Jump to content

H,Hansens Fordon


H Hansen
 Share

Recommended Posts

Ja i dags läget ser det lite ljusare ut än på många år.

Jag har ju en Jeep Grand Cherokee, årsmodell 1996 i skapligt skick,

Men den är helt original förutom däck som i dags läget är 31/10,5-15

 

Men i dag lades dessa på bussgods och är på väg till mej

2016-08-02 06.14.53.jpg

Det är en 3 tums sats som skall på snarats möjligt. 

Trösklarna är inte lika fina som när jag köpte bilen nu i Maj så det måste till något.

Sedan söker jag 16 tums fälgar till Jeep, då jag har 33 tums säck på gång men till just 16 tums fälgar.

 

Skall dra ut min Landrover "trophy" och plocka över taktältet till jeepen.

Måste bara få dit ett par vettiga bågar, de som sitter original törs man inte sätta något taktält i .

 

!3 bilen är snart klar för tur igen.

var på väg till växjö för att använda den och hade bokat kontrollbesiktning där också, 

Men så fick jag inte den att gå riktigt, trots nyrenoverade förgasare, "gjort på KG" samt nytt brytarlöst system. 

Var nog lite för sliten och har missat något enkelt när jag började kolla på fredags kvällen, hade hunnit med en värmlands tur för att starta upp en 13 och leverera en del saker samt hämta annat, sedan skruvat på min 13 nästan dygnet runt hela veckan.

 

Nåja skåpet på och nystädat, nästan färdig packat för tur,.

2016-07-29 15.52.18.jpg

och i övrigt har jag gått igenom det mesta i och med bytet till aluzink hytt,

Så snart 2 bilar klar.

Då kan jag börja kolla på landroverserna och pilla i hop en helt ok bil av just Trophy modellen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej nu är grejorna till Jeepen hemma.

Men jag är banne mej inte van att köpa färdigt så jag funderar vad vissa saker är till och vad de skall sitta. någon som har svar här tro ?

Nu känner jag mej som en riktig novis, och behöver svar på några frågor innan jag sätter domkraften under och börjar hissa upp bilen
Köpte ju en 3 tums höjningssats med dämpare till min Grand Cherokee 1996 
Ja till ena sidan på bild 1 

2016-08-04 21.06.19.jpg
Frågorna då
Vart skall metall stången till klossarna sitta den framför klossarna, fram eller bak ? Antar att det ger sej själv när jag väl börjar men svar innan kan ju aldrig skada :)

2016-08-04 21.06.27.jpg
Fråga 2 med i varje kartong fanns ett antal metall distanser.


Är de till att sätta mellan bussningen och bulten ? bak fanns det 1 längre. 4 mellan, och 2 kortare,

2016-08-04 21.06.37.jpg
Så var det. Ja ser ut som infästnings förlängare , ett rör med pressade ändar och spår för bult misstänker jag. vad är de till ? 

Fram var det bara en sådan "gaffel" med resten är ju uppenbart

2016-08-04 21.06.44.jpg
Sätta förlängning till kränghämmarna eller vad ?
Möjligt det ger sej när jag väl hissar upp den som sagt. var bara nyfiken nu i kväll vad det är till för något

 

 

Förutom det så köpte jag stift på Biltema, till Volvo TGB 13 bara för att prova, och enligt deras konverterings tabell så skulle jag ha motorcykel stift . Hm ja ok jag provade. vad tusan 35 kr st får ett test, i stället för att köpa på Mekonomen för 130 kr st, å det går ju åt 6 st

Kollade ventilerna en gång till och tyckte mej se att ena inte gick upp helt, så jag motionerade den med att knacka på dem med en plast hammare samtidigt som jag använde en brytspak för att jobba upp den, 

Ja jag tyckte det vart bättre

Så i med biltema stiften, trippel kolla att jag nollat motorn rätt. tillbaka med ventilkåpan, tryckte på start och nu gick bilen som den skulle, liten justerning för att få de där få graderna för tändning så vart det riktigt bra, så nu är det inte långt undan att 13 bilen är besiktigad och redo för tur igen

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite gissningar som du får ta för just det.

- Rören tror jag skall vara bak då de knappast behövs eller går på fram, dvs de träs på mellan kaross och puck bak. 

- De tillplattade rören, kan det vara nedre fästena för dämparna?, de sitter ju på en "axel" om jag minns rätt!

- De blanka metallrören har jag ingen aning om mer än om det som du skrev, är hylsor till fästskruvarna men märkligt med längderna! 

 

Jag har även infjädringsbegränsningar monterade vilket radikalt minskade hur mycket däcken tog i. Fram i form av distanser mellan koppen för infjädringsgummit och karrosen, man drar ur gummit och lossar koppen som är skruvad i karrossen, sätter in en 25mm distans med en längre skruv, innan gummit pressas tillbaka. Tror du kan behöva lossa koppen ändå för att få över pucken. Bak var det nya längre genomslagsgummin som ersatte resterna av de gamla.

