Jump to content

Dagsturer fra Oslo


Karemort
 Share

Recommended Posts

Hei folkens.

Er fersk overlander, har kjørt terreng touring med biler et års tid nå, men er klar for litt tur kjøring. Og tenkte og starte med dagsturer før man hiver seg på en ukes tur på Sweden offroad tour i slutten av juli.

planen er og lure med kona på disse dags turene, som liker og ta bilder av gamle forlatte bygninger og slikt.

Så har dere noen tips til turer der jeg kan komme over noe slikt?

 

Kåre

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hej Kåre,

Varmt välkommen för det första. Jag ska villigt erkänna att på " våran " sida gränsen så är jag inte så känd med vad som ägnar sig åt fina dagsturer - jag jobbar på det, bland annat med att sträcka ut handen här i forumet. 

Vad gäller mitt gamla hemland så har jag dessto mer ammunition i ryggsäcken. Längs i princip alla grusvägar som du hittar i närheten av gränsen så ligger det små fina avstickare till fina sjöar etc. Du behöver inte leta länge innan du hittar övergivna klassiska " röda stugor med vita knutar " längs dessa grusvägarna. Som bonus får ni ju dessutom handlat lite " billigt " kött oxå ;) .

Håll koll på forumet för jag drar ofta på dagsturer med kort varsel och flera av medlemmarna är ute och rör på sig de med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hejsan Karemort!

När jag flyttade hit -96 hade jag med mig en 4x4, och stora planer för Overlanding i ett fantastiskt land med underbart natur. Underbart natur har jag upplevd, men som regel med ryggsäck och gående. Det är få om nästan inga "pärlor" runt Oslo regionen, det som finns av grusvägar är som regel allmenninger som är korta, och där man som regel inte är spesielt önskad, även om man givetvis bara kör på normal väg.

Jag har några områden runt Drammen, Kongsberg, Rjukan. Så kan jag hjälpa dig med info i området Hamar-Elverum-Rena-Trysil.

Även jag är klar för dagsturer så ofta jag kan och klarar att komma i från jobb. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for responsen.

Etter som jeg skjønner så er det best over grensen, så og starte med en tur innover sukkerveien er nok en god start. Får prøve der om ikke så lenge.

Så er det bare og orientere seg i kart/GPS løsning og her ser jeg flere av dere har gode artikler om i andre poster. 

Så får man bare se hva sommeren bringer om det "plutselig" sitter et taktelt på bilen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...