Jump to content

Wiberg

Administrators
  • Content Count

    2,308
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    197

Wiberg last won the day on November 16

Wiberg had the most liked content!

Community Reputation

4,131 Excellent

6 Followers

About Wiberg

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 05/01/1972

Personal Information

  • Ort
    Kolbotn
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    27 Mhz
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

1,824 profile views
  1. Mycket bra fotat och filmat Mr! Väldigt hygglig helg .
  2. Ja du Kjetil . Tror en Swag tar för mycket plats men kan hända jag vill titta lite närmare på en vid tillfälle. Julbordet är inte rätt tillfälle - då har jag nog med å hålla koll på Ribbe och Glögg .
  3. Är det inte bättre att starta tidigt på lördag då Lars? Det är ju snabba och bra vägar helt till de sista 20km ca. Så kommer ni rätt till Glögg innan julbord. Och lite mer utvilade än om ni kommer till frukost .
  4. Fredagen blev väldigt sen men trevlig. I stället för att rigga till min lavvo valde jag att testa lite enklare boende. Med hjälp av rep, karbinkrokar och en presenning så riggade jag ett enkelt vindskydd där jag sov riktigt gott. Efter frukost på varma mackor så rullade vi mot Bosses på så krångliga vägar vi kunde. Ca en timme innan vi var vid Torsby fick vi ett meddelande från Bas som behövde hjälp. Vi skulle möta honom vid Bjurtjärnskojan senare på kvällen men nu satt tydligen han och hans kamrat fast någonstans i skogen. Eftersom telefontäckningen kommer och går med jämna mellanrum i vårat A.O så blev det så som så med tydlig kommunikation. Oavsett, ca 4 timmar efter att Bas och kamrat hade fastnat så kom vi till undsättning. Då hade den stackars Land Rovern grävt ner sig fullständigt i gyttjan, knäckt (!) vinschen och grabbarna hade slut på mat. I beckmörker och med snöblandat, iskallt regn inledde vi räddning av Bas bil. De två holländska gentlemännen menade att vi var tvungna att rigga vinschen med förlängningar för det gick inte att köra upp till den strandade Land Rovern. Åjodå, klart det gör . Efter ett par vinschningar så vände jag min bil och så bogserades Bas bil den sista biten. Även Fredriks TGB fick vara med på slutet grunnat grunduppställningen av bilar. Efter att ha räddat Bas bil åkte vi via hans lilla gård, hälsade på alla djuren, hämtade mer ved och åkte - via ett litet mysigt spår - till Bjurtjärnskojan. Efter snabb uppackning så brann det en mysig eld där vi lagade kvällens middag och sen slappade vi lite innan det var väldigt tidig kväll. På söndag startade vi med varma mackor till frukost innan vi åkte ner till Bas för att säga hejdå. Efter att vi hade druckit kaffe så skulle vi köra en Micro-Overlanding på Bas mark... Det slutade givetvis med vinschning igen - åk aldrig sista åket . Härlig tur med härligt gäng. Ove har tagit massor m bilder som jag tror han postar senare idag.
  5. @birjo - exakt plats står i Andreas första post. Men för att garantera att du hittar dit så ska du få slå följe med mig dit . Osäker på exakt när jag styr mot Bjurtjärnskojan på fredagen men rätt efter lunch tror jag. Det innebär att vi är där vid 18.00 ca. Om allt går som det skall så kanske vi kommer iväg tidigare - hoppas det. Som Andreas nämner så är det plats till 6-7 sängar inne i kojan. 2 av dessa är bokade av en man som heter Ove och mig, dvs ca 5 ( mer realistiskt 4 ) sängplatser kvar inomhus. Kan @Metalwolf eller @Christer hjälpa oss med kortrest ved? Om ni känner nån vedbonde i närheten hade det hjälpt oss massor. Vi kommer behöva 3-4 m3. Hör av er till mig i så fall . Efter att ha besökt stugan i helgen så konstaterade vi att vi lagar mat inomhus och sedan sitter vi runt herrejössesbålet utomhus och äter. Medtag stolar och nått gött att sitta på. Det finns en del snö i området redan men det behöver bli några grader kallare och komma mer innan det blir riktigt kul att köra. Nu är det bara riktigt underhållande . Det blir tur med Andreas på lördagen och sedan blir det prisutdelning och glögg innan the Julbord. Ca så.