Förstärkning av trösklar är ett måste på ZJ i skogen. På min har jag 6mm 80x120 balkar infällda istället för orginaltrösklarna, sen ligger det en uppsättning distansrör utanför som räddat dörrsidorna några gånger. ;)   

Edited by Lars 9k
Ändrat text då jag blev klokare
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så har jag jobbat på lite mer med  TGB 1314

Så äntligen är 1314 "NÄSTAN"klar för besiktningen.

Bilen går då som den skall i motorn nu.


Hade lekarge på en broms cylinder bak. Så drog jag sönder nippeln på broms röret. jag vart tvungen att montera en vänster cylinder på höger sida. Skulle kona om röret och byta nippeln. Men plåt rören rådde inte mitt konings verktyg på. Så jag hittade en annan ledning med hela nipplar på. Dock för kort. Så jag skulle skarva med en slang. Man tar vad man har när man inte orkar köra en massa mil för delar. 
Ja då drog jag sönder gängorna i T kopplingen på axeln. 
Rota lite mer hemma. Hittade koppar rör och en annan T nippel. Skruvade hop det med nya riktiga grejor som fanns hemma hela tiden. 
Ja föra tusan dra åt de 4 bultarna som håller nya hytten innan besiktningen. Sen är det bara skönhets grejor i hytten och klura ut hur jag skall montera korgen för reservdäcket och alla extra lamporna kvar. Vill kunna lätt Plocka bort det när jag är på militär fordons träff. 
Ja färg på skåpet med också då kanske.

Japp nummer plåtarna skall naturligtvis dit också

2016-08-06 18.41.19.jpg

Hm ungen är ca 120 cm, känns som bilen är lite hög 

Anskaffnings lista nya reläer till vinschen fram, de har hängt med i snart 6 år nu och jag vill byta för driftsäkerhetens skull.

Byta däck mot mindre aggressiva dessa är för grov terrängkörning, funkar dock på väg hyfsat i alla fall. 

Termostat styrning till el kylar fläkten, den är antingen på eller av nu beroende på hur jag ställer brytaren, men vill även kunna låta temeraturen sköta det själv.

En 12 v eller 24 v tv skärm där jag kan koppla upp combin radio-dvd och gps till, trillade över en sådan så den blir bra till denna bil. bytte mot en gammal batteriladdare tror att bristen på skärm var orsaken till att de ville byta.

Kvar att göra , Montera skilje relät mellan bilens batteri och batteribanken i skåpet. Svetsa i hop de två takräckena till en korg, Förberett och byggda med det i baktanken en gång i tiden.. På den skall lysen, antenner, blandare samt reservhjulet och bogserings vajern skall hysa plats. lite tungt att ta upp reservhjulet på skåp taket själv, räcker att  böka upp det på hytt taket.

Sätta på lampor åt sidorna och bakåt på skåpet. alla av monteringsbara lampor blir LED , Så man kan ha de på utan att tömma start batterierna.Även när motorn är avstängd.

Det blir en ramp flod och fyra spott fram så 4 till 6 st bak och åt sidorna. 27 till 127 watt. Alla gamla halogen åker på hyllan.

Montera dubbla dunk hållaren på skåp taket, 3 st 20 liters jeep dunkar utvändigt får räcka. montera på stege bak upp till skåp taket.
 

Hitta lämplig plats för yx hållare förutom den på skåp taket bredvid snö skyffeln och grävspaden som är placerad där.

Ja finns säkert mer att göra. gömma omvandlare 24-12 v både i hytten och i skåpet. så även omvandlare 12 v -220 v i skåpet.

Gömma 27 mhz radion i hytten.  Allt för att den skall kunna se så original ut som möjligt vid behov

Sätta in 24 v laddare med start hjälp i verktygs skåpet på sidan och dra dit centralen för 220 v land ström

Lite kul att rota runt. Hade tappat bort konings satsen och bromsluftaren. Samt en del andra special grejor. Så öppnade jag ett skåp på väggen. Jag trott varit tomt. Ja minsann där hängde eller stog alla sådana special grejor. Så fint som det var tänkt.
Har inte kollat där då jag trott det vart spritt runt om i resten av röran efter 3 - 4 bilar som krånglat och allt släpande fram å tillbaka med verktyg mm.

 

Snart dags att pressa upp Jeepen, tar det på torsdag då är jag ledig i 2 dagar igen, sedan lite jour i helgen, då jag kan skruva mellan morgon sysslorna och kvälls syslorna.

Har hittat 16 tums fälgar till den nu, så det lär väl bli en värmlands tur och hämta däck snart nog :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35/10,5-16 tums däck från Fedima, Modell "Sirocco" Ett bra budget däck då priset låg på ca 2000 kr st inklusive frakt. skall man ha 7 st däck så spelar ju priset in en del ?

Ett otroligt bra skogsdäck, och när man pumpar i riktigt med luft, ja då fungerar de på asfalt med. Sänkte till och med bränsleförbrukningen på asfalt.

