Jump to content

BATTERYBOX 200AH DCDC CTEK


Tobias Olsson
 Share

Recommended Posts

Har kokat i huvudet nu ett tag och idéer skapas!

Min bil är uppbyggd av lådor, då jag inte kan ha allt i bilen hela tiden.
Ska vara enkelt att kasta av och på då jag ska på tur.

har slitet lite med att jag inte klarar att hålla mat och ölen kall, så investeringen blev då kompressorkyl.
Men ändå på flera dagars tur gick AUX batteriet tomt, då hade jag inte aktiv laddning heller. Så ja, det säger sig själv.

Då startade projektet BATTERYBOX.

Började med att köpa in alubox och diverse kontakter. 
Tror jag har googlat sönder internet för att hitta dom kontakterna som passar till mitt projekt, såklart till rimligt pris.
 

tanken va först att jag skulle bara ha 1st 100ah batteri, men blev sådan jävla dålig vikt i boxen. Då fick jag tag på ett batteri till minimalt pris så då blev det 2st.

Ja jag vet att det kanske är överdimensionerat men vafan :P

 

Så då kommer det till att få ström i dessa AUX batteriet, jag hade säkert klarat mig med ett skilje relä och en solarpower panel och laddat upp dom.
Men nu blev det DCDC laddare ifrån Ctek. läst mycket bra om dessa och håller i många år är tanken. 

Blir ca 50-70A laddning ifrån generatorn på bilen sedan 2x100w solpaneler. Borde va nog till att få ström i dom sakerna jag behöver.
Tanken är att driva 4st saker, ström in i taktältet, belysning runt bilen, kylskåpet och projekt "DIESELVÄRMARBOXEN" då det är kallt ute.

Kontakterna som jag har använt mig av är "Anderssons" pluggs för ström IN ifrån solceller och generatorn.
Kontakterna UT är egentligen kontakter till PA högtalare men klarar en del ström och passade perfekt till detta, speciellt då jag hittade med lock på dom så klarar dom lite vatten också.

Har nu också en voltmeter på utsidan men kommer fler monitorer som gör att jag ser förbrukning osv på utsidan. Letar efter rimliga alternativ.

Ventilation är också också pågång, men måste klara lite vatten och dam. Så jag har kollat på goretex membran som andas, skruva in dom i boxen så det blir ventilation. 

För den som har orkat läsa allt detta så är jag öppen vad det gäller idéer och inspel. Både positivt och negativt.
Man lär sig nytt hela tiden. 


 

image.thumb.png.22f48eb630f7ddf39bf38811b4c062ad.pngimage.thumb.png.cf1efd8aa8f2e130c1cbe65ba30be0fc.pngimage.thumb.png.9be9ef974d4a343f6d669e78a6dd8511.pngimage.thumb.png.6a579c76623477e4a3b52a8ccf895595.pngimage.thumb.png.45735e5f3a922163c0486a5ffaa67126.png  


 

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

För att driva det du behöver hade det räckt med 1 st 100 Ah batteri och 100 W solpanel om du har den uppsatt hela tiden , jag har kört med 100W solpanel som är fast monterad när jag är ute på äventyr som bara laddar aux batteriet på 80 Ah som en egen krets ( ingen som helst koppling till startbatteri eller gen ) och driver kompressorkyl , vattenpump , belysningar och jag laddar all fotoutrustning , mobiler surfplatta och ibland  220 konverter och fast det varit dåligt väder utan sol i 4-5 dagar har det aldrig varit något problem 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Du bör vara uppmärksam på självurladdningen på denna uppkopplingen om du inte lägger in en brytare, ex på ena minuspolen. 

Då batterierna är parallellkopplade och i princip aldrig lika laddade kommer de att hela tiden sträva efter att flytta energi mellan sig. Inget problem när du är i drift men kan medföra att de tömmer sig själva om de står utan laddning längre tid.

Detta är inget jag själv upplevt men dock en kollega i en hemmabyggd husbil.

Men du bör vara medveten om risken och vet då också vad det beror på om det inträffar.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/11/2019 at 5:58 AM, Lars 9k said:

Du bör vara uppmärksam på självurladdningen på denna uppkopplingen om du inte lägger in en brytare, ex på ena minuspolen. 

Då batterierna är parallellkopplade och i princip aldrig lika laddade kommer de att hela tiden sträva efter att flytta energi mellan sig. Inget problem när du är i drift men kan medföra att de tömmer sig själva om de står utan laddning längre tid.

Detta är inget jag själv upplevt men dock en kollega i en hemmabyggd husbil.

Men du bör vara medveten om risken och vet då också vad det beror på om det inträffar.

 

har också tänkte lite på det, så blir nog att koppla huvudströmbrytare då jag inte använder det.
Så här finns det möjligheter att ändra eftersom man använder det också. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/11/2019 at 12:40 AM, Stiffe said:

För att driva det du behöver hade det räckt med 1 st 100 Ah batteri och 100 W solpanel om du har den uppsatt hela tiden , jag har kört med 100W solpanel som är fast monterad när jag är ute på äventyr som bara laddar aux batteriet på 80 Ah som en egen krets ( ingen som helst koppling till startbatteri eller gen ) och driver kompressorkyl , vattenpump , belysningar och jag laddar all fotoutrustning , mobiler surfplatta och ibland  220 konverter och fast det varit dåligt väder utan sol i 4-5 dagar har det aldrig varit något problem 

hehe, vet det är overkill detta men blev nu såhär :)

Jag har bara en "foldable" solcellpanel än, så har inte konstant laddning här. 
Blir en solcellspanel fastmonterat då ekonomi finns för det :D

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...