Jump to content

Unimog eller Tgb 30 ?


Knutkors
 Share

Recommended Posts

Vilken är bättre ? Tgb är ju lätt att få tag i i Sverige och ev billigare med men hur lätt är det med delar till den utanför Sverige antar att unimogen är lättare att få tag i delar till utomlands? 
Å sedan är ju frågan vilken av dom kräver mindre underhåll å håller bäst ? 
Låt höra era teorier i ämnet :) Eller har jag missat något uppenbart val av bil/lastbil ?

Link to comment
Share on other sites

Beror väl på om båda fordon skall vara jämngamla eller inte? TGB30 (SBA) är ju drygt 40 år gammal. Med den får du vara beredd på att Scania inte har mer än vanliga servicedelar kvar och att du blir tvungen att köpa begagnat från olika adresser. Kan av egen erfarenhet säga att allt till SBA är stort och tungt och att det i princip kräver en uppsättning med större verktyg. Bränsleförbrukning får inte vara ett hinder, d.v.s. något du anser vara viktigt, om du skaffar dig en SBA och den går nog som fortast i 85-90 km/h. Bilen finns dessutom bara med automatlåda. Till den finns det manöversatser att köpa så att man kan växla manuellt och få ner bränsleförbrukningen en aning.

Nya däck i 445/65R26.5 till en SBA finns inte. Det finns bara däck i varierande ålder om du inte byter storlek, t.ex. till 14.00R20 (kostar ungefär 8500:- styck för nya Continental) och då med en annan fälg. Offset-en på fälgen är en till sådan sak som du måste ta hänsyn till, annars kan det vara för lite plats mellan parallellstagets kulleder och däcken. Byter du fälg måste du också fundera på hjulmuttrarna så att de matchar fälgen. SBA-ns hjulmuttrar har en konisk del som centrerar fälgen, men om du byter till en plan fälg (många nya är så) så bör du byta hjulmutter också och en ny sådan på Scania ligger på drygt 100:- SEK och du behöver 40 stycken på en SBA.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SBA/SBAT är försedda med 11-liters dieslar med 220/300 hk och kombinationen vikt/drivlinetyp med allhjulsdrift/lådformen på karossen osv. gör att de drar en del. 

TGB30 har en tjänstevikt på 8820 kg enligt instruktionsboken och lastar 4580 kg. Flakets längd är 4208 mm utan trupptransporthytt. 

Mitt tips är att prata med någon/några som har en Unimog som uppfyller dina krav för att ta reda på hur mycket de drar och hur det är ställt med reservdelsförsörjning i Sverige och utomlands. Unimog växer mig veterligen inte på träd i Sverige och de gånger jag har tittat och följt budgivningar så har de gått för ansenliga summor, så jag tror att du behöver vara beredd på att blicka till tysktalande regioner för att bli fyndig. 

Link to comment
Share on other sites

Har forskat i det å unimog går betydligt mycke billigare då dennhar mindre spis å är betydligt mycke mindre å lättare som du säger. Så siktar på en sådan och har börjat titta i Tyskland då utbudet är större där men håller koll på Sverige med å ser om det dyker upp någon har även fått tag i några :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...