Jump to content

Robin

Basic Member
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Robin last won the day on April 24 2016

Robin had the most liked content!

About Robin

  • Birthday 06/21/1985

Personal Information

  • Ort
    Långsele
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Inget

Recent Profile Visitors

1,202 profile views

Robin's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

30

Reputation

  1. Om du vill få upp tältet en bit så kan du ju montera Linear Actuators ( linjära manöverdon på svenska? ) som du kan använda för att hissa upp plattformen som tältet sitter på. Man brukar kunna hitta dom för hyggliga priser på diverse internationella sidor för internethandel
  2. Om jag fattat rätt så är dessa licensfria på VHF i Sverige : Hittade detta här: http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Storningar-pa-radiokommunikation-aven-ljudradio--och-tv-mottagning/Anvandning-av-licensfria-radiokanaler/ 70 § 155,3875–155,5375 MHz: Mobila radiosändare för jord- och skogsbruk samt jakt. Bärvågsfrekvenser i MHz: 155,400 155,425 155,450 155,475 155,500 155,525 Högsta effekt: 5 W e.r.p. Kanaldelning: 25 kHz Frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz får inte användas till sjöss. 71 § 155,9875–156,0125 MHz: Bärbara radiosändare för landmobil trafik. Frekvens: 156 MHz Högsta effekt: 5 W e.r.p. Kanaldelning: 25 kHz Sen verkar det vara så dessa på UHF: Saxat från Wikipedia: - "De åtta PMR-kanalerna ligger mellan frekvenserna 446,00625 och 446,09375 MHz" 446,00625 MHz 446,01875 446,03125 446,04375 446,05625 446,06875 446,08125 446,09375
  3. Dessa 4 lådor kom med posten igår ? Har inte hunnit testa dom än dock
  4. Det är bara kosmetiskt, lista har du här https://baofengtech.com/comparechart
  5. Wrangler finns ju i Sahara och Rubicon utförande, finns även några specialmodeller med lite dekaler och annan färg på hastighetsmätaren m.m. men dom brukar vara en Sahara i grunden. Sahara kan man få med lackade skärmar och lackad Hard Top. Rubicon kommer med rå, olackad plast på skärmarna och svart Hard Top. Bägge modellerna är spärrad i fördelningslådan men det är enbart Rubicon som har diffspärrar i fram och bakaxel i originalutförande, spärrarna aktiveras med ett knapptryck inne i kupén. Rubicon har även en kraftigare framaxel i form av Dana 44, och urkopplingsbar krängningshämmare som kopplas ur med ett knapptryck inne i kupén. Senaste Wrangler-modellen som heter JK, kom 2007 och finns i vanligt 2-dörrars utförande och sen en Unlimited version som är 4-dörrars. Finns dom som annonserat 2-dörrars modellen som Unlimited, men det är fel. Årsmodeller 2007-2011 har 3.8l sexa på ca.200hp, årsmodeller från 2012 har en 3.6l sexa på ungefär 80hp mer än 3.8l motorn. Sen finns det även en 2.8l Diesel. 2011 så kom det även en facelift på interiören, bättre ljudsystem, multiratt, men även större sidorutor bak på Hard Topen m.m. Första modellerna hade inga TPMS-sensorer som kände av lufttrycket och sen sitter det färre spännare till Hard Topen så det kan läcka in, men det löses lätt med lite extra gummilist. Wranglern är ju väldigt spartansk om man jämför mot t.ex. nyare Patrol eller Land Cruiser. Bästa overlandbilen måste väl ändå vara Nissan Patrol eller typ Toyota HJ60, BJ75, eller liknande. Lastutrymmet är väl långt ifrån bra på Wranglern om man jämför mot ovanstående bilar, men det är fullt funktionabelt. Det sitter även en dumt placerad baslåda där bak, jag tog bort min för att frigöra och optimera lastutrymmet. Fäller man baksätet och kör fram stolarna så får man ca. 2 meter på längden och ungefär 120cm på bredden. Jag valde Wranglern för att jag är en Jeep-Nörd och farsan har skruvat Jeepar så länge jag kan minnas så det är inget problem att byta utväxlingar och grejer. Sen gillar jag grejen med att man kan cabba ner och hänga av dörrarna på sommaren.
