Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/29/2016 in all areas

  1. Kåre's Ssangyong Rexton 2003 Ssangyong Rexton RX290 modifisert av Fjallasport Etter lenge å hatt lyst på et kjøretøy til terengkjøring og turer litt utenfor asfaltveiene. Som ikke kostet så mye, og som jeg turte og bryte ut i skauen. Fant bilen på finn en uke før jeg skulle på en 4 ukers ferie til USA i 2015, nølte og fikk ikke tid til mog dra til Otta for og se på den. Ukene i USA gikk og var stadig på finn og sjekket... Hmmm fortsatt ikke solgt når jeg kom hjem. Må vel nevne at den var til salgs med trolig defekt topp pakning, men med muloghet for sprukket topp og det som værre er. Uansett tok sjansen og gjorde en god deal med han og kjøpte den usett med de eventuelle feiler som var på den. Det positive var at det var en ny girkasse på den(noe trøst) Fikk avtalt henting av en som driver med biltransport, så var det bare og vente spent noen dager før den ble levert... ( ja kona var noe skeptisk til dette) Bilen ankom og jeg og junior kastet oss over...... Og heldigvis var det bare topp pakningen, så noen få tusen lapper og en en ukes med kvelds skruing malte motoren fint igjen. I ettertid har jeg byttet fjærer bak som løftet den ytterlige 50mm, ledbjelke på taket og ryggekamera. Neste store er taktelt..... Får se hva sommeren bringer
    5 points
  2. Presenterer bilen først og fremst, og dernest meg selv siden jeg er ny her på Overlanding.nu. Har ikke all verdens erfaring med Overlanding, men siden jeg (og resten av familien, vi er totalt 4) fikk vår første LC120 i 2011, så har både lysten og interessen for Overlanding økt eksponentielt, med hver nye LC. (Vi er nå på vår 3´ Landcruiser). Grom-bilen vi har nå ser slik ut: Jeg skal være den første til å innrømme, at den er unektelig lik "Snøhvit", Wiberg sin flotte LC120. Og kanskje har "Snøhvit" vært en liten inspirasjonskilde, dog hadde jeg tenkt på mye av det "ekstra" som er på vår Cruiser, en stund innen jeg så "Snøhvit" for første gang... (Helt sant! ?) Bilen er i første rekke vår Tur-bil, og til det formålet fungerer den ypperlig. Kjøpte den billig av en kompis i desember 2014. Da hadde den kun gått 58.000km, men var i en noe laber tilstand dessverre, pga et rørlegger firma som hadde den først (og som mye mulig aldri hadde vasket den hverken inni eller utenpå), før min kompis overtok den og byttet knuste lamper, overhalte dysene på Toyota kampanje, osv. Sjøl har jeg byttet alle dysene til oppgradert ny versjon, ettermontert Safari snorkel og Outback takgrind, montert ARB sperrer og Twin-Air luftkompressor, sparklet og grunnet misfarging/avskalende lakk og fått på matt-svart 3M folie, bygget skuffer/lagringsplass i bagasjerom, fått på Howling Moon taktelt og Foxwing-awning (awningen er nå solgt til Wiberg), Engel fryser i bagasjerom med dertil ekstra forbruks batteri med C-tek batteristyring. For ikke å glemme rustbeskyttende Lanolin saue-fett (Fluid-film) i alle hulrom og kroker og kriker under bilen. Av sikkerhets-utstyr har bilen brannslukker, brannteppe, "knuse-vinduet-hammer", 1-hjelps kit, kniv og 3 forskjellige lykter, permanent lagret til enhver tid. På "to-do" listen gjenstår: Ryggelys med rygge kamera, vinsj, Vaude oppholdstelt som monteres over hele bakparten på bilen, og rock-sliders. Dessverre strekker ikke pengeboken helt til for øyeblikket med øyets begjærende lyst, så alt får komme etterhvert, om ikke Norsk Tipping på Hamar ringer en lørdagskveld i nær fremtid ? For min egen del, så har jeg i utgangspunktet mest erfaring med Apostelenes hester, og har brukt disse flittig i de fleste avkroker av verden, da jeg har