Jump to content

iknutis

Basic Member
  • Posts

    2,257
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    206

iknutis last won the day on April 26

iknutis had the most liked content!

4 Followers

Personal Information

  • Ort
    Eidsvåg
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Annat fordon
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    I bilen

Recent Profile Visitors

3,301 profile views

iknutis's Achievements

Mentor

Mentor (12/14)

  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Dedicated
  • Very Popular
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

4.5k

Reputation

  1. Skulle ønske det var mulig. Slet selv med lite energi fra august i fjor til nå i februar. Viste seg at jeg hadde veldig lave nivåer av B12, men etter at jeg begynte med tilskudd har jeg fått tilbake energien og arbeidslysten. Ja! Det står på listen over ting jeg burde kjøpe meg. Inntil videre bruker jeg en liten gassbrenner, men det er jo ikke alle plasser det er lurt å bruke den...
  2. Plutselig en dag ringte en gammel venninne av meg, og hun hadde hatt bilen sin på EU-kontroll. Der hadde de påvist knekt arm på xenon-høydesensor bak og knekt fjær bak. Det var bare en uke igjen til bilen fikk bruksforbud, og hun lurte på om jeg hadde anledning til å hjelpe henne litt. Hun kjøpte selv deler og kom på besøk. Ny og gammel fjær (byttet selvsagt begge sider): Bærebroer bak på Q5 er i alu, alle bolter og braketter er i stål så boltene har irret fast. For å unngå å knekke bolter lot jeg braketten til den gamle sensoren sitte igjen, og fjernet kun sensoren. Likevel måtte jeg frem med dremel for å kappe en bolt og innsatsen i plast-sensoren. Bilen måtte også få ny bremsevæske, så jeg fikk testet min nye bremselufter fra Biltema: den var knallgod. Jeg har tidligere hjulpet sønnen til en kollega med ymse problemer på husstandens to biler, og denne gangen tok han kontakt fordi det lekker stadig olje fra motoren: Peugeots 1.6HDI. Dette er en motor som bl.a står i Peugeot, Ford, Mini, Citroen og flere. Etter min mening en skikkelig møkkamotor der halve motoren er i plast, bl.a er innsug og toppdeksel i plast. Her har jeg demontert masse for å komme til motoren, og dette er minimum som må fjernes bare for å bytte luftfilter på denne: Fikk etterhvert plukket ut dysene og det er jo opplagt at noe lekker. En av de er tørr, de tre andre er fulle både i koks og olje. Så nå er det bestilt alt nytt av pakninger både til dyser og innsug. Med så mange forskjellige biler innom tunet, har jeg sett behovet for en mer universell diagnose. Tok nå skrittet og kjøpte iCarsoft sin CR Max som skal kunne brukes til det meste. Disse er ikke like gode som merkespesifikke enheter, men til gjengjeld fungerer de på nesten alle merker.
  3. I slutten av mars kom fruen og klaget på skrapelyder fra bakbremsene. Etter en kort titt ble det besluttet å kjøpe nye kalippere, skiver og klosser. Stemplene i kalipperne satt fast og klossene var utslitte. Den ene bremserøren på ene kalipperen satt fast og ble ødelagt under demontering, her har jeg laget en "kopi" til venstre på den nye kalipperen. Godt brukte bremser. Har også sveiset litt rust på Passaten, skulle bytte ut litt stål på førerdøren. Men etter å ha holdt på en liten stund måtte jeg kappe ut en større firkant. Som man ser er stålet tynt over hele stykket jeg skjærte ut. Fikk også tid til å polere en gammel Volvo innimellom slagene.
  4. Hva skjer i garasjen Norlin? Det nærmer seg ny overlanding-sesong OG det er meldt rekordvarm sommer i Skandinavia i år.
  5. Anbefaler deg å prøve Brunox epoxy på steder med litt rust og bart metall, før du har på lakk over. Det har jeg brukt siste året på alle mine små reparasjoner og det bremser mer enn de såkalt rusthemmende grunningene man ellers får kjøpt. https://www.thansen.se/bil/olja-och-kemi/karosseri-rep./brunox-epoxy-spray-400ml/n1227180036/pn-238232555 Obs på at den må tørke 6-12 timer alt etter temperatur.
  6. I Lars sine tråder er nok både xj, zj, wj, jk og andre velkomne. Det finnes hyggelige folk i alle bilmiljøer, både Land Rover, Toyota med flere. Men de som kjører Jeep, de deler noe unikt. Ja, jeg er også fortsatt på jakt etter Jeep.. igjen.
  7. Orginale WJ er helt rå offroad. 😀
