Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/15/2016 in all areas

  1. Vad har ni för utrustning i era bilar för att eliminera eventuella hinder såsom vindfällda träd och dylikt som ofta ligger över eller vid sidan av vägen och hindrar er framfart genom skogen? Jag funderade först över en liten och smidig motorsåg men det föll på att den ändå tar upp lite för mycket plats, luktar illa och tenderar till att kunna läcka i bagaget. Köpte istället en fällbar såg med 500mm grovtandat sågblad från Silky, vid namn Katanaboy. Jag vet, låter skitlöjligt men den både ser ut och är riktigt grym. Ser ut som ett vapen ur en B-film. Finns även en modell med 650mm blad. Finns en del klipp på YouTube Kompletterade denna Katanaboy med en mindre fällbar såg, även den tillverkad av Silky och ett lika löjligt namn, Big Boy 3000. Sen har jag även två yxor från Wetterlings. En lite längre yxa, Les Stroud, och en lite mindre Äventyrsyxa. Man är ju lite av en Prylnörd. Såklart använder jag ju mest yxorna till att fixa brasved men om man har tid och tråkigt så kan man ju alltid hugga sig fram
    2 points
  2. En liten film fra en 3 ukers tur til Island. Vi dro avgårde med to gml Cj7 og henger. Lastet opp med Koner, sykler og en haug med reservedeler....... Vi fikk en uforglemelig tur, og må nok snart tilbake. Nils & Petter
    1 point
  3. Hejsan! Under Juni önskar jag spela in en liten reklam film för Overlanding.nu. Det blir fokus på kamratskap, läger, Overlanding utrustning, praten runt brasan på kvällen. Våra fordon kommer också att filmas under färd. Det vill bli filmat från flera vinklar, och från flera kameror. I förbindelse med detta kommer det också användas en drone (jag har licens och operatör tillstånd). Jag behöver ett par bilar till detta. Jag vet att Wiberg blir med, så skulle gärna haft med någon med exempel Jeep. Filmen kommer att spelas in i området runt Drammen (Norge). Svara i tråden om du är intresserad. Vi kommer att avsluta dagen med en övernattning med grillmat på min bekostnad. Är du intresserad? Svara här i tråden. Återkommer under helgen med tidpunkter. Andreas.E - Nissan Patrol - Taktält Wiberg - Toyota Landcruiser - Taktält - - Skulle gärna sett i alla fall en Jeep, och någon utan taktält för att visa den delen.
    1 point
  4. Ska kolla m Christian om han kan bli med. Visserligen en Toya till men han har ett galet stort och fett marktält modell 2 rum och kök . Tror det hade gjort sig på film. Känner att jag glädjer mig redan. I övrigt ser hans Toya väldigt orginal ut ( minus lite större hjul... )
    1 point
  5. Jag bara undviker skogen, så är det löst Och så en hopfällbar biltema/jula-såg, hoppas den funkar vid behov ...
    1 point
  6. 1 point
  7. Lyxproblem Robin :). Har suttit och tittat lite till - Pathfinder ser ju fin ut oxå. En rejäl kniv man kan hugga grenar med etc. Den är iofs liiite mer ninja än tänkt men pytt pytt, ibland får man kompromissa. I värsta fall får jag väl spraya den med HiWiz färg så den syns . De franska knivarna kan inte bli aktuella förrän nästa år. Då ska jag antagligen till Pyrenéerna - kom ihåg - kniven måste handlas lokalt för den rätta känslans skull .
    1 point
  8. Har själv en Mora Bushcraft Survival, men då en svart. Bra och sjukt vass kniv, föredrar kolstål före rostfritt då det är lättare att slipa. Eldstålet som följer med fungerade dock rätt dåligt. Satt vid kaminen i stugan och skulle imponera på flickvännen med mina eldnings-skills, fick ge upp efter 30 drag mot eldstålet. Tog eldstålet som följde med farsans Bear Grylls Multitång och det tog fyr redan efter första draget.
