Jump to content

macIvar´s LC120


macivar
 Share

Recommended Posts

Presenterer bilen først og fremst, og dernest meg selv :) siden jeg er ny her på Overlanding.nu.

Har ikke all verdens erfaring med Overlanding, men siden jeg (og resten av familien, vi er totalt 4) fikk vår første LC120 i 2011, så har både lysten og interessen for Overlanding økt eksponentielt, med hver nye LC. (Vi er nå på vår 3´ Landcruiser).

Grom-bilen vi har nå ser slik ut: 

IMG_1397.jpg

Jeg skal være den første til å innrømme, at den er unektelig lik "Snøhvit", Wiberg sin flotte LC120. Og kanskje har "Snøhvit" vært en liten inspirasjonskilde, dog hadde jeg tenkt på mye av det "ekstra" som er på vår Cruiser, en stund innen jeg så "Snøhvit" for første gang... (Helt sant! ?)

Bilen er i første rekke vår Tur-bil, og til det formålet fungerer den ypperlig. Kjøpte den billig av en kompis i desember 2014. Da hadde den kun gått 58.000km, men var i en noe laber tilstand dessverre, pga et rørlegger firma som hadde den først (og som mye mulig aldri hadde vasket den hverken inni eller utenpå), før min kompis overtok den og byttet knuste lamper, overhalte dysene på Toyota kampanje, osv.

Sjøl har jeg byttet alle dysene til oppgradert ny versjon, ettermontert Safari snorkel og Outback takgrind, montert ARB sperrer og Twin-Air luftkompressor, sparklet og grunnet misfarging/avskalende lakk og fått på matt-svart 3M folie, bygget skuffer/lagringsplass i bagasjerom, fått på Howling Moon taktelt og Foxwing-awning (awningen er nå solgt til Wiberg), Engel fryser i bagasjerom med dertil ekstra forbruks batteri med C-tek batteristyring. For ikke å glemme rustbeskyttende Lanolin saue-fett (Fluid-film) i alle hulrom og kroker og kriker under bilen.  

Av sikkerhets-utstyr har bilen brannslukker, brannteppe, "knuse-vinduet-hammer", 1-hjelps kit, kniv og 3 forskjellige lykter, permanent lagret til enhver tid.

På "to-do" listen gjenstår:

Ryggelys med rygge kamera, vinsj, Vaude oppholdstelt som monteres over hele bakparten på bilen, og rock-sliders. Dessverre strekker ikke pengeboken helt til for øyeblikket med øyets begjærende lyst, så alt får komme etterhvert, om ikke Norsk Tipping på Hamar ringer en lørdagskveld i nær fremtid ?

For min egen del, så har jeg i utgangspunktet mest erfaring med Apostelenes hester, og har brukt disse flittig i de fleste avkroker av verden, da jeg har holdt på som internasjonal fjellfører/guide i snart 20 år. I all hovedsak med klatreutstyr i sekken, men også med ski på beina og med et beist av en pulk hengende etter i en snor. Dette har medført at jeg har mye opplevelser i "minne-banken", men dessverre heller mindre norske kroner i "den andre banken". Jeg og fruen kom derfor seint i gang med det mine brødre maste om, nemlig "voksen-livet". Men vi har nå tak over hodet, og ikke minst en flott Tur-bil vi ønsker å bruke så mye som hverdagen og økonomien tillater ?

I fare for å gå i fellen som jeg alltid gjør, med å skrive FOR mye, så legger jeg heller ut noen flere bilder, av tidligere Tur-biler, og Tur-bilder ...

 

(Meg selv...)

GOPR0013.JPG

 

(Min første Tur-bil, og hjem i 1 helt år - VW Transporter Camper)

Volkswagen Transporter Campingbil 004.jpg

 

(4x4 interessen hadde våknet - Pajero 1987mod 2,6L bensin)

111_1191.JPG

 

(Vår første Landcruiser - KDJ120 2004mod)

P1060248.JPG

 

(Vår andre Landcruiser - HDJ100 2005mod)

P1060170.JPG

 

(Vår 3 og forhåpentligvis varer denne lenge - KDJ120 2007mod AT35")

 

Planen fremover, er ikke å "bare" bygge bil! Men heller å faktisk bruke bilen til den den er laget til, nemlig turer i skog og mark, gjerne langt fra folk, eller så langt at man føler man er langt fra folk. Derfr er det så bra at nettopp Overlanding.nu dukket opp, hvor man kan møte likesinnede som er mer opptatt av å reise på tur, enn å "bygge" bil, noe man får inntrykket av på diverse merke-relaterte forumsider.

Jeg er herved med på tur, så lenge det passer inn i en hektisk hverdag ?

 

Edited by macivar
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjer jo ikke all verdens i denne garasjen min, kan det virke som...

Men har nå holdt på med noen småting allikevel selv om det ikke alltid blir publisert.

Dog slenger jeg med noen bilder av tilstanden på den Catch Can jeg har montert i bilen, som etterhvert flere også har gjort. I løpet av vintermånedene fylles den med ganske mye oljedamp. Og siden jeg dessverre har brukt bilen en del på småkjøring de siste ukene, så har oljedampen gått over til en grønn seig "guffe" nede i tanken. Tok en skikkelig opprensking av tanken en kveld. Selv om det ikke er snakk om store mengder, så var denne "guffen" så seig at jeg måtte bruke en luftstyrt oljeoppsuger og tøyfiller for å få ut mesteparten av skiten.

Bare så glad for at denne skiten ikke går tilbake i innsuget og kokser enda mer igjen...

IMG_5083.jpg

IMG_5086.jpg

IMG_5183.jpg

IMG_5185.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...