Jump to content

CSSGT - Dagstur Sirikjerkeveien, nå politisk korrekt.


CSSGT
 Share

Recommended Posts

Helt siden jeg ikke fikk vært med på dagsturen i Drammen/Kongsberg-området har det klødd veldig i gassfoten.

Torsdag hadde jeg mulighet til å ta en tur, og destinasjonen ble Hagatjern ovenfor Mjøndalen, og derfra kjøre inn i marka på Sirikjerkeveien som jeg har lest om på diverse forum.

Det var ingen av overlanderne herfra som ble med, så det ble en ren familietur med samboer, datter, moder'n og hund.
Veldig praktisk egentlig, så slapp vi å bruke ulovlig samband ?

Sirikjerkeveien er privat og det koster kr 50,- å kjøre der. Da vi kom til betalingsstasjonen var det ingen konvolutter der som man vanligvis putter penger i,
fyller ut info og tar med en gjenpart som kvittering. Jeg slapp pengene rett i kassa og filmet det med video i tilfelle eventuelle kontrollører.

Et lite stykke inn på veien ble vi praiet av en hyggelig dame fra Securitas. Da jeg fortalte at det ikke var tilgjengelige papirer ved innkjørsel, men at jeg hadde betalt, var det ikke noe problem.

Jeg hadde på forhånd sjekket kartet og hørt med @Andreas.E om noen av veiene der inne og planen var å kjøre så langt som mulig innover, og evt slå leir dersom vi kom til noen uimotståelige plasser underveis.

Vi kjørte forbi noen fine steder, men jeg klarer ikke la være å tenke at det sikkert er ENDA bedre rundt neste sving, så vi kjørte helt til enden av veien.
Hadde vi ikke funnet noe der kunne vi jo bare kjøre tilbake :)

Ved enden av grusveien gikk det en sti videre innover og det lå et lite tjern og en utmerket leirplass 100 meter inn i skogen.

Så ble det en to-retters middag og kaffe i sola før vi vendte nesa hjemover igjen.

Kommer til å reise tilbake til dette området, helt klart.

Edited by CSSGT
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

?

Trevlig läsning och film..... Det är många som inte trott på mig när jag nämner att man kan möta Securitas i skogen, så det var ju fint att jag tipsade om den delen! 
Jag undrar hur lönsamt den funktionen är egentligen :D

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk @Andreas.E, tok litt tid siden det har vært alt for fint vær til å sitte foran komputeren, og vi har hatt en del besøk i helgen.

Jeg har møtt Securitas hver gang jeg har vært der ;)

Edited by CSSGT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
8 timmar sedan, CSSGT sade:

Takk @Andreas.E, tok litt tid siden det har vært alt for fint vær til å sitte foran komputeren, og vi har hatt en del besøk i helgen.

Jeg har møtt Securitas hver gang jeg har vært der 1f609.png

Den "veien" som gikk videre fra grusveien fortsetter videre innover i skogen, og på kart.finn.no ser det ut som man kan følge den helt opp til Sirikjerkeveien igjen. Hva tenker dere om lovligheten å kjøre på en vei av den standarden? (Jeg er som sagt helt ny på dette, så jeg er takknemlig for kvalifisert synsing :))
Se bildene:

För att säga som så här. Jag vågar inte personligen eller som representant av Overlanding.nu komma med någon tolkning av detta.  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg godt @Andreas.E:)

Men ettersom loven sier:

"Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark."

Så er det jo litt åpent for tolkning, og det hadde vært veldig interessant om noen har erfaring med hvordan Statens Naturoppsyn tolker dette? 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det blir nog inte förrän i början av Juni tänker jag. Men då kan vi ju kolla upp boende vid sjön vi körde förbi oxå. I samma område som jernbanen ligger så finns det några övergivna gruvhål/ dagbrott jag vill titta lite på oxå. Anmäler ny tur i god tid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...