Frode Løseth Posted January 29, 2017 Share Posted January 29, 2017 Jeg er ny på Overlanding, og jeg har en orginal Isuzy 2014 model med orginale hjul, jeg ønsker å bytte de til noe som er litt mer egnet "overlanding", er det noen som har gode forslag / erfaringer ? mvh Frode 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SafariTec Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Dekk -> AlTerrain eller Mud Terrain Felg-> Stål eller Alu? Ønska størrelse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 30, 2017 Moderators Share Posted January 30, 2017 Välkommen Frode! Vad är orginaldimensionen på däcken? Oftast räcker det ju med lite grövre mönster och rätt lufttryck för att få betydligt bättre framkomlighet. Större hjul brukar ge utmaningar med Biltrangsynet, däck som tar i vid flex och fullt rattutslag etc. Som Peter skriver ovanför så är valet antingen All Terrain eller Mud Terrain. Om man inte ska köra på väldigt krävande vägar/ traktorspår etc så funkar All Terrain i 9,5 av 10 tillfällen. Mud Terrain är betydligt grövre och støyar mer - oavsett vad folk säger . Oavsett vad du väljer för dekk så be om att få dem seipade - gärna så tätt som möjligt. Då støyar de mindre, ger betydligt bättre grepp och - märkligt nog - så håller de längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Løseth Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Den 1/30/2017 at 14.07, Wiberg skrev: Välkommen Frode! Vad är orginaldimensionen på däcken? Oftast räcker det ju med lite grövre mönster och rätt lufttryck för att få betydligt bättre framkomlighet. Större hjul brukar ge utmaningar med Biltrangsynet, däck som tar i vid flex och fullt rattutslag etc. Som Peter skriver ovanför så är valet antingen All Terrain eller Mud Terrain. Om man inte ska köra på väldigt krävande vägar/ traktorspår etc så funkar All Terrain i 9,5 av 10 tillfällen. Mud Terrain är betydligt grövre och støyar mer - oavsett vad folk säger . Oavsett vad du väljer för dekk så be om att få dem seipade - gärna så tätt som möjligt. Då støyar de mindre, ger betydligt bättre grepp och - märkligt nog - så håller de längre. Takker Wiberg Det er 255 70 -17 som er orginalt, nå vurdere jeg å gå til 265 - 70 - 16 All Terrain med nye 16 alufelger evt 275 Frode Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted February 2, 2017 Moderators Share Posted February 2, 2017 265/70/16 låter som en vettig størrelse. Ökad profil ger ökad möjlighet att gå ner i lufttryck om det behövs och hjulen blir inte så stora att gulvästarna flyger på dig med en gång. Kolla ET, inpress, på fälgar så du får rätt med en gång. Och att det går med 16". På min LC 120 var jag tvungen att modda en del för att få på mindre felg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Løseth Posted March 5, 2017 Author Share Posted March 5, 2017 Den 2/2/2017 at 10.32, Wiberg skrev: 265/70/16 låter som en vettig størrelse. Ökad profil ger ökad möjlighet att gå ner i lufttryck om det behövs och hjulen blir inte så stora att gulvästarna flyger på dig med en gång. Kolla ET, inpress, på fälgar så du får rätt med en gång. Och att det går med 16". På min LC 120 var jag tvungen att modda en del för att få på mindre felg. Takker så mye, jeg har nå bestillt All Terrain BF og 16 felger 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now