Jump to content

Var är alla Svenska overlandare?


Recommended Posts

  • Administrators

Som några av er vet startade jag sajten www.terrangbil.net . Den gången, och så även idag, är majoriteten av medlemmarna där Svenskar. Inte så underligt sedan sajten riktar sig mot Svenska militära fordon.

Med Overlanding tänkte jag att det kanske kom till att bli det samma, mest för att jag är Svensk, men också för att jag skriver på Svenska. Men där har jag tagit fel :) Majoriteten av medlemmarna på Overlanding.nu kommer faktiskt från Norge, och det är inget fel med det ? Men var är alla Svenska overlandare?

Så till er Svenskar här inne, sprid ordet om ni är nöjda med det arbetet vi och våra medlemmar har gjort med sajten!

Danska medlemmar står det ännu värre till med. Jag tror vi endast har en medlem från Danmark :(

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

För var det är värt så har nu ytterligare en svensk greenlanare /overlandare anslutit sig.

Jag är en Jeep-ägare sedan länge och har för närvarande 2 i drift, av vilka J20 pickupen är bruksfordon/lastbil medan Grand Cherokeen är overlandfordonet. Fortfarande i utvecklande, men den kommer sig. Hittills har 75 mm höjning, grövre däck och navigeringsutrustning gjort den ännu mer kapabel, recoveryutrustning o bra förvaringssystem står näst på tur.

Jag föredrar grus o skogsvägar, men ser gärna en naturskön, lite teknisk timmerväg som en extra krydda! Det viktiga är naturupplevelser i kombination med lite utmanande körning och god fika. Lite sällskap sitter heller inte fel ;).

Vi lär väl synas i forumet o kanske på nån tur.

 

Sommarhälsningar från Bohuslän,

Peter

DSC_0016.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
14 timmar sedan, Peter Berntsson sade:

Hej.

För var det är värt så har nu ytterligare en svensk greenlanare /overlandare anslutit sig.

Jag föredrar grus o skogsvägar, men ser gärna en naturskön, lite teknisk timmerväg som en extra krydda! Det viktiga är naturupplevelser i kombination med lite utmanande körning och god fika. Lite sällskap sitter heller inte fel ;).

Välkommen!

Det du föredrar är precis det vi håller på med, så hoppas du finner sajten nyttig :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ännu en svensk. Jag heter Henrik, men är för en del känd som Klydd. Äger och driver toyota4x4.se sen många år. 

Uppskattar grusvägar, natur och framför allt fika :) Bil-lös för tillfället (nja, i alla fall utan riktig bil) men här kommer en bild på min senaste Land Cruiser från när vi var i Italien 2014

assietta.jpg 

tyvärr blir det väl en del mindre overlanding än önskvärt, speciellt utan bil.... 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

För att förenkla för oss Svenskar som inte orkar eller förstår sig på Iban eller vad det heter så kan du köpa ett Svenskt kontantkort och koppla den till Swish. Efter det kan du lägga ner kortet i byrålådan och glömma bort det för alla transaktioner syns på internetbanken under en speciell flik. Jag hade inte tålamod eller förstånd att betala min medlemsavgift. 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
3 minuter sedan, munkensbilder sade:

För att förenkla för oss Svenskar som inte orkar eller förstår sig på Iban eller vad det heter så kan du köpa ett Svenskt kontantkort och koppla den till Swish. Efter det kan du lägga ner kortet i byrålådan och glömma bort det för alla transaktioner syns på internetbanken under en speciell flik. Jag hade inte tålamod eller förstånd att betala min medlemsavgift. 

Det hade varit ett alternativ, men sedan vi är lokaliserade i Norge, kan vi inte skaffa, eller använda den typen av lösning. Det finns fler alternativ om man önskar vara premium medlem, vilket inte är ett krav.