holdt på som internasjonal fjellfører/guide i snart 20 år. I all hovedsak med klatreutstyr i sekken, men også med ski på beina og med et beist av en pulk hengende etter i en snor. Dette har medført at jeg har mye opplevelser i "minne-banken", men dessverre heller mindre norske kroner i "den andre banken". Jeg og fruen kom derfor seint i gang med det mine brødre maste om, nemlig "voksen-livet". Men vi har nå tak over hodet, og ikke minst en flott Tur-bil vi ønsker å bruke så mye som hverdagen og økonomien tillater ? I fare for å gå i fellen som jeg alltid gjør, med å skrive FOR mye, så legger jeg heller ut noen flere bilder, av tidligere Tur-biler, og Tur-bilder ... (Meg selv...) (Min første Tur-bil, og hjem i 1 helt år - VW Transporter Camper) (4x4 interessen hadde våknet - Pajero 1987mod 2,6L bensin) (Vår første Landcruiser - KDJ120 2004mod) (Vår andre Landcruiser - HDJ100 2005mod) (Vår 3 og forhåpentligvis varer denne lenge - KDJ120 2007mod AT35") Planen fremover, er ikke å "bare" bygge bil! Men heller å faktisk bruke bilen til den den er laget til, nemlig turer i skog og mark, gjerne langt fra folk, eller så langt at man føler man er langt fra folk. Derfr er det så bra at nettopp Overlanding.nu dukket opp, hvor man kan møte likesinnede som er mer opptatt av å reise på tur, enn å "bygge" bil, noe man får inntrykket av på diverse merke-relaterte forumsider. Jeg er herved med på tur, så lenge det passer inn i en hektisk hverdag ?
    2 points
  3. Tackar för tipsen! Skönt att de flesta inte verkar tycka att man behöver packa halva bilen full av reservdelar. Kommer ha med mig lite bra och ha saker som ni skrivit ovan samt försöka serva/fixa det som kan vara dåligt i förväg på hemmaplan
    1 point
  4. Om det passer så er jeg gjerne med på dette med min Rexton Fjallasport
    1 point
  5. 1 point
  6. Hejsan! Brinner du inne med ett fint spår eller resa, men har inte helt ork eller möjlighet att göra en GPX fil. Tveka inte, tipsa oss om detta, så fixar vi det snabbt och enkelt. Det är väldigt intressant för andra att få goda tips! Resan eller spåret måste inte vara det värsta av det värsta. Det är upplevelsen med att resa, och se vacker natur som är det viktigaste! Tipset måste innehålla följande info: Land Startpunkt (ort/sted osv) Slutpunkt (ort/sted osv) Är det lite mer krångligt att hitta fram, många svängar, korsningar osv. Då är det viktigt att du beskriver så gott du kan!
    1 point
  7. Går så bra så Nej inte någon tidpunkt än. Men det är önskligt att göra när det blir lite varmare ute, och bättre ljus. Så jag tänker slutet Juni alt Augusti.
    1 point
  8. Om det passer, så blir jeg gjerne med Ikke for å vise frem bilen, den er jo også altfor lik Snøhvit. Men gjerne for å få seg en tur og fyre litt bål og drikke litt kaffe ? Noen håndfaste planer om tidspunkt ?
    1 point
  9. Nei, er midt i et kurs/eksamen online hos Telenor. Må ha en lovlig VHF i båten i det minste
    1 point
  10. Hejsan! Pumpat ut flera spår ikväll, och flera kommer! När jag tömt mitt arkiv för Hedmark och Oppland kommer det flera spår för mitt-Norge. Efter det är planen med mer spår i mellan Sverige för vi går vidare norr i länderna. Ha tålamod, detta tar tid ?
    1 point
  11. ? Nja... det kan man nog använda, men jag köpte en mycket billig iPad mini hållare från Teknikmagasinet på Sandvika. Kr 199,- tror jag det var. iPad´n har inte ramlat ner en enda gång och enligt @Wiberg kör jag som en biltjuv i skogen
    1 point
  12. Version 1.0.0

    6 downloads

    Från Port de la Vall i Spanien till Andorra på det som ser ut som riktigt fina grusvägar.
    1 point
×
×
  • Create New...