Jump to content

Wiberg

Moderators
  • Posts

    2,775
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    249

Wiberg last won the day on August 29 2023

Wiberg had the most liked content!

About Wiberg

  • Birthday 05/01/1972

Personal Information

  • Ort
    Kolbotn
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    27 Mhz
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

4,195 profile views

Wiberg's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Well Followed Rare
  • Conversation Starter
  • Reacting Well
  • Dedicated
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

5.4k

Reputation

  1. Ser riktigt mysigt ut! Var har det kommit upp förbudsskyltar Lars? Är det på " kända " sträckor? Ser ut som om vintern har kommit för å bli, ska bli riktigt kallt i början av nyåret. Kanske man skulle ta sig en " fylla-på-röklukt-i-kläderna-tur " innom inte allt för lång framtid?
  2. Ser oxå efter kängor från Alfa med mamba løsning istället för vanliga skosnören. De har några intressanta varianter. Kravet är att de skall gå att köra bil med, vara hyfsat vattentäta og gärna funka tidig vår och sen höst. Det gör inte nuvarande Salomon-skräp jag har på fötterna .
  3. Jag fick jobbet gjort på Tectylverkstad så jag vet inte exakt vad produkten heter men det är antagligen någon av de översta produkterna här: https://tectyl.no/tectyl-sprayprodukter/
  4. Ja tack, bägge delar . Har en jättefin Gränsfors Custom Skogsyxa jag fick av @Fredrik L och en billig klyvyxa med mig på tur. Alla snöskyfflar du har med dig är bättre än den " bästa " som ligger hemma. Den jag har är lite liten om man ska skotta under isländska förhållanden men funkar vid normal skandinavisk fastkörning - är den värmländsk tro? Och ca en meter lång med träskaft.
  5. Som broder - @MrWIB - skriver så måste du nog vara lite sträng med dig själv och välja spår ( no pun intended ). De flesta 4x4 bilar - med undantag - som får en höjning och vettiga däck klarar det mesta av det som de flesta menar kategoriserar som overlanding. Men jag, som ställer likt med @Lars 9k( och många fler här i forumet ) vad gäller glädjen av att maxa ut vad bilarna klarar, har valt en annan linje än vad overlandinpuristerna har valt. Jag ska inte säga att mitt val av bygge av bil tvingar mig till val av terräng jag kör i eller avgör vart jag planerar mina resor, men med en extremare byggd bil klarar jag extremare terräng - både på hemma- och bortaplan. Vilket leder till att jag sällan backar när valda spår bjuder på, för puristiskt kittat overlandingfordon, häftigt motstånd. Själva tolkningen av overlanding, väldigt förenklad, är ju att njuta av resan mellan punkt a & b och om man som @Lars 9k och jag gör det - med inslag av lite lersprut, vinschning och rockcrawling - tänker jag att det är helt på sin plats. Om man emellertid är helt och fullt nöjd med att på sin höjd utmana en och annan dålig skogsväg så är vi rätt tillbaka till det jag skrev initialt - standard 4x4 med evt höjning/ starkare fjädrar för att klara vikten av braatthamed och villhöver plus ett set med för ändamålet dugandes däck - man kan kryssa öknar med sådana ekipage oxå. Till sist vill jag påpeka att Herocamper ingalunda är ägnad för det jag definierar som offroad. Det är en sovlåda med grövre hjul, riktigt dålig fjädring och med möjlighet att skicka på en mängd braatthamed och villhöver. På en normaldålig värmländsk grusväg klarar jag nog att ha ihjäl den på ca 2 timmar skulle jag tro - den senaste försökspersonen vrålade över sambandet att " nu jävlar slår du av på farten, det är bara skit kvar bakom bilen snart " och det redan efter en knapp mil i hyggligt Snövit/ Wiberg tempo på grus 😉. @Lars 9k - jag hoppas att du tål av vara exempelperson i detta ordbajseriet 😄👍. Så herr @Norlin - där fick du lite att grubbla på hoppas jag 😘
  6. Tyvärr står inte kvaliteten riktigt i stil med priset. Har förbrukat 1,5 stk sen 2019.
  7. Jadu, det hade jag gärna gjort jag med...
  8. Mental hygien har " unlimited " i bockat i min budget . Frontrunner är skitbra grejor men kan tänka mig att det svarta behöver bättras på med jämna mellanrum ref det Lars skrev. Men det tar du samtidigt med resten av sminkningen bilen behöver ca varannat år . Ska se om jag orkar ett krafttag och ljuga lite i mitt eget garage i löpet av helgen.
  9. Instämmer 100%! Sitter och försöker motivera mig till en tur ut i snön om en helg eller två men det är inte helt lätt känner jag...
  10. Denna är så billig så jag funderar på att köpa den som delebil. Är den lika fin som på bilderna är den lätt värd pengarna. Fantastisk plattform att bygga vidare på. https://www.finn.no/242909166
  11. Lyfter denna - sträckläste 😁. Jävlar i mig vilken resa! Efter två år! utan att ha haft möjlighet att resa utan för Norden så ska jag i löpet av 2022 ner på kontinenten om jag så måste vara kopplad intravenöst till Covid vaccin och lägga en månad extra av turen i karantän. Sitter och skakar av reslust till nått annat än Finnskog och Värmland. Återigen, tusen tack för en härlig reseskildring!
  12. Kan forumets medlemmar kanske hjälpa mig med tänket här? Taktältet skall förvaras hängande i taket på garaget. Jag har kollat lite på färdiga lösningar från tex Thule och liknande producenter men litar inte helt på deras konstruktioner. Tältet väger ca 60kg ( tror jag ) och min önskan/ tanke är att mer eller mindre klara av att lyfta av och på det själv. Dvs någon form för taljor måste involveras i konstruktionen. Då taket består av betongelement så tänker jag montera 2x4" träbord som taljorna skall fästas i. Detta för att slippa punktbelastning, hellre sprida vikten på flera fästpunkter i taket ( ca 4 per bord borde klara sig ). En av utmaningarna blir att samla de rep som skall lyfta tältet - lamporna i taket sitter antagligen i vägen - och jag inser att jag måste ha någon form för utväxling då 60kg blir sjukt tungt att dra för hand ( handkraft initialt - motor på sikt ). Har knåpat ihop en mycket ofullständig principskiss som ni gärna får använda till era ivriga och hjälpsamma kommentarer. Detta skulle helst varit byggt i går men produktionen kan säkert dröja lite i väntan på den optimala lösningen .
  13. Jag tror absolut inte du förstör däcken Lars. Jag har bara positiva erfarenheter med snittade däck - sommar som vinter. Men de går inte att jämföra med ett dubbat Nokian mtp fäste på vinterföre - bara så det är sagt.
  14. Cool bil Eirik! Du får bara säga till så tar vi oss en tur. Kunde ha behövt ett par timmar campfire-tv nu.
  15. Det tror jag nog att det är - med rätt verktyg.
×
×
  • Create New...