Bullrigt, jodå, men inte i närheten av kron hjulen,

på sand och myrmark får man vara försiktig även med lågt däck tryck, spinner man ett varv med hjulen har man grävt ett rejält hål i sand och myrar, så pass att man riskerar sätta sej enbart för att de skottar undan för mycket matreal. 

Lera är de riktigt bra i, de feta nabbarna som går ut både på rull ytan och på sidorna gör att man klarar av att svänga sej upp ur sliriga spår.

Kan lugnt säga att med dem däcken så tog jag mej till ställen jag aldrig kom med kronhjulen.

Snö kedjor på fram på vintern så tog den styggt med packad snö, så jag tordes köra på gärden, utan möjlighet att koppla vinschen i något. fram hjulen skottade undan så bakhjulen kunde trycka på.

 

Jo jag vet i stort sätt vad jag vill ha för däck. Carl här kör med dem på sin 13 bil. Dynapro RT 03.  315/75-16 .  Mer väg däck än skog, dock fullt dugligt i skogen och framför allt de klara kyla och kan användas även på vintern med gott resultat.

Men AT däck med samma dim vore ju också fint. Man måste upp på minst 315/75 för att få bättre transport varv. mina blir lite låga, de motsvarar ungefär 280/85.16

Att rull diametern blir lite större gör inget, den kryper så fint på lågväxlarna ändå och att få ner varven lite vid transport är bara ett +

Ja visst köpa 11 bils utväxling på axlarna går ju med, men det kostar nästan 17 K + att man antagligen sätter på nya lager mm samtidigt.

Nu har Carl kört sedan 2014 med sina och är fortfarande nöj med dem, 

Så när det blir dags att öppna lädret för nya sulor till 13 bilen, ja då sätter jag bevakning på just  Dynapro RT 03.  315/75-16 .

Priset brukar variera kraftigt, men jag har för mej att de kostade ca 2000 kr st hem till dörren när priset var vettigt på dem.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så blir det en sväng på typ 20.25 mil enkel för att köpa 16 tums fälgar.

Skänninge-Stockholm och åter, Konstigt att jag inte hittade 16 tums fälgar till jeep närmare.

Jaja i morgon Fredag 12/8 så är det dags att köra 1314 till Bilprovningen och få den bedömd.

Har inga tvivel om det mekaniska på bilen eller lysen mm, 

Men de har ju satt det primära ram numret längst fram på framsidan av rambenet som fjädrarna sitter på, tidigare har det inte varit några bekymmer, men med de senast årens drive på att de skall hitta det så, blir jag tveksam, har härjat styggt i skogen med den i många år nu, och den har fått en hel del smällar på båda rambenen, så jag får bara fram en del av siffrorna, 

Har ringt och pratat med en del på transportstyrelsen och även Swedac som är kontroll organ för besiktningen, då jag besiktigat samma fordon tidigare utan problem, och det faktum att den nu är 41 år gammal, så får de inte bara underkänna, utan de måste hänvisa till en mer lämplig plats som jag får stansa in nya siffror på.

Dock kan det gå bra då det sekundära ram numret sitter oskatt där det skall.

Har till och med fått en referens på Swedac om jag får bekymmer.

Så om 1314 går igenom på fredag börjar jag skruva bort stötdämpare och sätta dit höjnings puckarna samt nya stötdämpare under helgen :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så var Volvo TGB 1314. klar för färd.

2016-08-12 13.41.13.jpg

2016-08-12 14.18.00.jpg

En av de gamla lamporna fram satt inte rätt så det vart difus ljusbild. men otroligt bra kontrollanter. Så jag fick köra hem och fixa det i lugn å ro, och en beskrivning på hur de ville att jag skulle justera ljusbilden när lampan satt rätt.

2016-08-12 14.18.07.jpg

Ja kan man vänta sej något annat när de själv kör offroad och Overlanding. :) och jag lagt ner en väldans massas timmar på att få den i ordning.

 

Det blev en övernattning i skåpet i natt då jag fyllt upp med bensin som tydligen är eftertraktad här på slätten, då bilen är tom på bensin nästan direkt om jag lämnar den oövervakad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så har jag grejat lite med fordonen. 

!314, har fått en till fältsäng upphängd i bår fästena, en tempurmadrass fick offras så bekvämligheten utökades. Att båda går enkelt att skuta upp i taket färdig bäddade och med plats för lite kläder eller annat som bör ligga mjukt men ändå hållas på plast gör ju inget.

Har riggat upp med extra hylstag "24 v" utag  4 st i skåpet, med en lång sladd så jag kan ta ut det vid behov och använda till utrustning utanför bilen. där har jag kopplat in lilla omvandlaren till 12 v den är på 10 amp, och klarar driva kyl och ladda div utrustning samtidigt.