  6. Svensk frekvensplan i PDF: http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2015_3-allmanna-rad-frekvensplanen.pdf Sök eller kolla olika frekvenskategorier i Sverige : http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/Service.aspx
  7. Lite info om mig: Intresset för fyrhjulsdrivna bilar har ju alltid funnits, då jag redan som 3-åring fick åka ut med pappa i skogen för första gången. Den körning som min far har hållit på med är dock på en helt annan nivå, där ska det minst vara 44" däck, V8 under huven och leran ska spruta minst 30 meter upp i luften. Jag började dock fatta tycke för expeditioner för ett par år sedan då jag började läsa en massa forumtrådar om diverse expeditioner, t.ex. MrWib här på forumet, hans äventyr har jag läst om många gånger Jag tittade en del på Land Cruiser och Nissan Patrol, men Jeep-Freak som man är så bestämde jag mig tillslut för att jag skulle ha en Wrangler Unlimited (Wrangler med 4 dörrar). Det hann passera en hel del bilar innan jag äntligen fick tag i den som jag äger idag. Det är en Jeep Wrangler Unlimited Sahara från 2010 med en 3.8l Bensinmotor. Då jag köpte den så var den redan lite utrustad med höjningskit i form av stötdämpare och fjädrar från Rough Country, 3 x 50w Vision X Light Canon, Vision X Backljus, rätt så nya 33" Discoverer STT och lite annat smått och gott. Såhär såg den ut när jag köpte den: Hittills har jag, bytt ut de lackerade skärmarna till Rugged Ridge Hurricane skärmar ( kinakopior ) och gått ner från 18" till 16" i fälgstorlek, gått upp från 33" till 35" i däckstorlek. Däckbytet resulterade i att däcken tog i stötfångaren ibland, men det löste jag med skruva lös all plast och bara behålla krockbalken. Sen tog jag även bort fotstegen på sidorna, dom ska ersättas med något robustare i framtiden, det ska även stötfångaren göra, kan ju inte åka runt med bara en krockbalk liksom. Jag har börjat snickra på ett lådsystem i bagaget. Tänkte även försöka få in dubbla batterier och sen lutar det mot att det blir en Goodwinch TDS 9.5 i fronten. Såhär ser bilen ut idag: Här sitter dock "fotstegen" kvar under dörrarna. De finns både för och nackdelar med dessa fotsteg, de underlättar när man ska kliva in i bilen, men så fort man ska ut ur bilen så blir man smutsig om benen. Så dom monterades bort efter denna bild blev tagen. Detta blev resultatet, lite jobbigare att kliva i och ur men inte lika skitiga byxor längre
  8. Sådär, beställde 4 stycken för ca. 250kr styck. Kan ju vara bra om man är ute och åker med folk som inte har någonting att kommunicera med, då kan man ju låna ut en
  9. Verkar ju vara en gedigen apparat
  10. Jag ska ju inte vara med på denna resa men jag reflekterade lite över en grej Ghost_6 - Eric Jepsen (Mitsubishi terrano) Är det här någon spännande hemmabyggd hybrid mellan en Nissan och en Mitsubishi eller är det ett skrivfel?
  11. Har en kompis som folierar bilar och grejer, kan höra med honom. Vad är det för storlekar som gäller?
  12. Robin

    Vildmarksvägen

    Vi åker aldrig upp till stugan under sommaren då det är alldeles för mycket mygg för att kunna vara utomhus Jag hänger gärna på, har inte allt för långt till Strömsund, ca.15mil
  13. Jag kan bara se bilderna i första inlägget? Är det något tokigt hos mig eller är det någon fler som inte heller kan se?
  14. Robin

    Vildmarksvägen

    Nu är inte jag så jätteinsatt, men en viss tid under året så får man inte stanna bilen när man åker vägen över Stekenjokk då det är häckningsperiod eller liknande, man får inte störa fågellivet iaf. Snön brukar ligga kvar rätt länge över Stekenjokk så det finns rätt stor chans att man får se snö även om man åker dit sent i Juni. I fjol kom det över 60cm snö i Juni
×
×
  • Create New...