Jump to content

Nordamerika 2018


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Dags att börja planera framtiden lite på allvar nu!

Om allt går enligt plan så åker familjen och kör overlanding i Nordamerika 2018, exakt var, när och hur är frågor som skall redas ut innan dess.
Antar att det blir de vanliga 5-6 veckorna vi har på oss att upptäcka kontinenten på, så vi får antingen upptäcka en väldigt liten del alt flyga mycket och hyra bilar, men det är andrahandsvalet.

Förstahandsvalet är att skeppa över min egen bil (ännu bättre om den är ombyggd till dess, men det utreds fortfarande) för att kunna campa runt som man vill. 
Andrahand är att flyga dit och hyra en 4x4 med campingutrustning/camper. 
Tidsmässigt hade det varit grymt att kunna göra detta i samband med någon av Overland Expo, dvs Maj eller Septermber/Oktober, fast då krockar det med skolan ...

Kanada hade varit roligt att hinna med (väl utvald stad eller område då, inte hela landet :) ), västkusten och norröver är sjukt nice, men frågan är om man borde åka öster ut också? 

Tur att det är 19-20 månader kvar så man kan planera det väl ^^ 

Har någon input är det bara att posta på, annars uppdaterar jag allt eftersom ... 

(2017 då!? jodå, det skall nog köras bil då med, men inget som behöver planeras sååå långt i förväg ;) ). 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tja, drömma kan man ju alltid :P

Blir inte att skeppa över varken bil eller nått annat fordon.

Men detta plus detta i ca 3 veckor måste ju funka? 

Någon som varit i krokarna och kan rekommendera något att se och göra? Förutom det självklara att wrestla ner en björn då ... 
Har kört från Seattle och Hwy1 söder ut, sjukt vackert! men nu är planen lite mer norrut.

Lämnar bilen i Fairbanks och flyger ner till Seattle igen, thats the plan. Vi får se om den håller 9_9

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj, min överslagsräkning i huvudet missade ca 50% på hyrpriset för den bilen

Fick offert igår (sjukt snabba på att svara), för 22 dagar: TOTAL NET USD  6549.27 (då med div boka tidigt rabatter annars närmar man sig snabbt 7k).
Va F-N jag skall inte köpa bilen! bara ha den i 22 dagar 
:(

Deras pickup kostar "bara" runt 4k dollars ... 

En vanlig ful Ford kostar 7.6k för 22 dagar, men då i SEK inte dollar :P

Här får forskas vidare, skeppa över egna bilen verkar i dagsläget inte helt fel i alla fall.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...