Jump to content

Overlanding-offroadsläp


ForslundFoto
 Share

Recommended Posts

Tänkte skapa en liten byggtråd om hur jag fixade min lilla overlandingkärra.

Med taktältet monterat på bilen blir man ganska låst. Precis när man har rest tältet kommer man på att man skulle åka o köpa öl. Jobbigt läge. Tanken med att bygga om en släpkärra föddes. Fördelen är att man kan koppla loss släpet och fortfarande kunna åka med bilen. Men slipper taktältets vikt på bilen, man kan lasta alla tunga, skrymmande saker i släpet. Fördelarna är många.

Jag välde att köpa ett nytt EU-släp. 600kg totalvikt, 125kg egenvikt. Drygt 5500kr kostade det regat o klart. Slipper massa bromsar och elände. Skattefritt och besiktning om 4 år. Drog hem släpet och började fundera på en lådkonstruktion där man kan lasta och ha arbetsytor för gasolkök etc. Jag hade tillgång till 30x40x1,5mm galvade stålrör. Byggde en ram i botten på kärran och la en sarg på ovankanten av lemmarna. Monterade rullar i botten och la en skiva ovanpå. På så vis kan man lätt rulla ut reservhjul, grill, stolar o bord etc.

Bara att fälla baklämmen och dra ut hela bottenskivan. Köpte 2″ avgasrör på biltema och svetsade 4st stödben som monterades i kärran. Förstärkte kärrans underkant med vinkeljärn. Uppepå stålramen byggde jag en träkonstruktion som kläddes med formplyfa. Toppskivan valde jag en golvslitskiva som används i hästtransporter. Uppepå lådan svetsade jag en stålram som jag lackade i svart body, monterade taktältet på den. Anledningen är att det måste vara rätt höjd på tältet för att annexet skall passa. Ser lite ut som en höghus, men eftersom tung last är i botten på kärran så upplevs den inte som vinglig när man kör. Fick tag på 2st Defenderdäck av en god vän.

Köpte fälgar av Morgan på FMV4x4 med Landcruiser bultmönster. Spacer.se tillverkade spacer som ändrade från 4-bult till 6-bult. Skärmarna blev för små, fick borra ur dom och bygga nya. Resultatet blev att kärran går spikrakt bakom Landcruisern, utan att behöva sänka draget. På dåliga vägar sänker jag däcktrycket, då går den hyfsat mjukt o fint bakom bilen. Vägde kärran lastad med allt som jag brukar ha med mig på resor och totalvikten blev 540kg. 60kg över till öl o allt som är bra att ha med sig. Tanken är väl att antingen måla eller lägga en film på kärran, träfärgen är väl inget aktivt val jag har gjort. Plastidip kanske är ett alternativ. Formplyfa är dock väldigt hal, så man får nog slipa ner ytan lite om färg skall fästa. Lite svårt att lägga upp mer än 4 bilder verkar det som. Håll till godo med bilder på min fotosida: 

http://www.forslundfoto.se/#!album-122

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Quote

Den ble kul :) smarte løsninger også, kommer etterhvert med min egen byggetråd på bantam trailer.

Spännande :) det ser vi fram till

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

@Kjellolsen

80 km/h är maxhastigheten för obromsade släpvagnar som uppfyller villkoren enligt nedan samt för bromsade släpvagnar.
Obromsad släpvagn. 
Registrerad och fjädrad men obromsad släpvagn med en totalvikt som inte överstiger dragbilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 80 km/tim.

För mer info  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...