Jump to content

Elsie the Cruiser


Pokerfjes
 Share

Recommended Posts

Hei alle! I sommer gikk jeg til innkjøp av drømmebilen - en 05-modell Toyota Landcruiser 100-serie med 247.000km på telleren. Jeg har en 80-serie fra før, men veien til operativ overlanding-bil føltes for lang og et ekstra nivå komfort var viktigere enn triple lockers og ekstreme offroad-egenskaper. Når denne perlen dukket opp hos en forhandler jeg kjenner så falt jeg pladask umiddelbart. Bilen har orginal hydraulisk nivåregulering, og selv om mange konverterer disse til fast fjæring så vil jeg beholde den orginal inntil videre. 
Jeg har noen år bak meg som ganske aktiv fjellvandrer, men etterhvert som man blir litt eldre så setter man pris på økt komfort - spesielt om vinteren. Bilen skal primært organiseres for soloturer. En av mine tre barn er fortsatt kandidat for å være med far på tur og en overland-camper tilhenger med plass til to er også under produksjon.

Målet er å kjøre mer i Norge, Sverige og Finland - og etterhvert kanskje ta turen til Russland.

Her er et par bilder av bilen slik den så ut ved kjøp (jeg måtte bare sammenligne med en X5) og ett bilde slik den ser ut i dag. Jeg har noen måneder backlog på ting som er gjort, men jeg tenker å poste litt jevnt fremover om hva som er gjort og hva som gjøres videre.

IMG_9342.JPEG

IMG_9358.JPEG

IMG_9805.JPEG

  • Like 6
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

En av de første tingene som ble gjort, var å 3D-printe et adapter til askebegeret for å feste kontrollpanelet til Switch Pro SP-9100. Det kommer straks en plate inni selve askebegeret snart for å gi plass til 2-3 spesialbrytere som ikke styres av SP-9100.
Adapterplaten kan lett tilpasses andre paneler, carling-brytere eller det man selv ønsker å benytte.

 

IMG_9579.JPEG

IMG_9584.JPEG

  • Like 5
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i clean looks og valgte tidlig å beholde orginale støtfangere. Men jeg ville gjerne ha en integrert vinsj. Løsningen ble å montere en liten og rimelig (4500lbs) vinsj permanent og bygge inn en 2x2" receiver til større vinsj og andre formål.
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle trekke receiveren frem foran plastfangeren, men valgte å skjule den for at den ikke skal vekke unødig oppmerksomhet.
Ulempen med den skjulte monteringen av receiveren er at jeg må ha en adapter når jeg skal bruke den. En Comeup DV-9SI står klar til å gjøre jobben når det er behov, men den lille vinsjen skal nok klare å redde opp en stakkars BMW fra grøfta til vinteren 🤣

Hele oppsettet kan fjernes og byttes ut med en annen innmat i støtfangeren hvis det er behov for det. "Noen" gjorde noen oppmålingsfeil (synlig i bilde 3) men jeg orket ikke fikse det når jeg var kommet så langt. Platene er veldig overdimensjonert men man tager hva man haver.. Jeg sveiser ikke selv, så jeg har fått god hjelp av en bekjent.

Siden det ikke er mulig å få godkjent bull bars eller lysbøyler på 100-serie lenger, så valgte jeg å prøve meg med en Voolbar. Forhåpentligvis går den under radaren til kontrollerende myndigheter, selv om den veier for mye til å brukes som "ekstralysholder". Voolbar er laget av 60mm diameter rør.
Ekstralysene er NBB Alpha Pro 225; de peneste 9" ekstralysene jeg vet om. Pt. med 100W H1 halogen, men de blir trolig oppgradert til 35 eller 70W Xenon. 

Skiltfestene på Voolbaren må modifiseres noe slik at jeg kan vippe skiltet opp når den lille vinsjen skal benyttes. Når ComeUp vinsjen skal brukes, må Voolbar og NBB fjernes, men det er kun to bolter som fester dem.

IMG_9628.JPEG

IMG_9630.JPEG

IMG_9632.JPEG

IMG_9633.JPEG

IMG_9640.JPEG

IMG_9645.JPEG

IMG_9576.JPEG

IMG_9651.JPEG

IMG_9714.JPEG

  • Like 5
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...