  1. Betalar kontant vid uppmöte på träff eller resa.
  2. Använder våran webbutik och betalar online.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder
1 hour ago, Andreas.E said:

Det hade varit ett alternativ, men sedan vi är lokaliserade i Norge, kan vi inte skaffa, eller använda den typen av lösning. Det finns fler alternativ om man önskar vara premium medlem, vilket inte är ett krav.

  1. Betalar kontant vid uppmöte på träff eller resa.
  2. Använder våran webbutik och betalar online.

Hittade till slut min inloggning till Paypal som jag inte använt på 5år. Har betalat men Swish hade varit mycket enklare om du saknar svenska medlemmar.

/anders

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen, allihop.

Jag tackar för välkomnandet och gläds åt att se att svenskdeltagandet blir fler. Nu är vi ju flera i Göteborgsområdet :).

Jag har tillbringat mycket ledig tid sedan mitt förra inlägg med att läsa forumet och mycket nyttigt och en hel del roligt har jag fått mig till livs. Som Anders E ju har helt rätt i att det är det som Overlanding.nu står för är det jag söker och hittills haft svårt att uppnå.

Detta har sporrat mig, dels i inköp av nyttiga hjälpmedel (bla radion på väg), testrundor och dels i ett premiummedlemskap.Eftersom jag noterat att antalet tillgängliga premiummedlemskap minskar har jag nu betalt den facila avgiften och sällat mig er (vår) exklusiva sammanslutning!

Nu gäller det bara att få kalendern att stämma med era planerade resor. Danmark åker min fru o jag till samtidigt som ni planerar "den fullvuxna turen", nedrans också ;). Men en koncert med Runrig och strandkörning slår ju högt det också!

Inget planerat till oktober?

 

Bästa hälsningar,

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Göteborg har verkligen tagit steget upp på kartan :) 

Sedan detta är vårar första år som sajt kommer dom flesta träffarna ganska snabbt på, men det blir lättare för er alla att planera inför 2017 då våra fasta resor kommer att publiceras senast i slutet av Augusti 2016.

Overlanding.nu kommer inte att arrangera några fler resor under 2016, detta är vad vi klarar med två personer i staben, jobb, barn och fruar. Men, det kommer garanterat spontana resor över helger. Sedan är flera av våra medlemmar duktiga på att lägga ut sina resor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Ytterligare en Svensk här , bosatt några mil norr om  Göteborg men det går kanske bra ändå ;-)

Använder vår gamla Land Cruiser BJ42 så flitigt vi bara kan på allt mellan hård offroading till resor i när o fjärran tillsammans med min fru och vår yngste son på 9 år.

20150721_095556.jpg

20150712_112353.jpg

Mikael "Mecki" Jodin

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej, Mikael.

Vi är ju nästan grannar :). Kode-Ödsmål är ju bara en mil eller så...

Imponerande fordon du har, ser att jag rör mig bland proffs. Mitt intresse är ju bara i sin linda men jag ser att det finns ett hav av kunskap och information bland er.

"Gamla bilar" kan vara av stor fördel, ofta lättskruvade och i princip allt renoverbart. Själv skruvar jag som bekant på fullsize Jeepar. Cherokee Chief och J20 pickup. Just J20:n härstammar från Lilla Edets brandkår via en kungälvskille och vidare till oss. Jeep GC:n köpte vi för bränsleekonomin och komforten skull. Relativt lättskruvade för att vara en -04:a.

Kör du på Kungälvsklubbens bana o runt Svartedalen till vardags?

Har själv utforskat grusvägar o annat från Lilla Edet, norrut kring Uddevalla.

Inga längre turer än, men planerar en o annan...

 

Ha de' gott,

Peter

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej Peter.

Där ser man, världen är inte så stor.

Det stämmer att det har blivit några varv i Svartedalen och på klubbområdet i Rollsbo. Det är körning i Rollsbo 1:a lördagen varje månad och alla är välkomna , mer info finns på www.kungalvsjeepklubb.com .

