Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/24/2022 in all areas

  1. Har du prøvet at koble bilens flade batteri fra og starte bilen på NOCO alene? Et dødt blysyre batteri kan spise virkelig meget strøm som så ikke kommer videre til startermotoren.. hvis det virker bliver øvelsen så at koble bilens batteri på igen uden at kablerne fra NOCO falder af 🙄
    1 point
  2. Jag var för sen!! Nä men de kanske har bättrat sig sen jag köpte min. Ska bli intressant och höra om du får igång något med den, för formfaktorn är ju iallafall helt rätt!
    1 point
  3. Heisan hopsan Vi bor 2 mil syd om Hirtshals, Nordjylland, Danmark. Vi har masse plads til overnatning, base for ture, en kop kaffe og kanskje en dusj Kontakt her, eller på 0045 26 44 10 99. Mvh Peter og Nina.
    1 point
  4. Del 1 - Förberedelser En presentation kanske är bra sätt att börja, jag heter Gustaf och är född och uppväxt i Stockholms området. Jag har alltid älskat att resa och träffa folk och har turen att kunnat göra det mycket. Har innan detta galna åtagande rest en hel del. En av de mer nämnvärda är en Balkan resa med min Jeep. I en klassisk "en lång historia kort" mentalitet skall jag nu korta ner något som skedde över flera månader till en kortare text. Året var 2018, jag verkade i Kalifornien, USA som systemutvecklare i IT-mecca Silicon Valley (San Francisco Bay area, hem till Facebook, Google, Apple med flera.). Reste mellan Sverige och USA med jämna mellanrum och saknade ett eget fordon i USA, lånade ofta en bil av en nära vän men önskade något eget. Körde mest en BMW X3, alternativt en Cadillac Sedan De Ville (-76 om jag inte minns fel). Nedanför kullen ligger Stanford Universitet. Hängde till och från med lokala Jeep klubben (även om jag inte hade en Jeep i USA). Jag är längst till höger i bild. Redan långt innan hade drömmen om att köra USA till Argentina på två hjul varit huvudämnet i dagdrömmar under långa och tråkiga affärsmöten. Efter mycket läsande fram och tillbaka på nätet så stod jag där, precis dragit betalkortet, knappat in min pin och signerat avtalet och får mina nycklar till min helt nya Suzuki V-Strom 650xt -18 med 0 miles. Stolt grabb med sin nya hoj. Resan hem från butiken: Njuter av kusten på en liten dagsutflykt: Träffar en annan Svensk och bränner runt lite i bergen, han körde en BMW 1200: Förberedelserna för resan började på en gång, mycket behövdes förberedas. Motorcykeln är fullt kapabel av att köra hela resan original, men jag är lite över 2m lång och väger därefter. Sedan finns det lite praktiska saker som kan vara skönt att ha, som packväskor och extraljus. Hade aldrig tidigare rest med hoj, så någon resa var passande för att värma upp mig för hur det skulle fungera. Natt-bild tagen av @adv_driven : Lite sammanplock av bilder från tiden i Kalifornien: Besöker moderskeppet: Varför en V-Strom 650 och inte något annat? Varför valde jag en Suzuki V-Strom 650? Jag tycker att det utan tvekan är den bästa hojen för jorden-runt resor som säljs idag. Visst är de nya 1L+ "äventyrs" hojarna gulliga, men de passar inte för jorden runt resor om man inte har en support bil som Long way round grabbarna. En full kittad BMW 1250GS ADV kostar mer än vad en normal person i Honduras tjänar i sin livstid, lycka till att hitta reservdelar eller specialverktyg som fungerar. V-Strom 650 säljs överallt, varje liten by har en Suzuki verkstad samtidigt är den modern nog att leverera 70hk och har antisladd och ABS. Förberedelser av hojen Några uppgraderingar behövdes göras, inte minst fjädringen på grund av min storlek. Listan går att göra lång beroende på hur i detalj jag skall gå. Men kort så byttes fjädringen, väskor monterades hasplåtar och skydd samt lite extra soppa dunk. Full spec finns här. Har ni några frågor så är det bara fråga på!
    1 point
  5. Bosnien och Hercegovina BiH startade storslaget med Sarajevo för att få lite jobb gjort. För er som minns historielektionerna så minns ni säker att en av moderna tidens mest inflytelserika händelse hände i Sarajevo. Franz Ferdinand skjuts i Sarajevo och det kickstartade första världskriget. Det är alltid roligt när man reser med en 4x4 eller motorcykel och glider upp till väletablerade/lyx hotell och parkerar framför tillsammans med alla lyxbilar och sedan trampar in i lobbyn med leriga skor och utan att ha duschat senaste dagarna från att ha campat. Detta var fallet i Sarajevo. BiH är det landet där ärren från kriget var mest synlig. Mer om det senare i posten. Efter några dagar med traskande i Sarajevo så var det dags att åka vidare till Mostar, en häftig stad som tidigare var gamla frontlinjen i kriget. Ärren från kriget syns tydligt på många byggnader i Mostar. Efter ytterligare några dagar i Mostar fortsätter resan ut på landsbygden. En sak man inte får glömma när man reser i BiH är att det fortfarande finns massor med landminor. Det innebär att all "off road" är bara att glömma, man bör hålla sig till etablerade leder och följa skyltning. Landskapet är häftigt, men utseendet bedrar. Skylten indikerar att det är minfält. Denna vägen gick rakt igenom ett minfält (vägen var röjd). Vidare upp på ett berg på väg till första lägret Första lägret Inget klår lite grillat Lämnar lägret och utsikten över sjön jag campade vid. Blev ingen bild på sista lägret i BiH. Men detta är sista bilden från BiH innan jag tog en snabb sväng förbi Kroatien på väg hem. Blev en långkörare från Ljubljana till Rostock på en dag senare och hem till Sverige. The End! Skall vid senare tillfälle försöka skriva ner min reseberättelse på en pågående USA till Argentina resa, ni får hålla koll på forumet så kommer det säkert snart.
    1 point
  6. Amen va fa., jag som just beställt efter ha läst att de funkar bra….. Hittade en sådan som fått bra omdöme..
    0 points
×
×
  • Create New...