Jump to content

Island


MFI9
 Share

Recommended Posts

Kan bara hålla med Lars ang resa på Island, det är grymt!
Nu var det några år sedan jag var där och mycket kan ju ha hänt när det gäller valuta, men jag tyckte inte det var dyrt. Inte billigt heller, tänk svenska priser för mat och bränsle.
Vi bodde bara på campingar, inga hotell, och de var billiga och allt ingick (dvs dusch osv).
Alla saker att se och uppleva var gratis, de har inte kommit på den dumma iden att göra sevärdheter avgiftsbelagda.
Vad jag rekommenderar är att ta med sin 4x4 bil (färja från Hirtshals, Danmark) eller hyra en där (finns många alternativ, med eller utan taktält osv), annars missar man en hel del av vad Island har att bjuda på (F-vägarna).
Vi var där i två veckor och hade nog utan problem kunnat vara där lika länge till och uppleva nya saker hela tiden, eller tillbringat lite mer tid på vissa ställen.
Det positiva med det är att det finns en bra anledning att snart åka tillbaka :)
Läs min reseberättelse här

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att mat och diesel kostade ungefär som hemma, campingplats var billigt jämfört med i Sverige men ska man hyra bil, äta ute och sova på hotell, ja då blir det snabbt väldigt dyrt.

2013 gjorde vi av med ca 30 000 på en 4,5 veckor lång Islandsresa, sen tillkom färjekostnader på 30 000 till men för 4 personer tycker jag inte att det är dyrt.

Det som stör mig är att de börjat ta betalt för vissa natursevärdigheter, jag tror att de kommer att förlora många turister i långa loppet om de ska ta betalt för att tex titta på ett vattenfall.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Fredrik L sade:

...

Det som stör mig är att de börjat ta betalt för vissa natursevärdigheter, jag tror att de kommer att förlora många turister i långa loppet om de ska ta betalt för att tex titta på ett vattenfall.

Jaha, där ser man, trist! Det slapp vi 2012.
Det var en av de skönaste sakerna med Island, slippa betala för allt.
Men håller med dig, vi betalade också runt 30k för färjan (4 pers) och det kan man leva med.
Det jag inte riktigt räknat med var att vi käkade mat för runt 10k på färjan ToR, men det kan man nog klara sig på mindre om man vill.

Link to comment
Share on other sites

2013 var det ett par ställen bara men nu har det blivit fler.

Genrellt är det privata markägare som vill tjäna pengar på turisterna. Staten är emot detta och vill istället införa ett "naturpass" som turister och Islänningar ska få lösa för att titta på diverse naturpärlor och för pengarna ska staten bygga parkeringar, gångstråk osv.

Genomförs detta försvinner en stor del av charmen med Island och Islänningar i allmänhet är kraftigt emot detta av förståeliga skäl... i princip avskaffas allemansrätten.

 

På http://www.islandsbloggen.com/ kan man följa med i vad som händer på Island

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...