Dessutom så har vi fikaträffar på Vikingagrillen varje tisdag mellan 18-20 , nu är det lite sommaruppehåll i några veckor då större delen av gänget drar norrut i Sverige och in i Norge med start på måndag.

Det skall bli riktigt roligt att utforska småvägarna med Overlandig.nu och första träffen/resan är redan bokad , "fullvuxen 4x4 träff"  

/Mecki

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Moderators
6 minuter sedan, rob_bor sade:

Alla "Kålle o Ada" skämt undanbedes. 1f61c.png

Det ska du slippa Robert - varmt välkommen slipper du dock inte undan!

Vi håller en plats till dig som premium. Satan vad det tog av - mycket kul! 

Vi tackar för förtroendet ? .

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Ja jag kunde inte hålla mej härifrån.

ja vem är jag då, Jo jag heter Hasse Hansen, och har länge varit medlem på terrrängbil.net. 

Nu har jag nog väldigt länga varit en Overlanding människa också. vad som började först är svårt att sätta fingret på, åka kors å tvärs genom Sverige och Norge med olika fordon som jag bott i eller haft med tält i till boende, ja det började nog redan som liten. 

Var/är en inbiten fiskare, men för tillfället har barn och annat satt lite begränsningar för det, det är nog där Overlandingen började på allvar för mej. Turer på allt från dagar till vecko långa har jag sysslat med länge nu. 

Intresset för fordon har funnits hela livet, och just militärfordon har dominerat de senaste 15 åren, 

Men en och annan jeep har det blivit och nu på slutet även Landrover, 

Lite otur med dem "landrovrarna" då den första sköt jag toppen på på väg hem från första turen som gått till Värmland och Norge, så en till inskaffades, där där råkade jag ut för elbrand, så även den står, men jag skall nog få i hop en fin bil av de två.

Ja ett tak tält inhandlades av en av medlemmarna här, det passade utmärkt på Landrovern.

Ja så vad blev det då när Landroverna står, 

Jo en Jeep Grande Cherokee. Finns att göra på den innan det är en perfekt Overlandings bil, större däck, På gång, Höjning med 3,5 tum beställt,  Vinsch stötfångare beställd.

Så skall fästen till taktältet fixas alternativ en tak korg inskaffas, har efterlyst en sådan men ej hittat en än.

Ja och naturligtvis står det en militär bil här, en TGB 1314, med både flak och sjuktransport skåp. 

Den håller jag på med nu, har bytt hytt, lackat och håller på att skruva i hop allt. 

En stor del av tiden med 4X4 bilar och även 6x6 har jag bösat Offroad. men börjar nog bli lite trött på att ständigt laga och tvätta lera från bilarna, så Overlanding är ett utmärkt alternativ, vilket jag börjat inrikta mej på och drastiskt minskat ner på ren Offroad.

Jag är en snubbe på 46 år, Men norskt medborgarskap men boende i Sverige sedan jag var liten. känner mej dock mer Norsk än Svensk trots allt.

Har haft sjukpension några år, men satt den vilande och jobbar nu halvtid på gården där jag bor, hur det håller i hop får tiden utvisa.

Då jag ej klurat ut hur man lägger in bilderna och sedan får text under så slänger jag in några foton på mina bilar. 

och detta får bli en lite presentation av mej för de som ej vet vem jag är.

mvh H.Hansen

 

2015-11-05 10.54.09.jpg

2014-06-18 09.37.27.jpg

2016-05-05 17.12.31.jpg

2016-03-20 09.08.30.jpg

Edited by H Hansen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja du munken. vi hålls ju både när och långt bort. Släkten är grannar och vi möts på alla möjliga och omöjliga ställen. 

Ja Carl sist, vi får väl se i vilken obygd det blir nästa gång ?

Risken är nog större nu när jag släppt lerhålen och bergen i Olerum och börjar leta mej ut i alla möjliga skogar igen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...