Jump to content

Gotlan 2016-08


MFI9
 Share

Recommended Posts

Sonen Douglas, 12 år och hans glade far hade en vecka tillsammans på Gotland med HZJ:n.

Vi stack från Lund på lördag morgon och tog dryga 4 timmar på oss till Oskarshamn via Växjö, dessvärre asfalt hela vägen. Det fick bli så då vi hade en färja att passa och missade vi den skulle det inte bli något besök på Öjn överhuvudtaget.

 

I färjekön träffade vi en gentleman från Tyskland som var Toyota-återförsäljare och som kom fram och snackade lite och tittade på bilen. Han sålde huvudsakligen Hilux vilket han oxo körde, en 2016. Vid en hastig jämförelse konstaterade jag att det hänt en del på de 16 år som skiljer min HZJ från hans Hilux, och då HZJ:n är baserad på en äldre plattform märktes en enorm skillnad.

 

Överresan med båt gick smärtfritt, dock kan jag avråda från salongsplatser i akterdelen om ni ska åka över. Betydligt bullrigare och mycket mer vibrationer, hemresan var i förlig salong och där satt man som en kung. Och så ingick det bio… Vi kom av färjan som tredje bil vilket gjorde att vi slapp köerna och satte direkt kurs mot Tofta skjutfält för första övernattningen. Det var rejält mörkt när vi kom fram, så det blev ett stopp på första bästa plats.

IMG_5289.JPG

 

Efter frukost på söndag morgon åkte vi till Blåhäll som ligger i södra delen av Tofta och där det under 80 år varit  artilleriutbildning. Resan fortsatte moturs runt Gotland, bilderna får tala för sig själv med några små kommentarer...

IMG_5292.JPGIMG_5294.JPGIMG_5300.JPG

 

Det blev även tid för lite betong...

IMG_5301.JPG

 

Vägen söderut var otroligt vacker, dock asphalt...:-(

IMG_5307.JPG

Övernattning vid Sundre / Hoburgen i stark blåst gjorde att vi fick flytta bilen och ställa den med nosen mot vinden för att få den att sluta gunga.

IMG_5310.JPG

 

Underbara vägar men med ett konstant moln av kalkdamm

IMG_5312.JPGIMG_5314.JPG

Tredje övernattningen blev på östsidan, ungefär halvvägs upp till Furilden.IMG_5319.JPG

 

Utsikten var fantastisk, bilden gör den inte rättvisa, det var bara så jäkla fint, och nu lyckades vi även få lä, för blåsten höll i sig.

IMG_5318.JPG

 

Frukost intogs och resan gick vidare via Slite, missade tydligen att plåta så den blev bara en bild vid lunchpausen.

IMG_5336.JPG

Mer bilder och fortsättning följer...

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Har varit på Medeltidsveckan några gånger men alltid med MC och tält. Det finns fina ställen men min uppfattning är att det är svårt att hitta dom om man inte varit där förut. Men om man har tiden och pluttrar runt i 4x4 kanske det är enklare.

Kul Kul...

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Blev visst en bild på Slite i alla fall..

IMG_5335.JPG

 

Resan fortsatte upp till Furilden/Furillen, båda namnen förekommer.

IMG_5341.JPG

IMG_5346.JPG

Vi tittade runt och besökte en av mina gamla favoritplatser även om jag aldrig varit där tidigare.

Under kalla kriget hade vi en typ av storradar som var 3D, inte bara bäring och avstånd utan klarade även att ange höjd på målet, typen hette PS-66 och just på Furilden stod R236 Bonsen (hankatt på gotländska). Jag har suttit många timmar vid ett PPI (radarskärmen) i ett bergrum utanför Åtviaberg och glott på just Bonsen. Så det blev äntligen ett besök på platsen även om radarstationen är riven sedan länge. Observera att detta inte är SO, man har bara struntat i att ta ner skyltarna, numera privatägt.

Så här såg det ut när det begav sig under kalla kriget, bilden lånad från www.tjelvar.se. en sida jag kan rekommendera om Gotlands försvar och befästning.

4-2.jpg

Och i dag på samma plats.

IMG_5364.JPG

IMG_5368.JPG

 

Vi övernattade vid stranden på Furilden och när vi skulle till att somna hördes ett bekant brummande, utanför passerade en TGB13 och fortsatte bort i skogen. Vem det var och vart dom skulle har jag ingen aning om. Såg inte till den fler gånger under veckan.

IMG_5387.JPG

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Morgonen efter körde vi upp till Bunge och träffade Inger Martinsson, en bekant som äger Bunge flygfält, vi fick en privat gratistur på museet (som inte var öppet när vi kom) och vi rullade sedan ner till kön för färjan till Fårö.