  8. En kollega med Tiguan tok kontakt og ville ha hjelp til å bytte girolje på girkassen. Dette er en DSG-kasse, og det som er litt morsomt med den er at den skal tømmes og fylles gjennom samme hull. I tillegg skulle det byttes filter, og filterbyttet var nesten mest jobb av alt. Må ut med batteriet og alt tilbehøret under batteriet, deretter løsne et trykkrør og et kjølerør som også ligger over filteret, før man får tilgang til lokket og får byttet det. Her har jeg ringet rundt lokket til filteret på bildet. Olje ble fylt via hevert-prinsippet, det tok en drøy halvtime å fylle på 6 liter. Motoren ble startet og fikk gå til temperaturen på giroljen nådde 40 grader, deretter ble nivået sjekket og alt var ok.
  9. En kollega av meg dro på ferie for noen uker siden, men før han dro ba han meg sjekke bremsene på bilen sin. Han fikk nemlig varsel om slitte bremseklosser, men han kjører lite og var usikker på om de var utslitte. Bilen står en drøy time unna meg, så jeg haiket med min far som skulle på jobb, og tok bilen en Range Rover i øyesyn. Den var selvsagt strømtom når jeg kom dit, og låsen i døren blir aldri brukt så den hadde rustet fast. Jeg gikk derfor sporenstreks opp til Biltema og handlet inn rustløser og booster. Fikk start på bilen og kjørt den hjem for undersøkelse, de som byttet bremseklosser sist hadde rett og slett slitt av ledningen til slitasjesensoren. Det ble utbedret med loddebolt, skiver og klosser så nesten nye ut. Oppdaget forrige uke at det var en ulyd når jeg var ute og kjørte med hengeren, viste seg at det ene hjullageret hadde gått i oppløsning. Heldigvis har vi en lokal leverandør i Molde jernvare som har det meste av lager og simmeringer på lager. FAG + Timken = sant ❤️
  10. Det heter egentlig PKK: Periodisk Kjøretøy Kontroll Men det var noe som kom som følge av EU, derfor kallenavnet EU-kontroll.. Norge er ikke med i EU, men velger stort sett å importere alt som er dårlig med EU. Noe bra, men stort sett dårlige EU-direktiv.
  11. I Norge er det 4år til første kontroll, deretter hvert 2år videre.
  12. Når jeg først holdt på med Tahoen hadde jeg også planer om en service på bakdiffen, med oljeskift og bytte av servicepinne/brytepinne/locking bolt pin. Tror det er lenge siden det ble tatt service sist, både tappeplugg og fylleplugg satt svært godt fast. Men fikk løsnet de til slutt og tatt av bakdekselet også, som ble grundig rengjort: Snudde så på hjulene så jeg fikk tak i servicepin og skrudd ut denne. Det så ellers veldig helt og pent ut inni der. Pinnen var tydelig moden for utskifting, her manglet det en mm med gods rundt hele pinnen på to steder. Tok så av førerdøren, som gjøres på følgende måte: Ta av plastdeksel på innsiden av A-stolpen nede, er bare klipset på plass. Ta så av 2 plugger der, samt 1 plugg i sikringsboksen og løsne gummi-muffen mellom dør og A-stolpe. Skru ut 3stk bolter som holder døren fast i hengslene, og løft den av. På bildet under har jeg montert og justert 4 nye pinnebolter, med nye foringer. Døren har nå NULL slakke, helt som ny. På søndag når alt var gjort, rakk vi også en liten tur til Eikesdal. Der laget vi oss lunsj og fikk en liten forsmak på våren i ca 15min med solskinn før solen forsvant bak "de høye fjelle".
  13. På vei til jobb en dag forrige uke fikk jeg en plutselig vibrasjon. Vanskelig å si hva det kom av, kom så brått på at jeg kunne ikke forstå at det var hjulene som gjorde det. Når jeg kom frem, gikk jeg en runde rundt bilen og joda: det luktet varmt og var varmt å ta på felgen høyre foran, så jeg hadde nok trege kalippere. Tok av kalipper når jeg kom hjem for å sjekke og det var stemplet som var tregt. Nye kalippere fra Biltema ble innkjøpt, og til min store overraskelse kom de komplett både med låsefjær og glidepinner, en hyggelig overraskelse. Det var også med en pose med ekstra fett til gliderne. Her ser man tydelig at den innerste klossen er mye mer slitt enn den ytre, så det ble også nye skiver og klosser. I helgen var det fint vær, så jeg benyttet også anledningen til å gjøre litt forefallende på Tahoen: Kjøpte tidligere i vinter et nytt hengerfeste med 2" receiver. Det hadde kun litt lett overflaterust som ble pusset bort, deretter ble det smurt med svart Bengalakk. Her er det gamle, jeg kan ikke forstå at dette har gått gjennom EU-kontroll for både 2 og 4år siden. Dette er ingen ny skade, for å si det slik.
×
×
  • Create New...