöra galvet genom att svetsa. Jag har även börjat med själva fästena för taktältet. Tanken är att det ska bli snabbfästen med sprintar och en helt slät yta när man lyfter av tältet. Jag planerar även att bygga ett räcke längs främre halvan efter samma princip. Därför är fästen gjorda på strategiska platser. Ramen är inlämnad för pulverlackering och idag, torsdag, blev den klar. I morgon ska jag hämta den så att jag kan börja montera alla leksaker på den i helgen. Äntligen är jag ikapp i min tidslinje. Jag har ett bitvis väldigt dåligt minne, så det ska bli skönt att inte skriva om saker jag redan förträngt 😅
  10. Januari 2020 Nytt år - nya friska tag Jag kommer på en genial metod för att få mer gjort med bilen. Sänk värmen inomhus till ca 15 grader och höj värmen i garaget till ca 20. Rekommenderas inte till er med en bättre hälft 😅 Min ZJ har en fabriksmonterad stereo med ett lyxigt högtalarpaket från Infinity. Det sitter små skyltar som skvallrar om det lite överallt. Man kan tro att det ska vara något i hästväg. Det är det också. Något i hästväg dåligt. Det sitter ett fabriksmonterat slutsteg under baksätet, men jag förstår ärligt talat inte vad det ska tjäna till. Det är lika dåligt ljud som man kan förvänta sig ifrån en Skoda från samma årtal. Dessutom har huvudenheten börjat glappa. Eftersom den gamla huvudenheten är 1.5-DIN, så får jag göra en adapterplatta så att jag får dit min 1-DINs Pioneer jag haft liggandes några år. Jag kopplar även förbi slutsteget och river ut det. Ljudet blev mycket bättre med en vanlig stereo och utan slutsteg. Det är fortfarande inte bra, men helt klart bättre. Det får duga tills vidare. Första låten som spelades blev av en händelse Gyllene tiders - Det är över nu. Ja Infinity, nu är vi klara med varandra för gott När jag rotade i kablarna under baksätet hittade jag en annan pryl. Är det någon som vet vad det kan vara? Den sitter på kardantunneln här, men på andra ZJ har jag sett den sitta nere på golvet. Nu är det dags att ta tag i ett annat problem som borde blivit gjort för länge sedan. Bilen behöver helt klart höjas. I bak har däcken delvis skurits sönder emot skärmkanterna. Dessutom är fjädrarna i bak så slut att bilen hänger åt ena eller andra hållet, beroende på vilket håll man senast svängde. Jag hittar nya höjningspuckar på blocket och efter några samtal fram och tillbaka möter jag och Erik upp en trevlig säljare i Örebro när vi är på väg upp till Jeepskroten utanför Nora. Väl på skroten hittar jag ett tankskydd. Puckarna är på 3 tum. Det blir bra i bak som kompensation för last och taktält, men i fram tycker jag att det är lite för mycket. Vi åker hem till Erik och svarvar ner frampuckarna till 6cm. Från garagegolv till skärmkant före respektive efter puckar: Stötdämparna flyttades upp med hylsor och längre skruvar. Här är det dock lite för korta hylsor pga avsaknad av rätt skruv. De byttes dock senare. Efter några dagar kommer en leverans med mer efterlängtade delar och arbetet kan fortskrida. Nya krängningshämmarstag som förlängs. Nya hylsor kapas i rätt längd. Både stag och hylsor målas sedan med hammarlack. Nya stötdämpare monteras i fram. De gamla började bli lite trötta. I bak har jag bytt tidigare. Snikhöjning a la Nattblakka. Och resultatet. Jag passade även på att städa garaget ordentligt för att frigöra golvyta. Helt plötsligt känns det inte lika trångt. Mycket tillfredsställande! Jag beställde hårdare bakfjädrar, men fick några dagar senare ett samtal om att de inte gick att få fram i Sverige. Det får således bli vanliga. Så jag utnyttjade en kontakt på ett större företag som säljer reservdelar. Det är löjligt vilka påslag reservdelsmånglarna har! Om de får det kämpigt nu när Autodoc och liknande slår sig in på den Svenska marknaden så kommer jag inte känna något medlidande alls. Som man bäddar... Jag fick i alla fall fjädrarna till ca en tredjedel av ordinarie butikspris. Överkomligt. Nya fjädrar höjde bilen ytterligare några cm. Lite skum form på dem dock. De måste vara progressiva på något sätt? Tankskyddet från Nora målades upp med några lager hammarlack. Man fäster tankskyddet mellan dragbalkens infästning och "rambalkarna" bredvid tanken. När jag och Erik demonterade dragkroken ser vi att den nästan helt rostat bort 😲 Jag vill knappt tänka på vad som skulle hänt om man fäst en ryckstropp i draget och satsat. Och denna bilen gick nyss igenom besiktningen. Jag valde att ta bort draget tills vidare och fästa tankskyddet så gott det gick. Det får bli en senare huvudvärk.