Klara även att driva omvandlaren 12 -220 En liten en på 300 w men som pikar 600 w vid start, så lilla bandslipen kombi bänkslip på 250 w fungerar faktiskt att dra igång med den omvandlaren

Den stora omvandlaren 25 amp skall gömmas i hytten, den skall driva komradion och annat som ej tål både 12 och 24 v, samt att jag skall kunna driva min 12 v kompressor med den

 

Sök ljus med magnetfot och sugploppar har försetts med H 3 led så den blir läs lampan. blev riktigt bra ljus om man körde den på 24 v

2016-08-13 23.11.36.jpg

Ja jag har med mej "biblioteket" rephandböcker för varje version av TGB som finns i militärt bruk och med till lägg för alla olika skåp och utrustning. kan behövas i bland, Bra kvälls läsning då jag behöver plugga på lite om bilarna, man glömmer ju vissa saker i bland 

Typ 1356 sidor + 2 pärmar som ej syns här med reservdels numer mm

2016-08-13 23.15.12.jpg

 

I dag Lördag 20/8 skall förgasarna justeras, bara 22 sidors läsning om dem.

Sedan en prov tur med fiske och övernattning så dottern börjar vänja sej att sova i skåpet ute i skogen och inte bara hemma.

 

Har skruvat lite på Jeepen med denna vecka, 

En dag gick åt att byta stötdämpare och höja framvagnen,  Vi vart strömlös på gården då de lyckades köra skopan på hjullastaren i grova matar kabeln när de skulle koppla in reserv elverket som skall driva allt vid normala ström bortfall. så det blev att "hand " skruva allt, och när man skall dra i hop fjädrarna med två omtag på 3 st fjäder spännare, samt måste använd bågfil i stället för rondell så tog det längre tid än beräknat. 

Nya tröskel lådor med urtag för hi lift i 5 mm plåt, står på att göra listan,vart tvungen att klosa domkraften med 25 cm för att få upp bilen så jag kunde få på hjulet efter höjning mm

2016-08-16 11.05.07.jpg

2016-08-16 14.45.58.jpg

Lite hög fram och låg bak

2016-08-16 18.32.58.jpg

 

Nåja i går fick jag tid att ta tu med baken , nu med ström och även inomhus i verkstaden på gården.

Det gick lite fortare att hissa upp den bak.

2016-08-19 12.38.54.jpg

Behövdes inte så mycket verktyg och tog typ 1,5 timmar med lite små prat att göra på båda sidor

2016-08-19 12.54.09.jpg

Nu börjar jeepen bli lite mer potent 

2016-08-19 15.01.08.jpg

Men det finns massor kvar att göra innan den är fullvuxen

2016-08-19 15.01.18.jpg

 

Skall hoppa emellan med att skruva på toppen på landrover Trophyn, så jag har en fungerande diesel i samlingen också 

 

Ja det var väl allt för denna gång

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@ Lars 9k 

Jo nu har jag koll på vad delarna skulle vara till,

Det pressade rören med urfrästa ändar "gafflarna" var enbart till att fästa stötdämparen fram i nedre fästet, Att de skickat med 4 st extra beror nog på att de skall passa till fler modeller med olika längd på vart hålen sitter original. Man pressade dem genom gummit i stötdämparen, "Nedre ändan" och så skruvades de fast där det gamla fästet satt. bytte bara bult och mutter till nya samtidigt.

Att ha tillgång till hydraulpress var bra, men det fungerar nog med ett större skruvstäd också för att pressa igenom gafflarna

Lika så med rören, jag behövde bara använda 2 av dem så de passade i nedre gummifästet på stötdämparna bak. och tog den tjocklek och längd på dem som det vart minst glapp i mot bulten som håller dem. så alla andra var för andra bultar och andra längder på original fästena.

Har sparat de överblivna rören om det behövs andra distanser om, eller snarare när man byter panhead stagen. Där stötdämparen är fäst nertill bak.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Wiberg sade:

Det var våldsamt vad min herre står på!

Gillar biblioteket i terrängbilen - skulle haft liknande i Snövit. Men har ju multimeter och kabelskor - det är så man meckar dessa nya bilar ;) .

Ja jag har lagt till 2 pärmar till nu, med spräng skisser och reservdels nummer, Samt den "heliga gral" när man har en plåt hytt bil och satt på aluzink hytt. Elschemat tryckt på plast med alla komponenter och kabel nr mm. Utan detta hade kabel dragningen tagit betydligt längre tid ?

Kanon att ha med, speciellt på träffar där fler TGB ägare är med, det är alltid någon som har frågor om något, och står det inte i dessa totalt 7 pärmar, så¨är det inget som fanns på de militära versionerna ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag ledsnade jag ur på att göra spekulativa inställningar av tändningen på min TGB 1314.

Har inte riktigt fått bukt med bränsle förbrukningen och då förgasare uppenbart är fel inställda.  Så då måste jag eliminera att det även är tändningen som är boven till dålig gång på lite högre varv och. Ja kan man kalla det mellan registret.  

