Jump to content

Wikiloc & grusvägar i Sverige


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Tänkte tipsa om en riktigt bra sida för att kunna tanka ner spår till olika aktiviteter om man ska till okänt område. Sidan heter Wikiloc.com och innehåller upptankade spår med svårighetsgrader och i vissa fall även bilder från området. Allt från Hiking, paragliding, etc etc och så klart overlanding/ off road :) . Välj destination och välj typ av aktivitet så kommer det upp en god del förslag ( lite offroad i Sverige/ Norge och det är kanske tur? ).

Jag brukar använda mig av Trafikverkets karta över grusvägar i Sverige när jag ska planera småturer. Ofta hittar man guldkorn just längs små grusvägar. Kolla på denna länken, välj " väguppgifter " i översta fältet till höger, välj " slitlager " i det undre fältet och zooma in i tänkt område. Herre min hatt vad massa fina grusvägar det finns :) . Nedan en bild över området runt Torsby. Det verkar vara lite tjall på deras hemsida just nu men det gröna är alltså grusvägar!!!!!

Skjermbilde.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

På andrioid, använder jag MapApp Topo, 

En topografisk karta, som är något emellan gröna karta och gula kartan, otroligt bra uppmärkt med vart det är bommat och annat, namn på torp och mindre platser.

Nu ligger priset på 200 kr för 100 kartbilder, 

jag har själv totalt laddat ner ca 200 kart rutor för 400 kr

Då har jag täck upp delar av Norge och ända ut till Öst kusten, från Sälen i dalarna och ut till kusten typ vid Bollnäs och på öst sidan ända ner till Växjö

En bit söder om Karlstad och gått kanten ner efter Vänern runt ner till Jönköping sedan öster ut

Jag lägger in 200 kr sedan och om jag kommer till ny plats som ej finns med på den väldigt detaljerade kartan, har jag 100 rutor att plocka av. man behöver inte ladda ner alla på en gång om  man inte vill, 

kartorna är inte bundna till en enhet utan man kan logga in på vilken enhet som helst och få upp sina kartor, där man har sparat platser och spår.

är för mej och de som jag rekommenderat detta till en otroligt bra grusvägs letare, man kan planera hemma och ha med allt i telefonen .

jag använder crome cast och castar skärmen på telefonen till en 42 smart skärm, när jag planerar hemma, otroligt fint att styra över telefonen och få den större bilden på skärmen brevid.

Malin på O:A:S och Swedwenture använder den flitigt efer jag visat på den på Åland nu i sommar. , så vill ni ha en till rekommendation hör med henne om hon är nöjd

MVH H.Hansen

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
On 1. august 2016 at 6.41, H Hansen sade:

På andrioid, använder jag MapApp Topo, 

En topografisk karta, som är något emellan gröna karta och gula kartan, otroligt bra uppmärkt med vart det är bommat och annat, namn på torp och mindre platser.

 

Kan man lägga upp GPX spår i den också?

Link to comment
Share on other sites

Man kan lägga upp spår, Där du får fram längd, hastighet mm

Men om man kan eller hur man delar dem har jag inte kommit på än.

Ja förutom en skärmdump då, men det blir inte bra. bara om du skall dela mindre områden med någon

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...