Jump to content

Miljödekaler för bilen vid resor i Europa


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Inför årets resa kollade jag via "Motormännen" vad som gäller för de länder vi planerade resa genom.

Många länder har under senare år infört miljözoner och krav på märkning av bilarna. Automatiska kameror uppsatta vid passage i centrum etc. Detta är en sak som kan ställa till det. Läste man på så hade ex Italien krav på att man skulle ansöka minst tre dygn innan ankomst för att få en miljödekal för DEN STADEN. Givetvis helt omöjligt - och därför stoppade vi huvudet i sanden och skippade hela upplägget... 🤐

Även Tyskland, Österrike mfl har liknande krav på märkning av bilen, men då inte med ansökan per stad. Det räcker med en dekal i rutan, vilken man skall kunna köpa via ex Dekra här hemma. Naturligtvis hade Dekra stängt när vi var där så det blev ingen sådan heller...

Bilar med dieselmotor får grön dekal om de är tillverkade senare än ett visst årtal etc.

Men nu, när jag sitter hemma igen och letar andra dekaler, hittade jag denna sida. Här kan man enkelt beställa sådana dekaler hemifrån. Smidigt för nästa resa. Fattas bara de "käcka" Vingette's med så är man "All set to go".

http://miljodekal.se/

 

image.png.47f863c08e247d1500341bb5ff2d5300.png

 

 

...och de planerade "landsdekalerna" får vänta. 550kr i frakt, för ett kuvert med fem-sex dekaler.  Knappast prisvärt...   😕 

 

  • Like 2
  • Thumb up 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Bra hittat 👍 men jä-lar vad dyrt det var ... 

Körde på "dum turist" i år och hoppades kunna komma undan med det vid ev kontroll :) men får väl se om det kommer hem något på posten.

Ännu en anledning till att semestra i östra Europa ;)

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, MrWIB said:

Bra hittat 👍 men jä-lar vad dyrt det var ... 

Körde på "dum turist" i år och hoppades kunna komma undan med det vid ev kontroll :) men får väl se om det kommer hem något på posten.

Ännu en anledning till att semestra i östra Europa ;)

 

 

Känner samma…. Hoppas på turen att ev böter inte finner hem… 😅

Absoult en bra anledning till att sikta på östra Europa. Prisnivå, vägtullar, miljödekaler, vignetter och en hel del annat 😂

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tips! I samma anda kan jag tipsa om att Österrikes vignetter för motorvägar nu går att köpa digitalt så man slipper klistermärket i rutan. https://www.asfinag.at/en/toll/vignette/

Försöker också hitta någon lösning för vägtullarna i Frankrike, Italien m fl som går att köpa från Sverige men har inte hittat någon. Närmaste jag hittat är https://www.bipandgo.com/en/ där man kan besöka ett av deras ställen och få hyra dosan över disk och sedan betala en väldigt låg avgift när den inte används (vilket är större delen av året :) ). Vore skönt att kunna susa förbi köerna nästa gång!

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...