Jump to content

rullande recension av garmin zumo 595


Thol
 Share

Recommended Posts

Jag och farsan köpte en garmin ihop för att använda till bil, MC och skoteråkning och jag kommer lägga upp nått som kan liknas vid en recension här på enheten.

Det här är den första gpsen jag hanterar så allt som skrivs här kommer att färgas av det.

Det här ska vara den största enheten med mest funktioner som är vädertålig. Det blev en garmin enbart för att det går att få tag på skoterkartor till dom och anledningen till att jag skriver lite om den här är att den har ett adventure mode som kan ge en intressantare väg dit man ska. Den har även ett läge för off road om jag har förstått det rätt.

Mitt fösta intryck av gpsen är att det krävs lite tillvänjning av hur man hittar funktionerna i den och hur man går ut mest av den. Hittills har jag bar hunnit testa den 2 gånger en gång på mc med äventyrsläget på och en gång för att hitta i uppsala.

Tur och retur uppsala fungerade den som sig bör och det är inget mer med det men desto intressantare är äventyrsläget. Det testades med en tur till falun på mc. Till en början hade jag lite problem med att få i äventyrsläget och välja den vägen för den går på snabbaste som första alternativ. På vägen hem lyckades jag få den rätt och gpsen pekade ut mig i spenaten. Vägarna blev mindre och sämre för varje korsning så kör man med vanlig bil ska man välja bort grusvägarna för den kan leda ut på riktigt dåliga sådana. 

De är vad jag har än så länge men jag ska komma med mer efter mer användning.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kan konstatera att GPSens pekskärm fungerar bättre med ett par tunna skinnhandskar i mc läget i alla fall. 

Samt att den har blivit hårdtestad i helgen på en tur till Göteborg där vi hade svårt få den att visa den väg vi ville åka. Frågan är hur man gör för att planera rutten på ett enkelt sätt så att man kan undvika valda punkter fastän man kan välja delmål.

Link to comment
Share on other sites

Det här vill jag läsa mer om! Är intresserad av att ha en "allt i ett"-GPS med just skoterkartor, motorcykel-användning och "äventyr". På nästan alla kan man välja att undvika grusvägar, men jag har gärna ett läge där man "föredrar grusvägar", om ni förstår vad jag menar. Kan man göra det kanske? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om man sätter Gpsen på kortare väg i stället för kortare tid så får man sig ett par rejäla överraskningar i bland :D . Menar att att man kan dressera den att välja rätt små vägar med väl valda undvikande.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det var länge sedan jag skrev här ser jag? 

On 22.5.2018 at 15.17, JohnE sade:

Det här vill jag läsa mer om! Är intresserad av att ha en "allt i ett"-GPS med just skoterkartor, motorcykel-användning och "äventyr". På nästan alla kan man välja att undvika grusvägar, men jag har gärna ett läge där man "föredrar grusvägar", om ni förstår vad jag menar. Kan man göra det kanske? 

Jag lyckas ännu inte få den att inte ge mig en tur på e16 vilken är 4 filig motorväg men det borde ju gå om man trixar med inställningarna. Det jag har hittat hittills är att det går att välja bort motorvägar och grusvägar samt att den borde kunna prioritera småvägar men jag förstör nog lite för mig när jag vill ja mycket kurvor och nivåskillnader samtidigt. 

Än så länge är det bara standardkartan i gpsen så jag vet inte om det blir någon skillnad med andra kartor heller.

 

On 22.5.2018 at 18.15, Wiberg sade:

Om man sätter Gpsen på kortare väg i stället för kortare tid så får man sig ett par rejäla överraskningar i bland :D . Menar att att man kan dressera den att välja rätt små vägar med väl valda undvikande.

Jag har faktiskt inte sett var jag kan ändra till kortaste väg hittills, fast jag har ju inte letat heller ;) tillåter man den att ta grusvägar så kan det bli spännande nog i äventyrsläget. På senaste turen tog den mig på en väg som mest användes av markägaren med tanke på gräset på mitten och djupet på hjulspåren (jag körde vanlig bil).

 

DSC01101.thumb.JPG.349e804df015ff544d77cdcc9768ae56.JPG

Det här är en väg som gpsen hade att tillgå och den var ända en bättre del av grusvägarna dom den ville ha ut mig på. Jag fegade ur på en med öppen bom.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har hittat hur man spårar vägen man åker utan att ha en planerad rutt. Inställningen ligger under kartlager vilket gör att man det är några tryck om man ska knäppa på och av funktionen. 

Spar man sen spåret och lägger upp det i garmin basecamp ser det ut såhär.

Skärmbild (5).png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är skillnad på GPS och GPS även ut samma märke. Man kan läsa sig trött på specarna men när man är i rörelse så händer det helt andra grejor. 

Jag har en Garmin zumo 660 som är föregångaren till 595an och den är dunder som fordonsmonterad, inte mycket som går fel där.

ska jag däremot gå eller i vart fall ta mig fram mycket sakta som jag gör med friluftskartan i hand så väljer jag dock Garmin Oregon 660 som jag även har och då går det inte att ta fel om man nu inte är helt vilse i pannkakan.

Skillnaden mellan de två är enorm och båda är bäst på sitt eget vis men det gäller att välja rätt användningsområde.

Edited by Magnus Lorentzon
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...