Inhandlade något man borde haft för många år sedan. En strobb ja tändnings inställnings lampa. .  

Visst enbart 12 v. Men jag får driva den från ett separat batteri eller bara koppla in det på ett av batterierna. Då bilen har 24 v system 

 

Skall bli väldigt intressant och se hur långt från verkligen man kommer med örat och bara prova sej fram och att verkligen se vad tändningen står på.

En sliten kam. Kan ju påverka en del. Vilket jag borde se nu

299 kr för en strobb.  Ja det tog den extra på helgjuten i bensin.

Med en minst 80 mila tur till helgen så gör 0.5 liter milen nästan 1000 kr. Så det kan vara väl investerade slantar. 

Återkommer med hur läget egentligen var och hur mycket jag får pressa upp munstyckena på förgasaren innan den blir som tidigare. Och drog 2,2 till 2;,5 liter milen ☺

Vill gärna dit och under nu när det sitter brytarlöst system på den.

Edited by H Hansen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oj det har hänt en del sedan sist.

!3 bilen är såld till Estland. 

Ärligt tröttnade jag att skruva på den, fick ordning på det mesta men kände att jag inte ville göra något mer med den. 

Och en Amerikansk m35A2 eller för oss här i Norden benämd som M621 Multifuel har lockat mej i några år, så nu gjorde jag slag i saken och har köpt en komplett körbar samt en som är delvis nerplockad, men i stort sätt komplett den med, att ha som delvis reservdels bil och ta delar från och lacka upp innan jag tar hytten på den jag skall bruka, så det inte blir för mycket på en gång och bilen blir ståendes i ett år eller mer.

Planer finns för att kunna ha den till lite camping på flaket. Diesel kamin beställd, och en "vägg med dörr" finns till bak, så jag slipper göra hål i den fina kanvas duken som ligger utan på presenningen som är vatten skyddet till flaket. Isolering av flak golvet med markisolering och målade OSB skivor så man slipper den kalla plåten vintertid.

2016-10-07 12.23.00.jpg

Ja så jeepen då 

Ja till att börja med så byggde jag om fördelningslådan, var lite trött på den som satt i "249", Dels var lågväxel hopplös att få i, Sedan hade den ju bara 2 lägen 4 hög Ej diffad och 4 låg diffad.

Så en låda från en XJ "242" inskaffades, och i stort sett allt från innanmätet samt bakre delen av den användes, Det som vart kvar av original lådan vart främre växelhuset, samt delarna till hastighets givaren. 

Så nu har jag 2 hjuls drift, 4 hög diffad lådan, 4 hög ej diffad lådan, neutral samt 4 låg diffad lådan

Sedan började det bråka ,

Efter en sväng till Värmland, så rasade motorn 3 mil hemifrån,

Jag fick tag i en motor som bara gått ca 17000 mil, och satte i, men det var något riktigt skumt med den, dels knackade den nästan lika jäkligt som den som rasat, sedan tryckte den ur sej vatten i en avgaskanal, så den vit rykte hemskt.

Ja det var bara att leta en till motor, 

En som jag blivit bekant med då min vinsch stötfångare skickad från Polen, hamnat hos han på Tjörn.

Han hjälpte mej sedan med transport upp till Borås med stötfångaren, Jo han hade en motor som var ok också.

Så en än gång möttes vi i Borås, för omlastning.

Så ur med motorn som ej gick som den skulle och i med "Tjörn motorn" efter lite trixande gick den som den skulle,

2 dagar fick jag vara glad, så började växellåds olja spruta ur bilen. först trodde jag det var oljekylaren som gått sönder vid bytena av motorer, men det visade sej vara slarv av mej och en slang hade hoppat isär vid kopplingen till röret som gick in i kylaren, 

Detta var naturligtvis gömt under servot, ovanfrån och över undre kylarslang under i från, så bort med vinschstötfångaren och fronten igen för att komma åt, 

Se till att det klickade i hop ordentligt denna gång och tillbaka med allt.

Ja nu går bilen igen, och man kan nästan påstå att jag bytt olja i automatlådan på samma resa.

En ljus ramp modell mindre, 127 W sattes på ramperna som inskaffats i brist på tak korg, 

Så nu i går kväll fick jag på taktältet, 

Då det är den ända fungerande bil jag har hemma så är dotterns dagis kompisar väldigt nyfikna på vad som händer, bilen blir bara högre och får mer saker på sej.

Får nog snart ha en visning på dagis av den.

Ja så blev det nya vinterdäck med. hittade  BFGoodrich All Terrain T/A KO2 RWL 32x11.5 R15 113R  till bra pris på nätet.

Nu jagar jag febrilt 16 tums fälgar då de jag köpt inte passade trots att däck krängaren som sålde de till mej utlovat detta, ja han visste väl inte att jag inte hade svarv hemma och kunde svara upp centrumhålet till rätt dimition.

