Jump to content

Fredric Skarenberg

Basic Member
  • Posts

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Fredric Skarenberg last won the day on February 24

Fredric Skarenberg had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Braås
  • Land
    Sweden

Overlanding information

  • Fordon
    Mitsubishi
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Fredric Skarenberg's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • One Month Later
  • Week One Done
  • Reacting Well

Recent Badges

32

Reputation

  1. Tackar🙂 Det låter som något som kommer hålla riktigt bra. Vad heter färgen?
  2. Riktigt skönt, var orolig för rosthål men ibland ska man ha tur. 180cm är bra 😆 jobbar ju alltid med mm så vet inte hur jag blandade in cm.
  3. Då var det dax att byta flak, jag ville ha ett flak som hade plan toppyta för att i framtiden enkelt kunna bygga egen kåpa. Flaken från 2011 och uppåt är även ca 180cm längre, låter kanske inte så mycket men varje cm extra utrymme är gött att ha. När jag fick av flaket så blev jag förvånad att det inte var värre rost än vad det var. Det var nästan bara ytrost, inga hål mer än i stötdämparna. Fick börja med att blås rent och tvätta balkarna, var en hel del inne i balkarna. Efter rengöring av ramen knackade jag bort ytrosten som var lös. Blev en hög runt om med färg och rost. Efter det fick den roterande stålborsten jobba. Man ser här att rosten inte var så farlig, plåten är i bra skick. Stötdämparna bak såg lite tråkiga ut, satte ditt ett par bättre beg för ska byta till bättre framöver. Gav mig på att fixa till så bromstrumman såg lite bättre ut. Ser lite trevligare ut. Några lager av Hagmans T03 tunna rostskydd Sen la jag några lager med Hagmans Caroslo F40 tjockflytande. Han inte med att snygga till balken till dragkroken. Planen är att plocka av allt en gång till i framtiden och göra det lite bättre. Balken är från nyare modell för att passa det längre flaket. Flaket gick på smärtfritt. Det ända som behövs för att göra detta bytet är, flak och dragkrock från 2011 och framåt. Riktigt nöjd med resultatet. Tanken är att måla hela bilen i Raptor U pol men har inte valt vilken färg jag vill ha ännu.
  4. Kul att höra, du får uppdatera oss framöver hur det går med det bygget.
  5. Det var många planer för våren 2023 men tiden sprang iväg och vi landade i att bara bygga enkelt lådsystem i flaket. Men kort innan semestern ångrade vi oss..... Jag körde till Mönsterås och hämtade ett flak och sen till Oskarshamn för att hämta en kåpa. Varför byter vi flak? mer om det kommer en annan dag
  6. Precis finns mycket annat man brukar behöva fokusera på
  7. Det är detta tältet https://outdoordays.se/collections/pro-series/products/safari-pro-l-taktalt-till-bil?variant=39607181017228 Madrassen är 190x240, vi är två barn och två vuxna
  8. Verkar dra ut på tiden för frun att lägga barnen, så jag kan väl fortsätta lite här. Det jobbiga med alla problemen med passformen var att vi skulle iväg på semester med bilen om en vecka. Så hade ca 5-6 dagar på mig att få det att lira. Detta var ju en av anledningarna till att jag köpte en färdig lösning... för att spara tid, nu blev det stress istället. När fästena väl satt på plats så fick jag börja med nästa problem. Det var fästena mellan takracket och fästena. Det skulle sitta 4 skruvar med låsmutter på varje infästning mellan rack och takfäste. Det gick ju självklart inte, fick dit två stycken i varje. Här började jag fundera om de vet vad de håller på med och om de testat det i verkligheten. Jag måttade lite fort och satte mig vid datorn, ritade upp en adapterplåt och ringde en kontakt som skar ut 4st till mig dagen efter. Här provmonterade jag adapterplåten för att se så det fungerade. Nu kunde jag dra 2 skruvar längst ut i takracket, 2 skruvar längst ut på takfästet(inte med på bild här) och två stycken som gick igenom tackracket, takfästena och adapterplåten. Det blev ett riktigt stabilt förband som går att lita på. Nu var det bara att spraya på lite färg och vänta på att det skulle torka ' Nu var det på plats en otrolig lättnad och semestern var räddad. Vi monterade vårt taktält Safari Pro L från Outdoordays och slängde på cyklarna. Inne i skåpet är det lite halvkaos men det tänkte vi ta till vintern/våren 2022-2023. Det kommer snart en uppdatering om det bygget. Första natten blev längs med Vättern Här har vi förtältet på vid Dackestupet för lite cykling i några dagar. Tog det högsta förtältet för att få rätt längd när bilen är höjd och har större däck. Detta var allt som hände med bygget under 2022 men vi var nöjda att allt sen fungerade och vi bara kunde fokusera på vart vi skulle resa.
  9. Japp, det var riktigt dåligt. Var inne på att kapa sönder dem och fixa allt. Men vi skulle iväg på semester några dagar efter så ville försöka lösa det utan att skada någon lack. Det kommer mer saker som var dåligt och det jag märker är att dem inte har så bra koll på sin tillverkning. Köpte det av Umeå Offroad som var väldigt bemötliga med problemen och hade snabb dialog med tillverkaren. SÅ fick en kompensation jag var nöjd med🙂
  10. Härligt🙂 Det kommer under veckan. Har jobbat väldigt mycket övertid denna veckan så får bli en kväll framför tv´n idag
  11. Min plan var från första början var att bygga ett eget takrack. Jag jobbar som ingenjör och cadar väldigt mycket plåt konstruktioner. Äger även en 3d scanner så tänkte att det där slänger jag ihop snabbt med 100% passform. Men jag hittade inte någon lucka i vardagen där jag han scanna bilen 😆 Det fick bli att köpa ett rack från More4X4 men det skulle inte bli utan bekymmer. Det var bra paketerat och snygg finish på lacken Här började problemen, taklinjen svänger utåt fram men det gjorde inte fästena till racket. Men när jag hade fäst dem andra lite lätt så gick det pressa in dessa på plats. Inte helt optimalt med spänningar mm men ville inte skada lacken på fästena. Problem nummer två var att inte formen längst med hytten stämde med fästena. Det blev bättre när jag kapade bort förstärkningen i takskarven. Här har jag fixa ställena där fästena går ner, bak gick det ner i en dubbelplåt så fick sätta nitmutter. De andra gick dra skruv rätt igenom. Bakre och främre fästet behövde brickor på 3mm för att kunna dra åt fästet så det blev stumt mot taket. Jag la även tätningsmassa runt alla hål för att inte risker något läckage in i bilen Somnar vid skärmen, fortsätter uppdatera en annan dag //Fredric
  12. Köpte min Mitsubishi L200 i slutet av April 2022 för att ha en bil att åka på äventyr med. Jag har hunnit göra lite på bilen men inte alls så mycket som var planerat från början. Ni kommer kunna följa min resa här och hoppas kunna ge tips och få tips längst vägen. Här är två bilder på hur den såg ut vid inköp
  13. Någon som använt sig av genomförings terminal? Tänkte använda det när jag ska gå in i flaket med strömkabeln Bjp race genomföring
  14. Anderson plug blir bra 👍 Blir nog en sådan här men var tyvärr lite lång leveranstid Anderson Plug med monteringsram Ska starta en projekttråd när jag börjar komma igång med bygget
×
×
  • Create New...