    1 point
  9. Information om resan! http://www.overlanding.nu/charlottenberg-varmland-2016/ Jag sitter just nu och väljer ut vilka spår vi skall köra på resan, det finns så otroligt mycket att välja mellan. När det är sagt, så är inte alla områden rekade på förhand. Det betyder att vi kan möta bommar som är stängda, och som vi inte klarar att passera snyggt. Jag hoppas att alla har förståelse för det. Vi kommer att bada våra bilar vid flera anledningar, men det är inte på krävd att man har monterat snorkel, men om det är för djupt, finns det möjligheter att köra runt (kan ifs bjuda på någon extra mil). För den som eventuellt följer med på en karta, så kan det flera gånger kännas som vi kör fram och tillbaka. Det är helt riktigt det, för jag önskar få med så många intressanta spår jag kan. Men, jag skall försöka hålla ett naturligt flöde på resan så vi inte får för många onödiga mil. Jag har också slängt in lite om regler (vett & etikett) längre ner på sidan. Orsaken till det är att jag har många års erfarenhet med att arrangera resor och träffar. Regler behövs, och dom är inte speciellt komplicerade att följa. Dag 1 (Fredag 13/5) Vi möts kl 15:00 på en bestämd plats i området runt Charlottenberg (GPS koordinater kommer senare). Vidare resa går ett par mil på större vägar för vi svänger in på grusvägar. Vi kommer senare på dagen att kryssa en bäcka/flod. Det skall gå helt fint för alla deltagande bilar att komma sig över. Vidare blir det väldigt blandad körning på allt från asfalt, grusvägar till svårare traktorstigar. Vi lämnar ingen ute i skogen, så det är lite svårt att beräkna helt tiden, men jag räknar med att vi är framme vid lägerplatsen runt kl 18-19 på fredagen. Så ät middag för du möter upp kl 15:00. Dag 2 (Lördag 14/5) Av march kl 10:00, då skall bilarna vara startklara för avresa. Även denna dagen bjuder på varierad körning på lik linje som fredagen. Den stora skillnaden är att vi kommer kryssa över till Norge på eftermiddagen. Så den som eventuellt har med djur, bör på se att allt av vaksiner och dokument är med. Lördagen avslutas med mer avancerad terrängkörning, och även här kommer vi att behöva kryssa ett par bäckar och större floder. Beroende på snösmältning och eventuell nederbörd kan det hända att detta inte är genomförbart på ett par ställen. Dag 3 (Söndag 15/5) Av march kl 10:00. Vi navigerar oss ner mot Charlottenberg. Är det någon som önskar att köra direkt från lägret och hem, avklaras detta med ledare för avresa. Vi kommer att vara tillbaka i Charlottenberg senast kl 15:00 på söndag. Praktiskt information Här hittar du allt av praktiskt information för resan. Denna kategorien har olika innehåll beroende på resans typ, och längd. Ca antal mil vi kör totalt: 320 km Ca antal mil vi kör per dag: 30 – 80 km Ca antal timmar vi kör varje dag: 6 timmar Av march på morgonen: Kl 10:00 (Bilar skall vara startklara då, och läger packat ned) Lunch pause: Ca kl 12:00 – 13:00 (Ute i det fria/alt på café, lunchrestaurang) Toalett / Dusch: Ja och Nej (Toalett/Wc vid besök på bensinstationer. Dusch i sjöar ?) Kommunikation mellan bilar: 27 mhz FM (Primärt kanal 12, sekundärt kanal 21), VHF/UHF alt PMR 446. (Frekvens för VHF/UHF kommer senare) När vi reser som “Scandinavian Overlanding Adventure” är det viktigt att vi visar oss fram från våran bästa sida. Vi är trevliga och hälsar villigt på dom vi möter. Vi håller minimum 50 meter avstånd mellan varje fordon på offentlig väg, och vi respekterar gällande trafikregler i besöks landet. Vid vägkryss väntar svängande bil in bilen bak, så att vi inte förlorar kontakten i kolonnen. Samtliga övernattningsplatser skall hållas rena, och det är varje deltagande bil/deltagares ansvar att hålla det rent och snyggt runt sig. Avfall och sopor töms på godkända platser. Toalettbesök i det fria görs på ett snyggt och rent sätt. (Spade & gräv). Gemensamt material Gemensamt material skall var deltagare packa. En säck med ved Generella regler (Vett & etikett) Ledaren för respektive arrangemang har det överordnade ansvaret för deltagarna. Ledarens ord följs till punkt och pricka. Eventuella oenigheter hanteras ögonblickligen mellan dem oenigheten har uppstått. Alla deltagare skall ha monterat minimum en brandsläckare och första förbandsutrustning i respektive fordon. Deltagande fordon skall vara försäkrade, registrerade och besiktade (eu-kontrollert). Fordon som inte uppfyller dessa krav, kan nekas deltagande. Deltagande fordon skall ha monterat, eller innehålla minimum en radio enhet. VHF/UHF, 27mhz eller PMR 446 (Jag har flera PMR enheter till utlån) Vid färd på allmän väg respekteras vägtrafikslagen i respektive land. Detta är deltagarens ansvar. Minimum avstånd mellan fordon skall vara 50 meter. Vid behöv skall det lämnas utrymme för att släppa fram annan trafik. Vid färd utanför allmän väg följs terrängkörningslagen i respektive land. Där som djupa spår uppstår, skall dessa återställas på bästa sätt. Vid eventuella konflikter mellan utomstående personer och deltagare på våra resor, skall ledaren för arrangemanget omedelbart kontaktas då denna är att anse som en talesperson för Scandinavian Overlanding Adventure. Vid övernattning i fält är respektive deltagare ansvarig för att lämna sin plats så som den såg ut när vi ankom. Avfall skall tas med, och lämnas vid godkända platser. Var deltagare är ansvarig för att packa det som står uppfört som gemensamt material för var resa. Deltagande fordon skall ha på monterat medlemsmärke (Där som du är VIP medlem) Alla våra träffar skall vara trevliga för familjer och barn. Alkohol skall konsumeras innanför respektives gränser för normalt vuxet beteende. Overlanding.nu träffar och resor är inte, och skall inte uppfattas som rena sjöslag! Grova övertramp på regler kan medföra att man bortvisas från träff eller resa. Detta kan också påverka möjligheten för framtida deltagande. Callsigns / anropssignaler Overlander_1- Andreas Eriksson (Nissan Patrol) Overlander_2 - Carl Ternsell (Toyota Landcruiser) Overlander_3 - Robert Forslund (Toyota Landcruiser) Ghost_1 - Per Larsson (Jeep Cherokee) Ghost_2 - Dan Apelgren (Jeep Cherokee) Ghost_3 - Kjetil Johansen (Jeep wrangler) Ghost_4 - Per kjønnerød (Jeep wrangler) Ghost_5 - Mattias Berglind (Jeep Cherokee) Ghost_6 - munkensbilder
    1 point
×
×
  • Create New...