  6. Svagheten är ju själva kulan. Den där infästningen i ramen tål nog rätt bra med stryk men inte säkert den ser helt original ut efter en övning med ryckstropp. Ryckstropp är jä.ligt skumma grejor att jobba med - enorma krafter i farten med shacklar och annat som kan komma farande och ställa till det. Sista utvägen när jag " räddar " eller " räddas ". Vinsch är det garanterat säkraste, bogsering med spänd lina det näst säkraste - gärna i kombination med maxtrax eller liknande. Då går det inte fel lika fort som med ryckstropp.
  7. Vi ska ta en funderare på vilken typ av kläder vi skall ha. Våran hovleverantör brukar kunna leverera t-shirts relativt fort i de flesta färger och storlekar men är osäker på annat tøy/ typer kläder. Fram till vi bestämmer oss så kan ni ju skriva era önskningar av merchandise i tråden under. Därmed inte sagt att det blir verklighet av det men då ser vi ju vad ni medlemmar önskar. - Hoodie - Badges - Buff - Skaljacka
  8. Recon Julbord 2019 15-17/11 2019 Då var man på en liten tur igen då - det var länge sedan! Sitter just nu på Camp Lekvattnet och väntar på resten av följet. Körde via Mittandersfors och där var det inte plogat minsann. Och under det lövtunna snötäcket var det blank-is vilket jag upptäckte först vid inbromsning i skarp kurva . 20191115_170321.mp4
  9. Nu tänker jag högt - det har gått - och kan gå fel igen... En moderat fastkörd bil, dvs det är nästan så man kan knuffa loss den, kan du fint dra - inte rycka - loss med dragkulan. Dragkulan ska ju trots allt tåla en del belastning den oxå men inte i form av ryck. Det draget du visar till på bilden, inte dragkulan inräknat, ser relativt stabilt ut och borde gå att spinna vidare på med tanke på ett shackelfäste eller liknande. Använder du draget ofta? Kan det vara värt att montera dit ett fyrkantsfäste till de gånger du ska ut och busa i snön? Det är ju skillnad att tok-rycka loss en bil och dra upp den mer genomtänkt är det jag vill fram till. Glöm inte ett gäng med Maxtrax oxå - gör både ryckning och vinschning överflödiga i de flesta tillfällen. Våra bilars växellådor är inslitna med belastning framåt, dvs du ska aldrig försöka bogsera upp en bil backandes. Väldigt lätt att skada lådan då. [ färdigtänkt ]
  10. #gretaapproved Kolla med Xoverland, Lifestyle Overland, Cruiser Outfitters etc om de har några tips. Kan ju hända att du kan få hyra någons privata kärra från " miljön " om man vill ta den risken. Att skeppa bilen känns inget vidare är min spontana reaktion - tror att man måste skeppa den fullständigt strippad om man vill ha något igen av utrustningen när man kommer fram. Meeen med det sagt, vilket ypperligt tillfälle att handla ny villhöverutrustning i " the greatest country in the world... ". Vad säger tidigare resenärer som har skickat bilar? Och vad säger logistikföretagen? Ett USA märke på bilen ser ju å andra sidan herrejösses häftigt ut det oxå - köpt och monterat på plats då .
  11. Kunde funderat på den Kimar om jag hade garaget klart. Hoppas hinna med en 80 innan jag tar ner skylten . Men vill nog ha en med mer flås i motorn. Kan inte alla motoralternativ på 80n men menar att det finns villigare än denna.
  12. Hur grov matarkabel får det plats i den tror du? När jag drar ny el i Snövit så tänkte jag satsa på 25mm2 från där fram till där bak ( 3-4m ca? ). Det borde klara det mesta av belastning tycker jag.
×
×
  • Create New...