Skall trixa in lite foton på både växellåds bygget och motorbyten samt vinsch och stötfångar monteringen framöver när jag får lite data tid igen

 

Nåja så här såg den ut i går kväll.

2016-12-08 18.00.10.jpg

Laga och förstärka tröskel lådorna står på tur, samt lite montering av lysen, och flytt av relä boxen till vinschen, samt sätta dit en trådlös kontroll och en vettig hand kontroll till den, 

Har bara en sladd med en vippströmbrytare indragen till bilen nu. ingen huvudströmbrytare så det känns lite riskabelt.

 

Japp nu dags att packa ur och sedan i för turen till julbordet i Bosses Bodega

Edited by H Hansen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej så har jag fått hem lite godis, 

Farligt mej jul det blir så lätt julklappar till en själv när jag nästan bara har dottern att fixa till annnars.

En lite mer rejäl fjärr handkontroll till vinschen som tar "normala" 9 v batterier, och verkligen är vatten tålig, blev det.

Fjärrkontrol.jpg

Så var det ju de gångerna då batteriet ändå är slut och man behöver en sladd kontroll, så en sådan inhandlades samtidigt, fick skicka med den jag hade med 13 bilen, och den har hållit i snart 6 år så en lika fick det bli.

Sladd kontroll.jpg

Komplettera dessa med en vanlig brytare inne i bilen så har jag 3 alternativ beroende på situation.

 

Var på tur till Gästrikland, och hälsade på släkten där, samt en snart tur inom Offroad klubben som jag var medlem i för typ 8-10 år sedan, alltid kul matt se nya och gamla ansikten, 

Brand jeepen i gestrike skogen.jpg

Känns som det behövs lite kraftigare fjädrar bak. tror att de var ganska slut och började ge upp helt när jag höjde den 3 tum, eller är det jag som har en aningen lite för mycket verktyg med i bilen,

Körde då hela slingan utan problem, samt letade mej ut där det inte var väg i skogen sedan, Med 2,2 bar i däcken. så de är jag väldigt nöjd med.

Råkade av en slump hitta en som sålde LED lampor, och bodde efter vägen hem, de passade precis i där de förberett för infällda lampor i stötfångaren.

Jag behövde 2 st, men köpte 4 så jag har i reserv eller till annat med,.Måtten 66 mm verkar bli väldigt bra, visst bara 12 w men de, skall egentligen bara vara lysen för vinschning, Dock skall de kopplas i på dimljus funktionen, så jag kan använd de som det också. De som satt original, blir inget bra att montera mot vinsch stötfångaren.

Har inte riktigt bestämt vad jag skall placera de jag redan har hemma, 4 spott och 4 flood.

Tror jag skall gömma några på M6an, när det blir tid till den., men det går ju att fixa nya till den.

Alla gamla lampor med halogen i . Både vanliga extra ljus samt vattentäta arbetsbelysningar. är det något att spara på ?, Led verkar ju slå de i det mesta förutom förmågan att lysa långt i några av de jag har.

Nä nu skall jag ut och löda lite kablar i reläboxen, litar inte på de klena kabelskor som sitter på fjärrkontrollens styrenhet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu börjar ju Jeepen bli potent. Kanske lite mjuk bak om det inte är så att den är nerflexad på andra sidan samtidigt, det syns ju inte på bilden. Men så mycket 3"höjning såg det ju inte ut att "vara kvar" på bilden åtminstone. Gick dina däck fritt i hjulhusen när de fjädrade in så pass mycket? Kul att den klättrade bra med 2,2 i däcken, jag brukar gå ner till  ca 1bar i skogen och det gör stor skillnad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mysigt med snö Hasse!

Jag funderar på att rigga klart allt i bilen så jag kan " rycka ut " så fort det varslas snöoväder inom lagom räckhåll - kan inte komma till jobbet för jag sitter fast i snön blir ju ingen direkt lögn då :) .

LED bankar halogen vilken dag som helst i både styrka och hållbarhet så det är det jag satsar på - gamla halogen kan man kanske montera på gräsklipparn eller så :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Har åxå varit medlem i gestrike offroad. Det var ett riktigt kul område på den tiden. Du vet väl att Biltemas blå båtrulle för 59kr / st ger 10cm höjning. Om du sedan kapar bort stötdämpare fästen och sätter som på ovensidan axeln så räcker original dämparnas längd. Då har du en 10 cm höjning till en kostnad av 118kr.

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2016-12-20 at 11.41, Lars 9k sade:

Nu börjar ju Jeepen bli potent. Kanske lite mjuk bak om det inte är så att den är nerflexad på andra sidan samtidigt, det syns ju inte på bilden. Men så mycket 3"höjning såg det ju inte ut att "vara kvar" på bilden åtminstone. Gick dina däck fritt i hjulhusen när de fjädrade in så pass mycket? Kul att den klättrade bra med 2,2 i däcken, jag brukar gå ner till  ca 1bar i skogen och det gör stor skillnad.

