Jump to content

Pajero 3,2 DI-D 2001>


Peter Christensen
 Share

Recommended Posts

Hei Peter!

Jeg har selv hatt 4 slike, fra 01-03. @Steinvaldsen har en 05, og @JohnE har en 3-dørs.
I våre garasjetråder finner du ganske mye info. I tillegg er det flere på forumet, bla @Veofasa som kjører gen4 dvs fra 2007->.

Kort oppsummert er det kjempegode biler, med nær sagt evigvarende motorer og drivverk. Rust er en akilles, så viktig med understellsbehandling og jevnlig bytting av påfyllingsrør.
Kjente svakheter:
-oljetrykksgiver på motor som lekker (spruter)

-kamkjede-glider i plast som må byttes med jevne intervall (billig fiks, fort gjort)

-lekk i AC rør til bakre fordamper (fører ofte til defekt ac-kompressor)

-hjullager ryker normalt rundt 200-240k
-tankarmatur og dieselpåfyllingsrør som ruster, med påfølgende hull og dieselpumpehavari

2" lift og 33'or så kommer bilen seg frem nær sagt over alt. Alle er levert med sperre på senter, alle norsksolgte fra 01-03 med sperre bak. Fra 04-06 er alle norsksolgte levert med TC istedet, fra 07 fikk man både TC og sperre bak.
Automatkassen er kilen på rett oljetype, anbefales å bruke kun Dia SPIII godkjent olje, hvis ikke kan man oppleve at kassa slurer for mye.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, iknutis said:

Hei Peter!

Jeg har selv hatt 4 slike, fra 01-03. @Steinvaldsen har en 05, og @JohnE har en 3-dørs.
I våre garasjetråder finner du ganske mye info. I tillegg er det flere på forumet, bla @Veofasa som kjører gen4 dvs fra 2007->.

Kort oppsummert er det kjempegode biler, med nær sagt evigvarende motorer og drivverk. Rust er en akilles, så viktig med understellsbehandling og jevnlig bytting av påfyllingsrør.
Kjente svakheter:
-oljetrykksgiver på motor som lekker (spruter)

-kamkjede-glider i plast som må byttes med jevne intervall (billig fiks, fort gjort)

-lekk i AC rør til bakre fordamper (fører ofte til defekt ac-kompressor)

-hjullager ryker normalt rundt 200-240k
-tankarmatur og dieselpåfyllingsrør som ruster, med påfølgende hull og dieselpumpehavari

2" lift og 33'or så kommer bilen seg frem nær sagt over alt. Alle er levert med sperre på senter, alle norsksolgte fra 01-03 med sperre bak. Fra 04-06 er alle norsksolgte levert med TC istedet, fra 07 fikk man både TC og sperre bak.
Automatkassen er kilen på rett oljetype, anbefales å bruke kun Dia SPIII godkjent olje, hvis ikke kan man oppleve at kassa slurer for mye.

Hei Iknutis.

 

Takk, det var veldig bra info, og stor hjelp. Jeg har egentlig altid vært Nissan mann, men det tør jeg ikke fortsette med, vores Patrol blev et dyrt bekjentskap!!!! Så denne gang tenkte jeg gjøre litt research før innkjøp!! :-D Jeg skal søke i garagetråden og lære :-D

 

Tusen hjertlig. Go helg.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. :)
Det står nok mye mer i garasjetrådene enn det jeg kom på her.

Det er også en varmeveksler på EGR som bruker å ruste innvendig, slik at eksosen går i kjølevannet. Det ender ofte med havari da folk ikke oppdager det før temperaturen er alt for høy.
Anbefaler derfor å fjerne hele EGR-systemet, og erstatte med blendeplater.

Lettskrudde biler er det også!

God helg!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Fina, väldigt kompetenta bilar, tillräckligt bekväma och moderna för min smak. De har i mina ögon egentligen bara en stor nackdel - den känsliga förhatliga dieselpumpen. Tank-armaratur, påfyllningsrör och dieseltank är viktigt att hålla i bra skick för att pumpen ska överleva, och även om man lyckas med det så verkar man trots det få räkna med en pump-renovering under bilens levotid :lol:

Sen har iknutis tagit upp det mesta som är värt att veta. Skulle jag köpa idag, så skulle jag försöka köpa en gen4 nyare än 2007, för att slippa tänka på dieselpumpen. Om du ändå skulle välja en gen3, välj antingen en kortmilare (lycka till att hitta en ;) ) eller som gått mer än 200kkm, med nyrenoverad pump och nybytta hjullager. =) 
Mycket trevliga bilar i övrigt, rekommenderas. 

Edited by JohnE
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, JohnE said:

Fina, väldigt kompetenta bilar, tillräckligt bekväma och moderna för min smak. De har i mina ögon egentligen bara en stor nackdel - den känsliga förhatliga dieselpumpen. Tank-armaratur, påfyllningsrör och dieseltank är viktigt att hålla i bra skick för att pumpen ska överleva, och även om man lyckas med det så verkar man trots det få räkna med en pump-renovering under bilens levotid :lol:

Sen har iknutis tagit upp det mesta som är värt att veta. Skulle jag köpa idag, så skulle jag försöka köpa en gen4 nyare än 2007, för att slippa tänka på dieselpumpen. Om du ändå skulle välja en gen3, välj antingen en kortmilare (lycka till att hitta en ;) ) eller som gått mer än 200kkm, med nyrenoverad pump och nybytta hjullager. 😃
Mycket trevliga bilar i övrigt, rekommenderas. 

Takk JohnE.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...