Jump to content

Jaxne

Basic Member
  • Posts

    6
  • Joined

  • Last visited

About Jaxne

  • Birthday 07/23/1987

Personal Information

  • Ort
    Örebro
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    27 Mhz
    VHF/UHF
    PMR (446Mhz)
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Jaxne's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

13

Reputation

  1. Jag är intresserad av ett taktält (140 cm bredd) med annex, eventuellt kan jag få med en kompis på ett till också. Hur bra står sig dessa i regn? Om jag förstått rätt så är det limmade sömmar istället för svällande tråd som dyra konkurrenter har. har det någon negativ inverkan? Kan eventuellt vara intresserad av även markis. När behövs ett beslut tas om vad som önskas?
  2. Att det skulle bli helt otillåtet att köra själv har jag svårt tro även om jag försöker blicka långt framåt. Däremot skulle det säkert kunna bli så att vissa sträckor enbart tillåts med självkörande fordon och i större städer. Men detta ligger så långt fram i tiden att det inte finns något att oroa sig för idag. Men det gäller ändå att följa utvecklingen och se till så vår frihet inte begränsas successivt i små steg tills dess att det blir ett problem. Jag har tidigare jobbat med utvecklingen av teknik som används för självkörande bilar och fått en liten inblick i de problem som man ställs inför. Även om tekniken utvecklas i snabb takt så är det väldigt avancerad teknik som behövs med snabb beräkningshastighet för att kunna få samma goda överblick över omgivningen som en människa om man ser till helheten med allt ovanligt. Nu i dagarna meddelade tex Volvo att de har problem med att avståndsbedöma kängurur eftersom de har annat rörelsemönster än de fyrbenta djur bilen ska akta sig för i här norden. Men tekniken går framåt hela tiden, det behöva bara väldigt mycket datainsamling för att ett AI ska läsa sig att hantera olika situationer. Även de juridiska aspekterna kommer att lösas på sikt om mans er till ansvarsfrågor och andra nya problem som uppstår. Men ser man till hur fordonsflottan ser ut på gatorna idag så är det väldigt mycket äldre bilar så det kommer ta tid innan majoriteten av alla fordon ens har möjlighet till att köra själva. Dessutom så får vi inte glömma intresset för veteranbilar som aldrig kommer ha denna möjlighet. Trotts detta så kommer ju successivt fler och fler fordon ha möjligheten att köra utan människors påverkan och då kommer politiska beslut troligen användas för att begränsa vår frihet. men det är ett långsiktigt arbete. Det finns ju idag så många undantag som gör att det måste gå att köra själv. Vägar i glesbygden där datorer inte kan beräkna hur bilen ska köra på bästa sätt med sämre vägunderhåll. I svårt väglag med mycket snö registrerar en dator snabbare dåligt dåligt fäste men en människa kan har ser bättre där datorn tycker att allt är vitt och en dator behöver mycket erfarenhet innan den kan köra loss ur en snödriva när den väl kör fast. Utöver det finns alla kommersiella transporter till vägarbeten, jordbruk mm som behöver mänskliga beslut för att kunna genomföras bra. Med andra ord tror jag inte det ligger inom överskådlig framtid något att oroa sig för. Men att självkörande fordon kommer premieras med vissa sträckor och delar av städer just för det känns mycket rimligt. Då gäller det att följa med i utvecklingen så vår frihet inte begränsas för mycket av politiker som enbart ser oss som skatteslavar. Det är viktigt att vi alla motorintresserade håller ihop med de olika communities för overlanding/terrängfordon, veteranbilar, mc, bilträffar, motorsport etc.Tillsammans kan vi se till så vår frihet inte begränsas för mycket genom att följa utvecklingen och protestera när politiska beslut förhindrar våra intressen. Det gäller redan idag att visa med sin röstsedel i valen att vi inte accepterar vilka inskränkningar som helst och när det inte räcker även engagera sig i politiken. Än så länge är stegen små mot ett samhälle där overlanding inte är möjligt, men det gäller att följa utvecklingen och se vart den leder. Och självklart även anpassa oss för att ta oss runt problem. Efterfråga ny teknik när äldre teknik förbjuds mm. Något som oroar mig mycket är att mycket av politiken enbart kretsar kring att alla ska bo tätt i städer (och helst hålla sig där, aldrig se något annat av världen). Själv bor jag för tillfället i stan, men jag planerar att så snart som möjligt flytta ut på landet och aldrig återvända som boende i stan igen. Det känns så mycket bättre i naturen! Jag kommer aldrig acceptera att min frihet begränsas för mycket.