Ja jag tror faktiskt att spiralfjädrarna var så dåliga att de nästan säckade i hop lite av 3 tums höjningen, Ja att jag har last på några hundra kilo bak gör nog sitt tii det med, Men de tar inte i inne i hjulhusen bak, lite fram när jag skall svänga fullt.

Fram vart den lite tråkig också, känns som båda stötdämparna gett upp, fast de var helt ny när jag monterade dem, och så styggt har jag inte kört med bilen än

Så jaga nya dämpare fram, och fjädrar bak kanske borde göras snarast.

Jag skall ju bygga förstärkta tröskellådor, så de håller för att glida lite på sten med, och då blir jag ju utan bil igen.

Landrovrarna såldes till en som vill ha dem, Jag orkade inte stå och skruva på de ute i vinter, för att få en diesel bil, Och tankarna som jag funderat att jag skulle ha som andra bil, Ledde mot just.En diesel

Tyckte jag vore fint att ha, lite lastutrymme, ja det kunde vara bra med, drag krok, nästan ett måste, så jag kikade på wv caddy, skoda pickupp, Citroen Berlingo och liknade bilar. i den prisklass jag letade så verkade det mest som om jag köpte på mej mer jobb, Och väldigt mycket laga rost. tanken var ju att den skulle kunna säljas när jag byggt klart på ZJn, och rostburkar är inte lättsålda, det finns inte så många som verkligen gillar att laga rost på bilar.

Så hittade jag den Jeepen Med diesel Utan motorras och massor av rost på. som passade min prisklass

En 96an Xj LB reggade och fullt körbar, någon annan har fått gjort skitjobbet med att laga rost på den, åren innan så den verkar helt ok.

Visst höjd bara 2 tum. och det räcker för att åka till affären köra dottern till dagis mm.  Nästan nya General Grabber AT2 vintergodkända även här uppe, med alptop å snöflinga i, Bara  30/9,5 -15 tums däck, men ja det drar den dit jag behöver också.

Lite repor och bleknader i lacken och små skabbig invändigt. men det är en 21 år gammal bil med så det får man tåla

Uppställd pump, utan att de justerat med turbon, ger en otrevlig svart rök som skall fixas, jag ställer ner den igen, de orkar nog gå ändå. Manuell låda. ja den passar utmärkt att ha som slitvarg och köra mej och lite skrot i.

20170124_122433.jpg

2017-01-24 12.27.10.jpg

Ja den var skitig som få, fast jag har kört den med högtryck varmtvatten, avfettning mm så går det nog åt några tvättar till innan den ser normalst skitig ut

Nu skall jag bara återhämta mej från allt som hänt nyligen, så jag törs och orkar börja jobba lite med bilarna, Ja ZJ först då sedan M6an,

Det blev ju service på mej i stället för på M6 när jag var upp nu i Januari. Diesel jeepen får väl hänga med så gott det går, jag tyckte man åkte billigt i den, drog inte ens 1 liter milen fast jag kört på 120 kmh motorväg och en hel del små körningar runt och handlat mm

Med fungerande el både i stolar speglar och ja allt annat väsentligt så får man nog vara nöjd.

Ja ok jag fick sätta tillbaka kabeln till halvljusautomatiken då någon klipt av den, antagligen för att kunna mörklägga bilen, det vara bara att andra viktiga lysen slutade fungera när man bara klipper bort den, men det var ju snart fixat. Det var lite tråkigt att man förlorade lyset bak och instrument belysningen när man slog på hel ljuset, innan jag lagade kabeln

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja det händer inte så mycket, 

Jag har blivit frusen som tusan, speciellt i händerna efter kärlkrans operationen, och medicinerna tar ner hjärt rytmen, Och ställer till med en massa annt, så skall jag ta det lugnt säger de.

Så jag kan bara skruva en timme eller så nu ute i vinter, innan fingrarna säger stopp helt.

Men jag har fixat lite med diesel bilen och fått den att gå bra utan svart rök nu. dock hittade jag ett litet läkarge på pumpen som jag skall åtgärda, inge trevligt när dieseln rinner ut på marken under bilen.

Nåja har varit hos en vän son har en fabrik, och skulle knäcka till tröskel lådor till ZJn men han ratade plåten jag kom med, lite ytrost och smutsig så ville han inte ha den i sina maskiner, han var rädd att prismat skulle skadas i bocken om vi provade, 

Som tur är så är deras skrotlådor eller småbits förråd ofta ganska välfyllda, så vi plockade fram ny frisk plåt och klipte till i rätt längd, ställde in maskinen och prov bockade en bit,

När den var klar tog han den och drämde allt han kunde i kanten på svetsbänken, och det vart inte mycket till märken på den, Så att göra flera små knäckninngar i stället för att valsa den rund gav nog bra resultat, blir lite som ett plogblad i konstruktionen. 

Så snart var 2 st full längd bockade och klar.

