Jump to content

Nye Sko til Isuzuen


Frode Løseth
 Share

Recommended Posts

Drømmen var Artic Truck, men det er vel dyrt å bygge om bilen til 150000,- 

Alternativet var å bytte ut hjulene 255/70 - 17 til 265/75 -16 all terain fra Handkook , prøvde først med 285, men det tok borti innerskjermen.

Uansett det ble mye mere gummi, bilen ble mykere og overraskende ikke mer støyende.

Spørsmål: hvilket dekktrykk er passe når en skal kjøre fjellveier ol. ?

 

 

 

Nye hjul.jpg

Edited by Frode Løseth
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med dekktryk er et "humlebol".

Har reist ein del i Sørlige Afrika, på ganske så ulendte veier. Reiser ein ilag med dei "lokale & erfarene" er dei dyisk opphengt i å heller kjøre med et hardere dekk enn å la dekket ta opp "fjøringa" ifra eit mjukt underlag. Eg har tolka dette dithenn at man på lang vei ønsker å bevare dekket mest mulig intakt over tid. Termiske forhold er heilt klart avgjewrande samt type dekk. Det er få av "våre dekk" som idag har 3 lag eller meir i flankane. Flankane blir mest utsatt ved lågt dekktrykk. Nå reiser man syd av Sahara fortvekk litt meir ifra allfarvei & eit revet dekk kan bli fatalt. Så erfaringa passer ikkje 1:1 mot norske forhold, men likevel... Eg har ofte sluppet trykkare lågare ned enn det man har anbefalt meg her & har igrunnen harr ein både behagelig tur & ingen dekkskader. Det blir ein hårfin ballansegang.

 

Dertil kjem aksellast. Ev last, type dekk & underlag. Hastigheit ikkje minst

På "tøffare" skogsturar i Norge har eg på min (relativt lett bil ca 18-1900kg) slept meg ned til rundt 0,8->1.Baro Då får dekket langt betre feste og fjøringa MÅ ikkje fange opp alle ujavnheiter. Samme bil på god driv over grus ligg eg gjerne på 1,2 Baro mens ferdig på Asfalt & daglig er eg oppe mot 2,2Baro. Man blid nødt til å prøve seg fram....& ha eit SKIKKELIG manometer for hånd :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Som dom andra skriver Frode - bara att pröva sig fram till det tryck du gillar bäst. Runt 2kg/ bar är nog fint att börja testa från. Tror nog att du kan gå ganska mycket lägre oxå. Typ av däck, underlag och last i bilen är faktorer som har allt att säga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...