Jump to content

Recommended Posts

Vel når en er på tur er det alltid godt å ha med seg noe litt ekstra :-) . Det blir for ofte de vanlige grillpølsene med brød, ketchup, senap og dersom man skal virkelig flotte seg så har en sprøstekt løk :-)

Jeg har lagt merke til at det er ikke bare meg så liker noe litt ekstra på tur ;-) .

1 tips 

Etter at jeg fikk meg en vakumpakke maskin fikk vi en ny tilværelse når det gjelder tur mat. Nå kan vi planlegge hva vi skal ha på forhånd delvis tilberede maten, så vakuum pakke det klart for tur. Det gjør at man trenger kun en kjele med varmtvann for å lage de herligste retter.   

Jeg håper at flere vil legge ut enkle tur retter / oppskrifter på maten de har med seg/lager på tur. :-) slik at andre også kan ta nytte av dette :-) 

Når en ser på alt det herlige som man kan lage med helt basic "verktøy" ute i det fri så er det synd å bare spise gilde pølser på tur :-)

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag har skrivit det tidigare... tror jag. Mina mat ambitioner är enorma i veckorna för jag skall dra på tur... så kommer allt annat viktigt inför resor i vägen, och det slutar med ett par burkar med "ett eller annat" och korv :D

Vi, jag och @Wiberg har på våran lista att skriva en artikeln om mat. Så det med vakuum packa mat är en fin sak att ta med.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige så blir det mycket standard, "quick to make" mat. Men när man är lite längre hemifrån är det alltid roligt att gå å titta vad de har i sina affärer, det blir iof ungefär samma mat som hemma men med utländsk touch ;)
Och i ärlighetens namn, äta ute (dvs restaurang och liknande) är inte så blodigt när man är söder om Danmark, alt öst om Finland så det blir ganska mycket sådan mat med :)

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

På min sista roadtrip genom Tyskland,Polen och Tjeckien skulle vi både sova i tält och äta "burk" mat. Men sedan hotell i snitt låg på 150-250kr natten/pers och maten på restauranger var billigt blev det inte så. (Alltså inte något material för att skriva Overlanding resebrev om) :D

Jag har rest med allt möjligt sällskap upp genom åren. Folk som har fantastiska skafferier med sig, och jobbar runt fältköket som dom är med i en Masterchef final, till färdig ravioli på burk med utgångsdatum 2003 som värms upp av brasan på kvällen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det du snackar om Kjetil heter på kockspråket Sous Vide. Ett väldigt smart och ekonomiskt sätt att laga mat. Det kräver en del förberedelser men är supersnabbt och enkelt när man väl är i fält. Detta skall tas till vurdering - absolut.

MEN ( det måste alltid vara ett men ;) ) när jag är på tur - jag menar att jag har redogjort för detta i något tidigare inlägg (?) - så är det att rodda mat på kvällen en superviktig del av turen. Som min bror nämner - när man är utomlands så är det väldigt mysigt att kolla upp de lokala råvarorna och inte minst de lokala tillberednings-sätten, dvs hur kockar dom här då?

Ett av mina bästa matminnen mtp resa är när hela klanen Wiberg åkte till Toscana i Italien ( vilka fantastiska spår det fanns där btw - vi utforskade dem till fots även om 75% av familjerna ( it`s a few of us ;) ) kom med bil ) och min svägerska/ svigerinna hade med sig en surdegskultur helt från Sverige. Denna lagade vi pizzadeg av, som broder - givetvis i bästa italienska stil, dvs iförd vitt linne/ singlet - gräddade i den vedeldade pizza ugnen som fanns i huset. Den första pizzan tog ca 26 sekunder att grädda klart :) . Jag tror min bror svettades bort ca 5 kg på det passet - ugnen var varmare än det där stället där han killen där nere bor. Fantastiskt matminne helt enkelt.

Det jag försöker komma fram till, till trots för mina vanliga urspårningar, är det att de flesta finner nog ut var de vill lägga ribban när det kommer till Overland Cooking. Jag är ju jättefan av gemensamma middagar när jag reser i grupp - vissa vill rodda sitt eget käk och sitta för sig själva. 

Vi får väl starta tråden " Overland Cooking " där bushtillpassade recept/ oppskrifter presenteras - gärna med bilder  ( och inget jädra studiofotande av Mamma Scans nu mr Eriksson - that won`t cut it ;) ). 

Jag hade till exempel velat lära mig någon typ av nan-bröd jag kan baka på Muurikkan. Mmmmm, indiskt med egenbakat vitlöks-nan serverad längs Vildmarksvägen - det är integration det mina vänner :) .

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg tolker deg rett @Jeepcj8overlander så lager du det ferdig hjemme, vakuumpakker og evt fryser det ned, og så kan du varme det opp (fortsatt vakuumpakket) i en gryte med kokende vann? Det er jo smart på så mange måter, det blir ikke oppvask engang :)

Da kan man ha alskens gryter og eller tilbehør ferdig på denne måten, og komplettere med noe godt på grillen ved siden av.
Kanskje man skulle ha seg en vakuum-maskin...

Edited by CSSGT
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...