20170221_140129.thumb.jpg.aaba3b0fbe880b932032c64003d60571.jpg20170221_140225.thumb.jpg.e268fff9a81b381d02fc6cdff97d6eaf.jpg

Har varit och fyllt på förrådet av svetstråd, kapskivor, rostskyds färg mm, som behövs fär att byta dem, 

2 st infällningar för att sätta hi liften i skall kapas till och sättas dit, det finns inte så mycket att lyfta i på sidorna annars. Funderade ett tag på att lägga fyrkants profil invändigt, då jag inte vill ha mer än nödvändigt stickandes ut på sidorna, men ja jag vet inte känns lite som överkurs. Och att sätta något utvändigt blir bara mer som kan ta i 

Med dessa plåtar borde jag klara mej lite bättre än med original trösklarna, när stenarna kommer hoppandes mot dem :)

 

Ja så tröttnade jag på att jaga reservdelar och vänta på att få hem dem, En man ville bli av med sin ZJ samma årsmodell som den jag bygger på, Han tyckte den stog mest i vägen, och en låda whisky var vad han ville ha eller motsvarande i slantar. Ja en helt komplett fungerande bil för 1500 kr, det gick bara låta bli att köpa den, så den hämtas nu i helgen. Ett garage tält på 6x4 meter följde med i köpet också. så jag får väl smälla upp en avdelning till bakom den jag har.

 

M6an får stå i sin förvaring tills jag hunnit återhämta mej lite och det börjar bli vår i luften, Jo jag har ett alternativ, Carl hämtar mej i Örebro och kör upp mej till den, så bokar jag besiktnings tid och kör över en besikting på vägen hem, så får jag den hemma och kan börja fixa med att ordna med övernattnings möjligheter bak på flaket och se över den ordentligt i lugn å ro, utan att åka 35 mil och ligga borta när jag grejar med den.

jag får se hur jag löser det. 

Ja nu är det bara att greja på och invänta det trevliga vår turerna, och lite fiske turer.

 

Ha det gott vänner 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja vad tusan, jag behövde lite delar och hade ögona öppna efter en reservdels bil.

Fick ett tips av en vän, någon ville byta bort sin ZJ mot en låda whisky typ, Jag fick tag i tele nr till mannen och frågade om det var seriöst, 

Han skrattade lite och sa att just whisky var ju inte nödvändigt, utan det gick bra med en lite slant med. 

Samma kväll hade jag suttit och kikat på att köpa nya samt begagnade delar, som tex ett baklyse och lite sådant, behållaren till servopumpen såldes inte ens ny där jag kollade och skroten vill ha typ 1000 kr för en sådan . Bärarmarna, typ 500 kr st. Ja ni kan ju räkna lite så förstår man att sysslar man med en 20 år gammal bil och bygger budget, så blir det dyrt så fort något blir glapp och slitet, som just bärarmarna och annat som håller axelarna på plats och det blir det på dem. 

Nåja ett oförskämt låg pris och ja inom rimligt avstånd typ 15 mil. Hyrde en vagn och spände för dieseln, och tog en halv dag till detta, 

Väl där så står det en Jeep i nästan samma skick som den jag bygger på, i vissa hänseenden bättre, 11000 mil mindre sliten totalt, ok däck, Ja i stort sätt bara att prova besiktiga den,

Ja så nu står det 3 st jeepar  här på gården. 

FB_IMG_1487969057767.thumb.jpg.eee3e19013541777abeb6ebc9e3c4b2c.jpg

Tog en lite udda väg dit som jag aldrig hade åkt, otroligt fin natur och jag passerade genom gamla bruks bygder med allt från slotsliknade byggnader och arbetarbostäder, samt gamla fabrikslokaler, Klart värt att återvända till och utforska mer. Vägen gick över ett berg och jag var glad jag åkte 4x4 för det behövdes för att ta sej fram med trailer bakom, blandad snö och blank is som gjorde att jag fick hålla med runt ca 30 kmh för att inte vagnen skulle sladda av vägen i kurvorna, Kan säga att jag var glad jag gjorde tvärt om än jag tänkt och körde den vägen dit när det var ljust i stället för att ta den hem i mörker med 1900 kg bil på vagnen.

20170224_151612.thumb.jpg.6760f15e5dc4c92c7e39307f5c652481.jpg

Med tanke på att jag drar lite vagn i bland så vart jag sugen att behålla denna bil och plocka över godiset från den andra, 3500 kg får jag dra med den och tågvikten är ett antal hundra kg mer än den andra ZJn, samt att 22000 mil på mätaren är bättre än 33000.

Skall inspektera den bättre i dag

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Så länge man bara har plats kan man ju inte ha för många Jeepar!;)

Kan ju dock lätt bli knepigt att välja vilken som man skall lägga krutet på, rostläge är väl egentligen det som är avgörande  men bra dragvikt är ju ett stort plus, jag har 1500 på min :(

Kämpa på och hoppas att kroppen piggnar till samtidigt som våren börjar ta fart!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...