Jump to content

– Snart blir det ulovlig å kjøre selv


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Ämnet handlar om följande artikel hon Nrk: https://www.nrk.no/norge/_-snart-blir-det-ulovlig-a-kjore-selv-1.13581330

Vad tänker vi/ni om detta? Betyder det slutet på Overlanding så som vi har det idag på våran del av klotet?

Personligen ser jag givetvis att det är den vägen samhället går, men att det troligen kommer att bli väldigt svårt att genomföra rent praktiskt. Utan att trampa några på tårna... Det är nog ett större önskemål om en sådan lösning här i landet, och ett mycket större motstånd i andra delar av europa och världen.

Det att jag kan och måste köra automatiskt mellan städer och andra destinationer är jag inte främmande för. Men... det viktigaste för mig när jag kör bil eller Overlanding är min frihet.

Fyll gärna på med era tankar, för om vi vill eller inte påverkar utvecklingen oss alla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att det skulle bli helt otillåtet att köra själv har jag svårt tro även om jag försöker blicka långt framåt. Däremot skulle det säkert kunna bli så att vissa sträckor enbart tillåts med självkörande fordon och i större städer. Men detta ligger så långt fram i tiden att det inte finns något att oroa sig för idag. Men det gäller ändå att följa utvecklingen och se till så vår frihet inte begränsas successivt i små steg tills dess att det blir ett problem. 

Jag har tidigare jobbat med utvecklingen av teknik som används för självkörande bilar och fått en liten inblick i de problem som man ställs inför. Även om tekniken utvecklas i snabb takt så är det väldigt avancerad teknik som behövs med snabb beräkningshastighet för att kunna få samma goda överblick över omgivningen som en människa om man ser till helheten med allt ovanligt. Nu i dagarna meddelade tex Volvo att de har problem med att avståndsbedöma kängurur eftersom de har annat rörelsemönster än de fyrbenta djur bilen ska akta sig för i här norden. Men tekniken går framåt hela tiden, det behöva bara väldigt mycket datainsamling för att ett AI ska läsa sig att hantera olika situationer. Även de juridiska aspekterna kommer att lösas på sikt om mans er till ansvarsfrågor och andra nya problem som uppstår.

Men ser man till hur fordonsflottan ser ut på gatorna idag så är det väldigt mycket äldre bilar så det kommer ta tid innan majoriteten av alla fordon ens har möjlighet till att köra själva. Dessutom så får vi inte glömma intresset för veteranbilar som aldrig kommer ha denna möjlighet. Trotts detta så kommer ju successivt fler och fler fordon ha möjligheten att köra utan människors påverkan och då kommer politiska beslut troligen användas för att begränsa vår frihet. men det är ett långsiktigt arbete. Det finns ju idag så många undantag som gör att det måste gå att köra själv. Vägar i glesbygden där datorer inte kan beräkna hur bilen ska köra på bästa sätt med sämre vägunderhåll. I svårt väglag med mycket snö registrerar en dator snabbare dåligt dåligt fäste men en människa kan har ser bättre där datorn tycker att allt är vitt och en dator behöver mycket erfarenhet innan den kan köra loss ur en snödriva när den väl kör fast. Utöver det finns alla kommersiella transporter till vägarbeten, jordbruk mm som behöver mänskliga beslut för att kunna genomföras bra. 

Med andra ord tror jag inte det ligger inom överskådlig framtid något att oroa sig för. Men att självkörande fordon kommer premieras med vissa sträckor och delar av städer just för det känns mycket rimligt. Då gäller det att följa med i utvecklingen så vår frihet inte begränsas för mycket av politiker som enbart ser oss som skatteslavar. Det är viktigt att vi alla motorintresserade håller ihop med de olika communities för overlanding/terrängfordon, veteranbilar, mc, bilträffar, motorsport etc.Tillsammans kan vi se till så vår frihet inte begränsas för mycket genom att följa utvecklingen och protestera när politiska beslut förhindrar våra intressen. Det gäller redan idag att visa med sin röstsedel i valen att vi inte accepterar vilka inskränkningar som helst och när det inte räcker även engagera sig i politiken. Än så länge är stegen små mot ett samhälle där overlanding inte är möjligt, men det gäller att följa utvecklingen och se vart den leder. Och självklart även anpassa oss för att ta oss runt problem. Efterfråga ny teknik när äldre teknik förbjuds mm. 

Något som oroar mig mycket är att mycket av politiken enbart kretsar kring att alla ska bo tätt i städer (och helst hålla sig där, aldrig se något annat av världen). Själv bor jag för tillfället i stan, men jag planerar att så snart som möjligt flytta ut på landet och aldrig återvända som boende i stan igen. Det känns så mycket bättre i naturen! Jag kommer aldrig acceptera att min frihet begränsas för mycket. 

Edited by Jaxne
Stavning
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tenk så fint da. Er jo sikkert bare å hacke kartet så går jo bilen over jorder, parker, osv. Er jo da ikke jeg som skal få kjeft, bilen kjører jo sjøl? 

Men den tids sorg, ikke noe å bekymre seg over. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...