Jump to content

Brann i overlanding Jeep Wrangler


kimar
 Share

Recommended Posts

Jeg kom over youtube kanalen Coyote Works i dag og han mistet nå nylig Wrangleren sin i brann på tur i et øde område. Legger ved videoene han har laget om dette. Er rart at brannslukker ikke klarte og slukke brannen men slik er det. Dette viser viktigheten av og ha brannslukknings apparat i bilen og mulig også ha en sekk med det man trenger for et par dager lett til gjengelig. Men godt han klarte seg og kom fra dette uskadd.

 

 

Edited by kimar
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, pilten skrev:

Ja er endel wranglere som brenner på youtube, heldigvis er det ikke så ofte de diesel purkene vi kjører tar fyr. 

Men viktig med brannslukningsapparater og renhold 

Det var jeg ikke klar over at så mange bensin Wranglerere brenner. Jeg la dette ut for og mest vise hvor fort en tur kan gå galt og at vi burde ha det i tankene. Og ja brannslukkings utstyr og renhold er viktig for brann og trafikk ulykke er vell de 2 største farene ved Overlanding?

Link to comment
Share on other sites

så en film på youtube(finner den ikke nå), hvor noen var på vei igjennom en ørken. Å på taket hadde de lagret kanner med drivstoff. De ble det jo slitt hull i, å vips så sto bilen i full fyr.

Så det at overlander riggen din brenner opp inn the middle of nowhere,  med alt stasjet i, må jo være litt kjipt. Derfor har jeg alt stasjet i hengeren, så hvis jeepen brenner opp, kan jeg bo i hengeren til hjelpen kommer? 

 

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Var det plast kanner? For mener og ha lest en plass at er metall kanner som er mest anbefalt til drivstoff ved slik bruk. Men må være veldig kipt ja om alt brenner opp har selv tenkt og ha en ryggsekk med et lite telt mat osv så jeg kan klare meg i et par dager om dette skulle skje mens er i et øde område. Jeg tenker også og ha en røykvarsler i taket inni bilen for vist den begynner og brenne mens jeg sover i takteltet så må jeg bli varslet. Er i grunn viktig med alt en driver på med og tenke sikkerhet da vi lever jo kun 1 gang.:)

Link to comment
Share on other sites

Det veit jeg ikke, filmen var laget av noen som kom etter, å når de kom frem var det bare et rykende vrak igjen. Og fortellingen om hva som hadde skjedd. 

Greit å være forsiktig, men overlanding handler jo også om din personlige reise, å da må man som regel ut av en komfor sone, å gjøre ting som er skummelt. Men skader ikke å ta noen forhånds regler. Som feks å bytte batteri på nøkkelen før man legger ut på en lang tur. 

Link to comment
Share on other sites

Vis ikke jeg husker feil så var det i overlanders handbook (den gamle utgaven i rød farge) at jeg leste at han hadde opplevd ved kjøring i ørkenen i nord afrika at plast kannene på taket gikk hull i og diesel rant over helle kjøretøyet men gikk bra i det tilfellet mye sikkert takket være at det var diesel. Ser også at den boka har kommet i ny utgave så må få kjøpt den. 

Og det er jeg enig i en må ofte ut av komfor sonen men er viktig og ta noen forhånds regler. Og tenke litt på hva kan skje og hva jeg kan gjøre med det et eksempel jeg har på det er at jeg har med meg ei gassblåse i takteltet med tanke på og skremme dyr er nok liten sjangs for at jeg trenger den men den dagen jeg skulle være så uheldig så er den gull verd.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært en veldig god ide og få en slik tråd her hvor vi kan diskutere dette og folk kan da bidra med ting andre ikke har tenkt på og da kanskje oppdatere første post i tråden etterhvert med det som kommer opp eller pdf som du sier så det blir enkelt og finne.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...