  11. December 2019 Äntligen godkänd Det händer inte så mycket jeeprelaterat den här hösten. Det är hemskt mycket annat att stå i. Men framåt mellandagarna är jag ledig och kan äntligen koppla in extrabatteriet. Jag har även ropat in en CTEK D250SA på tradera. Inredningen har jag inte hunnit bygga mer på, men den funkar provisoriskt som den är nu. Kylen står skyddad och går att dra ut. Baksätet blir som en lucka för teknikutrymmet. Så var det då äntligen dags att få jeepen godkänd hos bilprovningen. Visserligen hittade han mer rost, men den var visst förhandlingsbar så det löste sig 😅
  12. September 2019 Jakt- och värmepumpssäsongen börjar = stiltje i garaget I augusti besiktades bilen efter att ha stått still sedan senaste besiktningen. Det är märkligt vad det kan rosta på ett halvår i ett torrt garage 🙄 Jag får lappa och laga. Det blir inte vackert, men det blir förhoppningsvis lite mer motstånd när besiktningsmannen går lös med sin hammare. Erik och jag behöver mer delar till våra jeepar, så vi drar till jeepskroten i Nora. Ärligt talat så minns jag i nuläget inte vad jag köpte. Men det var säkert bra 😂
  13. Augusti 2019 Efter ett halvår i garaget är hon äntligen till skogs Så kom då den efterlängtade dagen då jag fick ut och motionera henne igen. De nya däcken driver så bra i leran. Först trodde jag att jag hade kört fast. Man har ju i ryggraden att inte gasa när det börjar gräva ner sig. Men just det - däcken har ju självrensande mönster! Det kändes fel, men i med högväxel och full gas. Med en kaskad av lera bakåt och ett ilsket rytande från v8an så kämpade hon sig lös. Vilken grej! När jag valde extraljus blev det halogen. Jag vet inte om det är ett tecken på OCD eller bara god smak, men jag är lite allergisk mot att ha olika färger på lamporna. Halogen i huvudstrålkastarna och xenon eller led i extraljusen är som 20" fälgar på en gammal femtiotalsbil. Det stör helhetsintrycket tycker jag. Ett annat skäl är att när en lampa går sönder kostar det inte skjortan att byta. Några extra H4 är lätt att ha med sig och byta i skogen. När jag hade min Niva vadade jag ut i Vänern vid en långgrund strand. Jag tänkte inte på att lamporna hastigt skulle kylas ner och spricka när de kom i kontakt med vattnet. Det kunde väl avhjälpts med att stänga av ljuset en stund innan, men det är lätt att vara efterklok. Det var dock det enda som hände trots ett vattendjup på ca 50cm. Rysk ingenjörskonst. Vi får se om jag omvärderar min ljus-OCD i framtiden. Jag börjar fundera på en inredning. Eftersom jag vill kunna använda bilen till annat än bara overlanding så vill jag ha en inredning som är lätt att montera/demontera. Jag väljer därför att bygga den enligt principen lastpall. Då kan jag lyfta ur den med pallgafflar på traktorn. En kylbox inhandlas och placeras på skenor från en gammal skjutdörr som låg på logen. Här provmonteras taktältet på Jeepens originaltakräcke som kompletterats med en extra skena. Det blir inte riktigt stabilt. Originalskenorna har ändar av plast som fjädrar och ger efter. Det får duga så länge, men här behövs något annat funderas ut. Jag bygger vidare på inredningen med god hjälp av mina fjäderfän. Bakom kylen, mot baksätet, kommer jag placera ett förbrukningsbatteri som jag köpt på skroten tidigare. Nu kommer jaktsäsongen och på kvällarna åker jag till jaktmarken och kollar var grisarna rör sig. Vi börjar få ganska mycket vildsvin här omkring nu 🤤
  14. Juli 2019 Jäkt inför semestern I julivärmen fortsätter arbetet så intensivt att jag glömmer att ta bilder. Jag tror att ni känner igen det där. Hur som helst så behöver både jag och Erik delar till våra Jeepar. Vi besöker två av bygdens bildemonteringar. Min växellådsbalk är krokig och eftersom min bil är en import så saknas skydd under fördelningslåda och tank. Vi hittar en ZJ med sexa och den har både en rak balk och skydd för f-lådan. Tankskyddet är dock för rostigt. Jag köper även två bättre begagnade batterier och lite annat småkrafs. Känner ni igen några bilar? En del bilar blir inte så värst gamla. Det väcker frågor i dessa dagar av miljötänk, men det hör nog hemma i någon annan tråd. Väl hemma inser jag att växellådsbalken jag köpt är en annan än den jag har. Om det beror på att donatorbilen hade sexa eller en annan låda vet jag inte. Suck. Arbetet med tröskeln fortskrider. Sidesteps som håller för hi-liften svetsas på plats. Av bekvämlighetsskäl och tidsbrist målar jag tröskeln i slät hammarlack. Bra eller dåligt? Det är inte en helt enkel fråga. Färgen tål inte så mycket, men den är enkel att bättra på. Sen är det bara att montera tillbaka allt. När jag får på framhjulen inser jag att jag måste våldföra mig på stötfångaren en aning. Bromsarna behövde kärlek, men det är ju inte lätt att trycka tillbaka kolvarna i oken när de är gjorda av samma lump som karossen på en Trabant. Nya ok beställda från Tyskland. Tyvärr händer det saker på det privata planet som gör att semesterresan till Lappland ställs in. Livet tar ibland oväntade vändningar. På gott och på ont. Detta debacle förändrar dock inte det faktum att jag vill ha bilen rullande. Jag är så nära "mål" nu och att arbeta gör att man slipper tänka på jobbiga saker.
  15. Tack så mycket! Jag har fått intrycket av att detta är ett forum med trevlig och hjälpsam ton, så jag gör ett försök.
×
×
  • Create New...