Jump to content

Apple Carplay / Head Unit byte i 2014-2016 Mitsu Pajero


Tor Lerda
 Share

Recommended Posts

Hej,

Har kikat runt online och på forumet för att försöka hitta instruktioner från personer som bytt sin gamla head unit (eller display) till en nyare variant så man kan få apple carplay. Vill förstå vad som är möjligt, hur man får ihop det och andra bra saker att tänka på. Vad är kostnaden? Finns det några nackdelar?

Online hittar jag mestadels hur man ”connectar” sin iphone till apple carplay vilket inte är syftet… 😆

Tips på guider/youtubes/www liksom erfarenheter från er som gjort det tas varmt emot!

mvh,

 

Link to comment
Share on other sites

Blir mer och mer vanligt med utbyte av "head unit" i bilar med ett par år på nacken.

Det finns massor med info, exempel, apparater och info om installationer etc.

Kolla ex länkarna man får fram via en enkel sökning i Google, som denna:

Exempelsökning - länk 

Sedan får man sålla och klicka sig fram...  :-) 

Exempel på enhet här.   Verkar finnas "kit" som är anpassade mot bilmodellen, med fram och kablar etc - men för en standard double DIN osv.

https://ppacaraudio.com.au/product/mitsubishi-pajero-2015-2019-nt-nx-complete-stereo-upgrade/

 

Edited by CampForCer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Tor!

Jeg har montert nye double-din enheter i 2stk Pajero gen 3, og 1stk gen 4 pre-face.

I en gen3 kan man flytte ned klimakontrollerne for å få plass til double-din, i en gen 4 facelift (2014-2016) har man plass til double-din ved å ta bort den orginale spilleren.

Fordelen med å bytte ut hovedenheten er jo at du får en mye mer moderne enhet, med full støtte for Carplay/Android auto, evt også video, diagnoseutstyr via OBD2 etc.
Ulempen er at det ikke er orginalt. ;)
Oftest er det bedre lyd også av en nyere enhet. Det er med andre ord få grunner til ikke å oppgradere.
Det kan også være at du mister noe av integrasjonen med bilens egen infoscreen på dashbordet, men det finnes feks overganger som gjør at du kan benytte multifunksjonsrattet videre. Jeg anbefaler deg egentlig å ta kontakt med Bilradiospesialisten eller noen som er gode på car-hifi slik at du får hjelp av noen som er eksperter på akkurat dette. Jeg vet Pajero med Rockford Fosgate-anlegget har forsterkere som trenger canbus-signal for å virke skikkelig feks.
 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, iknutis said:

Hei Tor!

Jeg har montert nye double-din enheter i 2stk Pajero gen 3, og 1stk gen 4 pre-face.

I en gen3 kan man flytte ned klimakontrollerne for å få plass til double-din, i en gen 4 facelift (2014-2016) har man plass til double-din ved å ta bort den orginale spilleren.

Fordelen med å bytte ut hovedenheten er jo at du får en mye mer moderne enhet, med full støtte for Carplay/Android auto, evt også video, diagnoseutstyr via OBD2 etc.
Ulempen er at det ikke er orginalt. ;)
Oftest er det bedre lyd også av en nyere enhet. Det er med andre ord få grunner til ikke å oppgradere.
Det kan også være at du mister noe av integrasjonen med bilens egen infoscreen på dashbordet, men det finnes feks overganger som gjør at du kan benytte multifunksjonsrattet videre. Jeg anbefaler deg egentlig å ta kontakt med Bilradiospesialisten eller noen som er gode på car-hifi slik at du får hjelp av noen som er eksperter på akkurat dette. Jeg vet Pajero med Rockford Fosgate-anlegget har forsterkere som trenger canbus-signal for å virke skikkelig feks.
 

Tusen tack! Skickar dig ett pm!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...