Jump to content

Telefonen man ikke ønsker


Jeepcj8overlander
 Share

Recommended Posts

Vel da har jeg opplevd det ingen ønsker å oppleve. Få den telefonen når man ikke er tilgjengelig,  at  dine kjære har vært i trafikkulykke. Med personskade.... 

Heldigvis så overlevde alle.  

Trafikkulykke

Min kjære samboer med min barn og svigermor,  var på vei til Stavanger for å besøke familie.  Plutselig kom det en varebil over i motsatt kjørefelt, det ble front til front kollisjon i 60 kmt. 

De kjørte en lettere suv, som heldigvis gjorde jobben sin. 

Min samboer brakk høyre håndledd og måtte opperes, hun har også fått skikkelig juling av airbag og sikkehetsbelte 

Svigermor brakk brystben, krageben og noen ribben.  Hun måtte også opperes. 

 

Kevin på 11 år satt i midten mellom 2 barneseter. I denne suv fra 2005 så var der ikke 3 punkt belte i midten. Det resulterte i mere skader.. Han brakk hofteben, slo løs masse tenner da han traff sine egne knær. De var også redde for lungeskader, mage og tarmskade til å begynne med, men heldigvis gikk smertene over og MR viste ingen skader på det bare at det var kraftig slått. 

Mateo på 6 år satt i barnesete med 3 punkt. Han var så å si uskadet kun blåmerker etter sikkehetsbelte. Men selv om han var uskader er det han som har mest traumer om ulykken. Han sover fortsatt urolig og har mareritt om dette på nettene. 

Melissa på 2,5 år  satt i barnesete med 4 punkt belter hun satt forovervendt.  Hun var helt uskadet. 

Når de kom inn på sykehuset sa legene med engang at de kunne se hvem som satt i ordentlig barneseter.  Og ikke.  De små var heldige som gjorde det. 

 

Så moralen i dette er.  Pass på dine kjære man vet aldri når ulykken kan inntreffe deg. Og har du små barn i bilen så ikke tenkt at barnesete er tull de kan faktisk redde livet deres. 

 

Så vil jeg også nevne en ting til alt som er løst i bilen vil flakse rundt i bilen under en kollisjon.  Selv den minste ting kan gjøre vondt værre. Og vi som reiser på overlanding har gjerne endel ting i front ruten vår, navigasjon, waliktalkie, kart, mm. Dette vil løsne og fly rundt sammen med deg inne i bilen. Tenk litt på det. Svigermor  fikk et skikkelig blåmerke på armen etter en 7" pad kom flyvende. 

Og for dere som har med hilift. Sikre denne bak på bilen ikke foran på panseret,  løsner den så.......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uff, den største skrekken ja!

Håper alle kommer seg helt igjen Kjetil.

Jeg har skrekken for dette hver gang samboeren er på tur med våre små uten meg, for jeg vet hun ikke tar dette så alvorlig som jeg skulle ønske.
Hun har kommet hjem etter turer til familien i Stavanger hvor jeg ser at barnesetet bare er festet i ett av Isofix-festene, ikke begge, og det er fullt av bagasje og drikkeflasker rundt i bilen for eksempel..

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Huff!! ?

Det är våldsamma krafter i en kollision som detta, otroligt lättad att det trots all gick så bra med alla. 

Det är väldigt viktiga poäng du tar upp här om lastsäkerhet. Så skall man inte bara köra säkert själv, men man måste också tänka att var bil man möter kan potentiellt förändra ditt liv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En ulykke kommer sjelden alene .... 

23 august satt jeg i kø på vei til sykehuset for å ta et røntgen bilde av hånden min, jeg hadde klarte å knekke en finger uken før og skulle til kontroll.

Jeg satt i Jeep`n min på vei inn til sykehuset. I en 50 sone  skulle en bil krysse veien, det var tett trafikk. jeg stoppet opp som bil nummer 3 irekken. Plutselig BANG ¤#&%/#%¤#

jeg ble slengt inn i setet med en voldsom kraft. Jeg forsto ikke helt hva som  hadde skjedd. Men det viste seg at jeg hadde blitt påkjørt bakfra. 1 tanken var Godt jeg ikke hadde barna med i bilen.  2 hvordan ser Jeep`n min ut nå ? 

 

Jeg jeg hoppet ut av bilen å så på ulykken, først da skjønte jeg at jeg hadde blitt truffet skikkelig bakfra av en liten SUV. 

 

 

1V6GdNHIH76MsLA0SvgnGufMCBcBcIdr998yYrFN

Eneste synlige skade var tilhenger kontakten som var bøyd. 

eO8qw8zeBQ-YcXE2qeUlm-2xZI7jXEE6zLhsSmWC

Etter gjennomgang av bil på verksted kunne de konstatere at det var kun tilhengerkontakten som var skadet på min bil, samt at førersetet ble skjevt i kolisjonen.

 

Nå håper jeg at familien min er ferdig med ulykker for iår. ....

 

 

Edited by Jeepcj8overlander
bildene var ikke synlige
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du borde ju köpa en lott Kjetil...

Jeepen verkar ju tåla en tryck bakifrån iallafall. Det värsta som kan ske är väl att den blir skev i ramen? Är det något i växellådor/ motorer som kan få chockskador som kommer först senare?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...