Jump to content

El som är bruten med tändning?


blackstream
 Share

Recommended Posts

Hur brukar ni göra när ni drar fram el som ska vara bruten med tändningen? Speciellt om man vill ha lite avsäkrat med ca 10A, det vill man ju inte tjyvkoppla på t ex cig-uttaget. 

Kan man sätta ett relä som styrs av cig-uttaget men sedan tar ström från förbrukningsbatteriet? Eller finns det bättre sätt? Hur gör ni om man ska ta ström från startbatteriet?

Jag kastar in några namn @Alvefridh @MrWIB 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en fråga till på samma tema. Jag ska dra 25mm2 från motorutrymmet till flaket. Min första tanke är att dra både plus och jord direkt från förbrukningsbatteriet.

Är det onödigt? Jorda flaket bara eller kanske både och? 

Kabel för att dra två, plus och jord, finns redan på hyllan så det handlar mest om vad som är bäst. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-08 at 7.25, blackstream sade:

Kan man sätta ett relä som styrs av cig-uttaget men sedan tar ström från förbrukningsbatteriet?

Jag hade gjort så.

On 2017-09-08 at 7.25, blackstream sade:

Hur gör ni om man ska ta ström från startbatteriet?

Vad ska du driva?

On 2017-09-08 at 12.53, blackstream sade:

Jag kör en fråga till på samma tema. Jag ska dra 25mm2 från motorutrymmet till flaket. Min första tanke är att dra både plus och jord direkt från förbrukningsbatteriet.

Är det onödigt? Jorda flaket bara eller kanske både och? 

Det är aldrig fel om du kan förbinda dina batterier med både minus och jord via chassit. Mindre risk för otrevliga jordfel senare.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...