Jump to content

Kjellolsen

Basic Member
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Kjellolsen last won the day on June 4 2016

Kjellolsen had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Ski
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    27 Mhz
    VHF/UHF
  • Övernattning
    I bilen
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Kjellolsen's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

23

Reputation

  1. Det ble en fin henger, med gode løsninger. Men hvordan er reglene i Sverige for å kjøre med henger uten brems? Før var det jo 40km uansett om det var motorvei, men mulig det har blitt endret?
  2. Har løse planer for langtur 2017 og 2018, deriblandt Marocco, men ingenting er umulig....
  3. Det fine med Primus-produktene er at man trenger ingen backup...?
  4. Jeg har hatt disse vhf Zodiac radioene som Nils Dale refererer til siden 2009. En fastmontert radio i bilen på 15 watt og en håndholdt på 5 watt. Dette har fungert helt topp i alle disse årene. Den gangen var vi noen i Jeepklubben og noen i LandCruiserklubben som kjøpte disse radioene. Vi snakket sammen på opptil 5 mils avstand mellom to fastmonterte radioer. Vi har brukt disse lovlig rundt om i Europa på mange turer. Funker helt topp uansett hvor vi har vært. Har vært usikkerpå om det fortsatt har vært mulig å kjøpe disse, men hvis det er som Nils sier, så er jo dette en perfekt løsning. Lovlig overalt med lang rekkevidde,og ingen kurs eller restriksjoner. vi skal på tur til høsten gjennom Romania, serbia, Albania mer flere, og bruker da dette utstyret.
  5. Patrol er jo kjent for å ha veldig solide aksler og drivverk. Så det skulle ikke være nødvendig å ha med cv ledd og stikkaksler. Men en liter med gearolje er greit å ha. Det hender at en simmering blir slitt på grunn av inntrengning av sand.ol, og da begynner det å lekke. Jeg har alltid med de fleste simmeringer til gearkasse, pinion og ytterst på akslene. De tar ikke noe plass og veier ingenting. Men det viktigste er som Jon skriver, å trekke til diverse bolter, i alle fall annen hver dag. Ha derfor gjerne med en momentnøkkel, og lær deg på forhånd hvilket moment du skal trekke til på utsatte bolter. Har stått på Island med knokkelhus som har mistet boltene for styring, og det er ikke lett å finne en riktig konusbolt i steinørkenen der. Så gå over alt på aksler, mellomaksler, dempere, og sjekk stramming på hjullagere. Jeg har alltid med en bit bremserør og flenseverktøy for å lage til et nytt bremserør. Det hender at en kvist eller pinne spretter opp under bilen og trer seg innimellom et rør. Men dette er det minimal sjanse for på Island. Dårlig med trær der. En innsprøytningsdyse er også lurt å ha med. Tar liten plass, men veldig greit å ha hvis en av dem begynner å tukle til.
  6. Bare et eksempel på hvor lite strøm en kompressorboks bruker- en kjenning i Jeepklubben har en av de største boksene som han har på henger etter Jeepen. Den glemte han å plugge ut når han kom hjem fra et treff, og den stod og gikk i 14 dager uten noen form for lading på det ene batteriet i Jeepen. Men V8ren startet uten problemer alikevel. Selv har jeg hatt en Engel boks i snart 10 år, og den går bare på bilens batteri. Har to stk 75A . Har vært på mange langturer og mange treff, men har aldri hatt problemer med å starte, enda vi kjører dieselvarmer i noen timer på kvelden innimellom fra de samme batteriene. Dette viser vel til at et ekstra batteri ikke er det aller første du må ha...
  7. Ingenting for oss dette Jon. Den måler form og kondition også.....
  8. Holder en knapp på de kjente merkene av kompressorbokser. Engel, vaeco og lign. Gjerne litt eldre bokser uten digital innstilling, da dette også er en feilkilde.
  9. Rett igjennom uten anmerkning! Deilig! Bare å få på "normale" hjul igjen.
  10. Eu kontroll på onsdag... Spennende!
  11. Har en Landcruiser HJ 61 1988 modell. Har hatt denne i 13 år. Den har vært plukket helt ned, og alt er overhalt. Aksler, gearkasse, motor, rustfritt karosseri og ramme. Har blitt mange timer. Mye av dette er tatt vinterstid, så bilen har vært klar på sommerene til diverse turer. Har vært flere langturer rundt i Europa, et par turer på Island, og en tur til Tunisia. Har også en offroad henger som har vært med på et par turer. Har nå taktelt på denne, og det funker greit. Ellers har vi kjørt rundt i Norge i mange år, så det har blitt flere turer til vestlandet, Nordnorge, og mange småturer. Alltid med overnatting i telt eller bil. Vanligvis sover vi inne i bilen. Med en seng på 2 meter lengde, og 1,5 meters bredde, med 15 cm tykk madrass blir dette en fin løsning for oss som bare er to personer. Har sydd et telt som vi har bakpå bilen, og med dørene oppe, så får vi fin lufting og litt større plass. Er det kaldt setter vi bare på eberspecheren. Det meste av utstyret er hjemmelaget, da jeg trives godt i garasjen.
  12. Ja, ingen fare Oskar. Diffen er riktignok 7,5tom, mot bak har du 9,5tom. Men den ble forsterket i midten av 2000 som du sier. Har maken framdiff på min gamle 4Runner. Den har 3- literen, og har gått på 35" mud i 10år med mye skogkjøring. Kun et uhell med fordiffen, og det var min egen skyld med full rullgardin nede, og full gass oppover en steinete bakke. Men med normal turkjøring er ikke dette noe problem.
  13. Har vel erfart at det er greit å handle og lage mat hver for seg, men prøve å spise samtidig, gjerne langbord. Noen liker det ene, og noen det andre, men av og til er det selvfølgelig hyggelig å planlegge og lage felles mat.
  14. Fyllte ut skjemaet for å bli " premium- medlem" , men det gikk ikke å sende det.
  15. Skulle gjerne melde meg inn, men får ikke sendt skjemaet. Har fyllt inn alle postene, men får bare beskjed om å prøve siden??
×
×
  • Create New...