WP_20160810_11_14_38_Pro.jpg

WP_20160810_12_21_10_Pro.jpg

 

Att besöka Fårö var även det ett av mina mål med resan och vi hade fått en del tips vart vi skulle köra. Summerar man körningen på Fårö så blir det, nära havet, klappersten, får, grindar som skall öppnas och stängas samt en bedårande miljö. 500 poäng på en 10-gradig skala.

IMG_5389.JPG

IMG_5391.JPG

IMG_5392.JPG

IMG_5393.JPG

IMG_5397.JPG

IMG_5398.JPG

 

Vi nådde så småningom målet som var nordostspetsen på Fårö och ett besök vid en fd FRA-anläggning. Planen var även att gå på lite bunkersafari, men av detta blev inget.

IMG_5401.JPG

IMG_5412.JPG

Här inträffar dock något som förändrade resten av resan på ett sätt som inte var planerat.

Douglas leker/busar med en pinne som han slår till ett träd med och lyckas med att få ett rejält skräp i ögat. Han har ordentligt ont, tårarna rinner och vi är så långt bort från hjälp som man bara kan komma på Öjn. Jag gjorde vad jag kunde genom att skölja och försöka rensa, men smärtan var stark och inget tycktes hjälpa. Vi tog en snabb överläggning och bestämde att vi skulle klara ett besök vid raukarna vid Langhammars dit Douglas verkligen ville men att vi sen skulle tillbaka till Gotland i stället för att övernatta på Fårö.

IMG_5425.JPG

Planen genomfördes och under dagen stannade vi och sköljde ögat för att försöka få ut skräpet, jag titta med ordentlig belysning men kunde inte se något skräp.

 

Edited by MFI9
bilder
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi körde direkt från Bunge ner till Tingstäde och hittade en plats att övernatta sydöst om Tingstäde träsk. Platsen var helt okej, men mina tankar gick mest i varv om hur vi skulle hantera situationen så det blev inga bilder eller utforskning. Middag, lite läsning och sen i säng.

Vaknar tidigt på morgonen efter en orolig natt med mycket störd sömn, svårigheten att slappna av hade förstört natten. Till på köpet vaknar jag med en rejäl sväng av migränliknande huvudvärk.

Nu mådde dock sonen perfekt, inga smärtor i ögat. Vi hade tydligen lyckats att få ut skräpet :-)

Vi åt frukost och tog oss bort till Tingstäde armemuseum som jag starkt kan rekommendera där förmiddagen gick åt till att titta på utställningen och klättra på stridsvagnar.

IMG_5431.JPG

Vi körde därefter till Marin och flygmuseet som ligger 2 km syd-väst Tingstäde och hade ett mycket trevligt besök även där. Fin utställning och mycket duktiga guider. Rekommenderas starkt.

IMG_5427.JPG

 

Och här hittade vi operatörspanelen för störskyddsteknikern, som tidigare stått i en hydda vid Bonsen :-)

Så ser två PPI ut...

IMG_5434.JPG

 

Vid det här laget var jag helt slut och vi tog beslutet att ta oss till Visby och ett hotell.

Så torsdag eftermiddag checkade vi in på hotellet som hade pool, vilket Douglas uppskattade då han tyckte havet var för kallt att bada i. Därefter hände inte så mycket i form av overlanding, mer än att vi på fredagen besökte Erik, en glad Gotlänning med många Toyota och ett brinnande intresse för teknik och maskiner. Det blev en trevlig pratstund och lite däcksparkande.

Vi åt sedan lunch i naturen, medvetna om att detta skulle bli sista måltiden i det gröna.

WP_20160812_12_40_31_Pro.jpg

Fredag kväll tillbringade vi i Visby, där det tydligen var någon typ av genomsnittsvecka.... ;-)

Hemresan på lördag gick utan äventyr, vi kunde konstatera att trots lite skador och sjukdom hade vi haft en fantastisk vecka, vi kommer helt klart att åka tillbaka till Gotland fler gånger.

Och nu hade vi sittplatser i försalongen på båten, tyst lungt och bio. Resan gick fort tillbaka till Oskarshamn.

Snittförbrukningen på landsväg i högre fart blev 1,29 l/mil och strax under litern på skogsvägar och finköra.

Våran rutt ligger under "spår/trails" i annan del av forumet.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, munkensbilder said:

Har varit på Medeltidsveckan några gånger men alltid med MC och tält. Det finns fina ställen men min uppfattning är att det är svårt att hitta dom om man inte varit där förut. Men om man har tiden och pluttrar runt i 4x4 kanske det är enklare.

Kul Kul...

Vi hade planerat att träffa en bofast på Öjn som kunde tipsa oss, nu blev det inte så.

Men jag tycker nog att vi lyckades över förväntan med både körvägar och sovplatser.

Man få ju köra nästan överallt ... :-)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...