Jump to content

Tips til alternativ rute


Krokan
 Share

Recommended Posts

I ferien går turen til Polen via bl.a Sveits. Planen er å kjøre inn i Sverige fra Trysil, og er ute etter en alternativ rute ned til Malmø. Blir hvertfall en overnatting i Sverige. Videre fra Malmø går turen til Rømø via Bording. Planen er å være i Rømø et par dager før turen går i retning Luxemburg. Videre til Sveits, mulig innom Liechtenstein før vi kommer til Østerrike. Mulig vi stikker nesa så vidt innom Italia også. Videre til Tsjekkia og så Polen. Nærmere bestemt Hel.

 

Turen bærer preg av å være lite planlagt, og ruter blir tatt litt på sparket ut ifra hvor mye tid vi har igjen til rådighet.

 

Tips til alternative ruter mottaes gjerne. Gjerne tips om hvordan det er å campe i de forskjellige landene. Om det ikke er lov osv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Kort och snabb info om Tjeckien... glöm inte att köpa vägskatt märke direkt efter du kryssar gränsen. Det blir böter snabbt, då polisen gärna letar efter turister utan märke i framrutan. Annars går det fint med fri-camping i både Polen och Tjeckien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt over en uke til avreise nå. Begynner å glede oss skikkelig. Håper det kommer noen flere innspill før vi drar :) Skal bli godt å komme seg ut på en skikkelig tur igjen. Har ikke vært skikkelig på utenlanstur siden jeg og fattern var på motorsykkeltur til madonnatreffet i Italia for 13år siden, så det er vel på tide nå :)image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Naf.no och deras svenska motsvarighet motormannen.se ( motormännen ) har väldigt mycket bra info om de europeiska länderna om man ska besöka dem med bil. Menar att det finns en sammanställning över just nu gällande bränslepriser vilket kan vara bra om man vill planera sin tankning.

Alternativa vägar? Häng över kartor länge och dra upp en rutt du tror på.

Både min bror och jag har haft stor framgång med att ställa gpsen på " kortast väg ",  " undvik motorväg " och " undvik betal/ bomväg " - då guidar den in dig på vägar du inte trodde skulle vara möjligt. Blir både nervpirrande och frustrerande till tider men du får bra äventyr ut av det :) .

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hva vil du vite?

Navigering ble gjort veldig enkelt. Hadde en ca rute ned til Rømø i Danmark, derfra tok vi turen som den kom. Så litt på kartet om kveldene for å finne et mål for neste dag, så ble stort sett alt av rutevalg tatt på sparket når vi kjørte. Jeg brukte tom tom gps for destinasjon og ipad med oversiktskart for å finne alternative ruter til destinasjoner, og kona på egen ipad med oversiktskart som guide på veier med mye avstikkere. ViewRanger som jeg før var veldig glad i, ble bytta ut med Galileo Pro i Italia pga mye tull tidligere på turen. Irriterende at jeg ikke hadde kartene lagt inn i Galileo

Har tracka stort sett hele turen, så det har jeg. Ikke gjort noe med det, siden jeg ikke har fått sett noe på mulighetene for å få trackingene over på Galileo.

Ser fram til neste utenlandstur

Litt størrelse på dekka er viktig ?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Jag var tvungen att ta fram en gammal film från en Italienresa och jämföra en filmsekvens. Ja vi har nog varit på samma ställe :) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...