Jump to content

Ny artikel:Georgien, dit och hem igen - 2016


Recommended Posts

First of all I would like to thank Davit Berishvili, owner of georgiantour.com, without him the trip wouldn’t have been the success it was.
I can highly recommend to contact Davit if you are intereseted in visiting Georgia, he can help you make the trip memorable.


För att presentera mig lite, så heter jag Oskar är 40+ år gammal och försöker göra en sommarresa med familjen (fru plus två barn) varje år, detta var den femte riktiga "expeditionsresan" vi gjort (för att läsa om de andra resorna, klicka in på Toyota4x4 och leta rätt på inlägg från mig, där finns de andra resorna i signaturen).
Vad som är en expeditionsresa kan väl diskuteras i all oändlighet, men jag reser för att se, upptäcka och förstå mer av världen och som en bonus förhoppningsvis lära mina barn att vi är alla människor oavsett var vi är födda. 
Vi som kan läsa detta utan Google translate har bara haft jävligt mycket mer tur än de flesta andra på jorden.

Nedan bild och text är stulet från mitt Instagram konto, ni som följt med där har lite koll på vad som hänt. Denna reseberättelse är för att inspirera och dela med mig av våra erfarenheter för de som önskar göra en liknande eller annan resa.

This is why we overland
DSC02379.JPG

Bilden får symbolisera resan!
Georgien är ett otroligt vacker land med ett mycket vänligt och välkomnande folk.
Väl värt att besöka!

Nyss hemkommen så är inte allt 100% i ordning, men tänkte börja tråden med lite fakta/siffror, sånt älskar ju alla! J

Resa Göteborg ToR Georgien
Total restid: 31 Dagar
Dagar i Georgien: 13 (inkl ankomst och avresedag från landet)
Antal km: 10 500 (ca, glömde nolla innan).
Total konsumtion diesel: 1 600 liter (ca, fyllde inte upp innan)
Antal liter köpt vatten: ca 45, vilket är otroligt lite med tanke på hur mycket vatten man gör av med i matlagning, disk mm. Som tur var finns det bergsvatten från ungefär Tjeckien (har faktiskt dålig koll, men där någonstans börjar det spruta ut vatten ur bergen och vattenfrågan är löst
J ).
Längsta dagsetapp: ca 1600km, sista dagen på hemresan, tänk att Tyskland kan kännas så nära hemma ;)
Nätter på båt: 1
Antal nätter i tält: 12 (varav 6 fricamping, därav 2 utanför polishus, varav 1 var frivilligt … )
Antal nätter på hotell: 15 :P
Nätter hos Georgisk familj: 1. Hade inte Google translate funnits så hade nog stämningen blivit så konstig att det varit svårt att andas
J Nu kunde vi halvt om halvt kommunicera, även om jag tror att Google translate kanske inte bör användas för att lösa svårare problem.
Nätter panikkörandes hemåt genom Europa: 1
Gånger jag använde min winch (som suttit oanvänd sedan 2013): 2
Antal räddade Georgier vid användande av winch: 3 (plus deras bil)
Antalet kindkyssar och kramar av ovanstående Georgier som tack för insats: Oräkneliga ;)
Timmar vi satt fast innan frun sa hur vi skulle wincha loss oss: >1
Antalet använda reservhjul: 1/1
Besök hos Toyota serviceverkstäder: 3
Upptäckta fel vid dessa besök: 1, bromsar.
Missade fel: 1, AC kompressorn.
Antalet besök i verkstäder (inte Toyota) för att fixa ACn: 3, varav 1 faktiskt kunde AC (men kunde inte laga min kompressor).  
Timmar spenderade hos Toyota letandes fel på höger framhjul (oljud): 2
Fel hittade efter dessa timmar: 0, och jävlar vad han letade, så jag är trygg nu
J
Bevittnade trafikolyckor: 1, vilket är ett under att det inte är en nolla eller två bakom den ettan. Både i Turkiet och Georgien så kör de som en dagisklass ute på sin första cykeltur: alla på en gång, inga regler, tänk inte! Mycket tutande!
Antal timmar min fru fick köra bilen: 3 (jag är inte Taliban, jag bara älskar att köra :P)
Priset på ett paket Marlboro i Georgien: <10sek
Literpriset på diesel i Georgien: 5 sek
Antal sjukdoms fall i familjen under resan: 0
Besök hos berber (frisör) i Turkiet: 2
Vägar renoverade: 1

Oj oj oj, mycket siffror blev det! Men om man hänger här lite så bör det bli lite bakgrund till alla ;) Det kanske tom blir lite fler ...
Jag lägger ut nya poster när jag skrivit klart, det blir dag för dag berättelse.
Stay tuned ... 


View full Artikel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...