Jump to content

Helgetur til Aursjøvegen


Karemort
 Share

Recommended Posts

Jeg og en kompis tenkte å ta en helgetur å kjøre Aursjøvegen (2 biler).

Er det noen som har noe tips, avstikkere fra ruta eller andre ting man burde få med seg på den veien..

Tenkte å kjøre helgen 15-17september, så om det er noen som har lyst til å henge på så gjerne det.

 

Mvh

Kåre

Edited by Karemort
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den helgen er jeg i Eikesdalen selv sammen med kidsa for litt ørretfiske og kos.

Hvilken vei hadde dere tenkt å kjøre?
Edit: Fra Sunndalen mot Eikesdalen og retur via Eidsvåg, eller omvendt? Og hvor skal dere videre?
Jeg har god kjennskap til mange flotte veier i området, selv om de fleste riktignok er bomveier.

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

Aha, jeg tenkte kanskje dere ville ta turen helt over fjellet og ut igjen på andre siden. Veien på motsatt side er mer spektakulær enn den på Sunndal-siden mener jeg.

Hvis dere kjører om Eresfjord og Eidsvåg tilbake er det litt lenger, men dere har da muligheten til å kjøre opp Meisalfjellvegen, som etter min mening er en flott fjellvei som ender ved et like flott fiskevann.
Bomvei, mener det koster 30kr. Hvis opphold og pent vær er det flott utsikt over Tingvollfjorden herfra. Her er veien tegnet inn:

https://mrfylke.no/Morotur/Turar/Meisaldammen
 

Før dere kommer til Eidsvåg og veien over, er det også en vei verdt å kjøre i Eresfjord, som leder opp til det nest høyeste fjellet i kommunen på 1711moh; Kanndalsvegen (også bomvei).
Den snirkler seg oppover i Kanndalen, med høye fjelltopper på alle sider. Flott hytteområde/seterområde når man kommer helt opp. Kan da gå opp i Nordmørsskaret (ca45min) med flott utsikt.


Når dere kjører over Aursjøen og nærmer dere Finsetlia der man kjører ned til Eikesdalen, kan man etter en krapp høyresving ta til venstre opp en grusbakke. Da havner man på en fjellvei/setervei som fører til utløpet av Gravdalen, en dal som ligger mellom Bjorli og Eiksdal på kartet. Her er det ca 45minutters flatt gange til også et flott fiskevann, og en DNT-hytte.

Det var langs denne grusveien gjengen fra Overland Norway campet på ca 28.25 i denne filmen: 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis dere først skal til Eresfjord, ville jeg heller kjørt rundt og tatt de stikkveiene jeg har tipset om. :)
Turen tilbake er jo bra den og, men hvis dere liker litt bratte grusveier med god utsikt, er mitt forslag bedre.

Vei nr 1 er Kanndalsvegen, som går opp i Kanndalen som er utgangspunkt for mange fjellturer, bl.a Skjorta på 1711moh. Områdets nest høyeste fjell. Kanndalen er et seterområde, luftig og fint.
Vei nr 2 er en vei opp til seterområdet på Bugge, også denne er bratt og litt kupert med skarpe svinger, med flott utsikt ut over fjorden.

Vei nr 3 er Meisalfjellvegen, som går opp til et flatt fjellområde omkranset av topper, flott fiskevann og utgangspunkt for bl.a tur til Blåfjell 1192moh. Halve denne veien var en del av LandRover Experience-karavanen som var her i ukesvis i sommer, der de testet bl.a nye Velar.

Alle tre veiene er bomveier, så ha med en hundrelapp i mynter. :)

kart.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...