  3. ERT01 borde räcka gott och väl då det bara är jag och min sambo som ska få plats. Det som jag skulle se som störst fördel med större modell är att undertältet blir större så man har mer yta där man kan utnyttja Det lutar mer åt att bli ett Gordigear, men om jag skulle skaffa tex Tembo4x4 så ska jag i så fall kolla deras demo-tält först för att se hur överhänget är byggt.
  4. Jag kan nu svara på att den lastvikt som står i instruktionsboken är 68 kg, så det ligger ju nära vad många andra bilar klarar av. Jag har även hittat intressant läsning för en bättre förståelse för hur viktfördelningen egentligen fungerar. Även om det är enkelt uträknat så ger det bra hum om hur man ska tänka och ger god förståelse för varför man kan lasta mycket mer än den dynamiska vikten som anges i instruktionsboken. Här kommer länk till denna läsning: https://outbackjoe.com/macho-divertissement/macho-articles/roof-loading-and-roof-top-tents/ Låter lovande att det är torrt än Vid montering av takkorg får man ju fördelen att vikten fördelas till fler fästpunkter på takets inbyggda rails. Så att ha i alla fall tre tvärgående tackräcken borde ju vara bra med de sex fästpunkter det ger. Men en takkorg kan ju också vara alternativ för att fästa tex mer lampor och antenner på så man har allt i ett kitt vid montering. (Jag kör denna bil även till vardags). Nu till lite mer info om tälten jag länkade till ovan med länken till Blicket. Det är Tembo4x4 som är tillverkaren för de och de ska även de ha tråd som sväller enligt försäljaren. Jag har dock inte hittat någon review på de, men jag får en rätt bra känsla så de kan säkert vara ett alternativ. Dock är de slut hos leverantör så finns föst i slutet på sommaren att få tag på. Även de har madrass inbyggt, men bara 60 mm. Det låter lite tunt, men jag räknar med att placera liggunderlag eller liknande under eftersom det sägs minska kondensen enligt taktältstråden här. Jag kan ju även passa på att svara på att ett undertält kommer också införskaffas. Det verkar väldigt användbart för bättre skydd från väder och vind, och även bättre skydd från insyn om man skulle utnyttja tältet på en camping etc.
  5. Jag kanske inte ska oroa mig så mycket för regn då Det som jag däremot funderar mest över nu är vad mina rails tål. Siffrorna du nämner låter bekanta, jag har hört något liknande för min bil, men jag ska se vad det står i manualen i morgon när jag sätter mig i bilen. Men det är alltså bara tältets transportvikt som man syftar till då och den högre belastningen som uppstår när man är i tältet men det är stillastående borde inte vara något problem? Så är det bara tre lastbågar att skaffa för att sedan montera tältet på? Jag undrar även om någon har erfarenhet av dessa tält: https://www.blocket.se/Halland/Taktalt_72705932.htm
  6. Jag har nyligen fått upp ögonen för overlanding i samband med att jag letade fyrhjulsdriven bil för att ta mig fram på vintrarna. Det verkar som ett bra sätt att se mer av världen på! I varje fall så har jag då skaffat en Jeep Grand Cherokee Limited -02. Jag får berätta mer om den och om mig i en presentationstråd här sedan också. Nu har jag fått planer på att skaffa ett taktält då det verkar väldigt smidigt även om det är en mycket större kostnad mot ett vanligt tält. Jag har fått för mig att Gordigear ERT01 skulle kunna vara ett bra alternativ efter att ha läst om det här och hört att det ska vara bra även på annat håll. Men hur bra står sig detta mot regn? Det skulle ju hålla tätt efter att man blött tältet någon gång. Men recensionen av IronMan-taktält framställer ju det som att i alla fall det tältet läcker in mycket, är då Gordigear mycket bättre så det är stora variationer mellan olika tält eller har de flesta problem med regn på ett eller annat sätt? Av de bilder jag sett har det sett ut som att de var extra lager tältduk bara ovanifrån så kan de inte hantera regn från sidan vid vind? Nu är ju inget bestämt än om vilket tält det blir så andra förslag är också välkommet om någon har andra tips. Vad ska jag tänka på? Sedan funderar jag även om hur det ska monteras på taket. Går det att montera direkt på de rails bilen har? (Original rails) Först och främst; tål de den vikten som tältet som mest ger när man är i det eller behöver man någon förstärkning där? Jag är även fundersam på monteringen om det är något mer som behöver köpas eller om det går att montera direkt på bilens tak-rails? Stort tack på förhand!
×
×
  • Create New...