Jump to content

Inverter tråden


stensth
 Share

Recommended Posts

Tänkte starta upp en tråd där man kan komma med tips angående inverter i bil.

 

Nån som redan har och kan berätta lite?

Jag ska skaffa mig en så småningom och behöver då en 24V. Men frågan är vad för antal Watt ska man satsa på?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har ju bara en 12V men antar att tipsen duger ändå :)
Jag hade satsat på en lite större, dvs 1000W och uppåt, för då kan du använda bla vattenkokare, mindre elverktyg mm 
Själv har jag 1000W och funderar nästan på om jag inte skulle köpa 1500W om jag skulle köpa ny igen.
Har en från Biltema och den har hållit ihop bra genom alla resor med vattenkokning (1000W) flera ggr/dag. Sen laddar vi givetvis kamera mm på det 230V uttaget oxå, sånt som vi inte har 12V laddare till. 
Vet inte om det är värt att köpa "fin" varianter av dessa, de kostar ju skjortan och lite till, och eftersom det för mig är en lyx-sak så spelar det ingen roll för mig om den skulle ge upp under en resa. 
Behöver man den till något seriöst så skulle jag alla dagar i veckan satsa på Waeco och allt vad de heter.
Den som Googlar den skall finna ... 
Där fanns lite mer info och så säljer de ju inverters också, mycket lämpligt ;)
Det är billigare i England för tillfället.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej 

Jag kollade för ett tag sen på just detta om huruvida man skulle ha en med ren sinusvåg eller om en med modifierad sinusvåg skulle funka. Enligt några så är ren sinusvåg det ENDA som funkar och enligt andra så funkar modifierad våg till 99% av normala prylar. Så jag köpte en med modifierad våg, ville inte lägga 12000kr på en med ren sinusvåg.

Då jag vill kunna köra min expresso maskin(1900watt) så blev det en Waeco PP2002 feting på 2000watt med peak på 4000watt. Ja jag vet mitt kaffe beroende gör ont ?

Tänk på att avsäkringen oxå kostar om man går upp mycket i watt...jag fick avsäkra min med 50mm2 kabel och en 250amp säkring. Blev nästan lika dyrt som omvandlaren.

Har laddat laptops, telefoner, borrmaskiner, kamerabatterier, lampor ja det mesta och inte funnit nåt som strular. Om sakerna sen skulle få några långsiktiga skador kan jag inte svara på....tror dock inte det. Alternativt kan man komplettera med en liten 150wattare med ren sinusvåg om man är orolig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tanken är att jag ska ha en batteri bank med 2-3 batterier som ska kunna driva kylskåp plus div ting. Men detta är ett stycke in i framtiden.

 

Tycker du att du klarar dig med 1000W @MrWIB ?

Har hyffsat kraftigt batteri till min kamera och om kompisen följer med så tror jag att han vill kunna ladda sina batterier också till sin RED film kamera då den äter batteri!

Link to comment
Share on other sites

@stensthSom jag skrev innan, jag klarar mig fint, men idag hade jag nog funderat på 2000W. 
Mest för att det kan vara bra att ha (elverktyg) och att hitta vattenkokare på 1000W är en bitch! :) vattenkokare anser jag vara en av mina absolut bästa inköp till bilen. 
Det går snabbt att koka vatten och det är smidigt att bara koppla in, inget kök och annat som skall tas fram, rekommenderas till alla bilförare som har bråttom ibland ;) 
Som Topo skriver så är det där med fin-sinus eller ful-sinus en vattendelare, vill du ha fin-sinus drar priset iväg.
Kan inte tänka mig att min Biltema konverter är fin-sinus, men inget har pajat som jag laddat (kamera, iPad, iPhone, mm mm), så det mesta verkar funka att stundtals laddas från ful-sinus.
En laptop-laddare drar ju sällan mer än 100-200W, och mobil mm drar inget alls, så är det bara sånt du vill ladda så kolla på fin-sinus 300W. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på:

Varje gång du höjer eller sänker spänningen alternativ konverterar DC->AC->DC så får du förluster.

Det optimala är att gå direkt DC->DC om tex batterier till kamera eller laptop ska laddas, det finns bra laddare som ger rätt spänning direkt från 12/24V.

Även vattenvärmare för 12/24V finns om man söker.

Att gå via inverter är vettigt att göra när ingen annan väg finns att gå, ska det vara till värme eller motorer så funkar ful-sinus utan tvekan. Är det dock till pc mm som drivs av switchade nätaggregat så är äkta sinus att föredra och det brukar då inte behövas så många W så priset kan hållas nere.

 

Bara mina tankar, efter 37år med elektronik och datorer.

 

/M

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, MrWIB sade:

1000W / 12V => ca 80A, ganska feta kablar till den, och de flesta vattenkokare är på 2000W.

 

Frågan är bara var kabeln skall vara fet och går du via en inverter förbrukar du mer ström från batteriet, utan att få vattnet till mer än de 100 grader det ändå blir.

Sen är frågan om du har så bråttom att 2kW är nödvändigt för en kopp te eller en påse studentnudlar, i F1 kanske, men inte på våra lugna fina avkopplande turer :-)

Men visst kan det vara svårt att finna så effektfull värmare som man önskar, oftast beroende på att "mannen på gatan" inte vill dra grov kabel i sin bil utan bara använda cig-uttaget. Därför blir kundunderlaget litet och ingen eller få tillverkar.

Men jag har tidigare sett vattenvärmare som var säkrade 45-50A, vet dock inte vilket fabrikat det var, kanske Bosch...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag som datanörd (och nörd på mycket annat känns det som...) införskaffade en ren sinus inverter just för att säkerställa att man inte kör sönder datorn. Jag har gjort det en gång och det är mäkta enerverande...

Tips: http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/inverter/inverter-waeco-sinus-12-230v-350w
Den räcker långt till "finströmmen" och kostar inte skjortan om man vet att man riskerar annan apparatur om man snålar lite. Den har också en USB kontakt med spänning även om invertern är avstängd. Den nyttjar jag till 4g-modemet som ligger gömd tillsammans med invertern i baljan där bak.
Nästa steg blir att skaffa en större med modifierad sinus för att ha till (vågar knappt säga det) frugans hårtork... :o 12-voltstorken jag köpte sitter hon flera timmar med för att få det torrt. Och nej, hon ville inte klippa av det bara för att kunna sova i tält med mig.

*edit
Höll på att glömma finessen med den här invertern. Den har remote av och på så man slipper ha den synlig. Bara att dra kablar och sätta 220-uttag och en strömbrytare på lämpligt ställe.

*edit2
Googlade lite och hittade ngt intressant.
-2000 watt ren sinus för 6000sek. Billebro har 50% på den nu.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=7341
-1000 watt för 3000 sek. Finns både för 12 och 24 volt.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=12081

Edited by Per Pettersson
Glömsk... Och sedan Googlade jag...
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...