Jump to content

Pyrenéerna - tips önskas


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Har någon av forumets medlemmar varit i denna fantastiska bergskjedja och har ovärderliga tips att komma med? Eller tips generellt :) .

Bästa vägen - öst till väst eller väst till öst?

Campingar?

Bästa entry/ exit?

Saker att passa sig för?

Saker att absolut inte missa?

Planerar en resa lite löst och behöver massa information så alla inspill tas tacksamt emot.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ikke reist der selv men tror det er litt forskjell mellom spanske og franske delen av Pyreneene. Mer offroad muligheter i Spania etter hva jeg har skjønt.

Land Rover Owner International magasinet hadde en artikkel om fjellene for ett par år siden med bilder av brostein belagte veier høyt oppe i Pyreneene... husker de godt men har ikke funnet ut navnet på området dessverre.

Fant denne siden: http://www.wikiloc.com/trails/offroading/france

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tack för svar Anders. Det jag  har läst mig till är följande:

Man kör i spanska delen på grund av liberalare regler ang framföring av fordon. I spanska delen är det emellertid inte tillåtet med fricamping så antingen bor man på campingar eller så gamblar man med fricamping. Jag tror hela familjen sätter pris på campingplats m dush och toalett så mitt val blir lätt.

Efter att ha sett på måååånga filmer från området så blir det kämpigt nog på vissa vägar utan att det ska behöva bli så mycket off road. 

Siktar på totalt 3 veckor - 1 vecka ner via Rivieran, 1 vecka i Pyrenéerna och 1 vecka hem via Bourdeux :). Känner att jag glädjer mig redan gitt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Høres ut som det blir en flott tur! Tror familien min hadde satt pris på campingplass også. Var ikke klar over det med fricamping! Litt synd for fint med den muligheten også. 

Har håp om å gjennomføre en lignende tur om noe år med utgangspunkt i sør Frankrik og med kjøring nordover på grensen mellom Spania og Frankrike. Gelder meg til å høre erfaringene dine!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ojojoj, nu har jag plottat en rutt från medelhavet till Andorra. Enligt Garmin, OSM och Google går den på 95% riktiga skitvägar :) . Det är inte det lättaste då " Overlandingvägarna " inte kommer fram på kartan med mindre jag zoomar in till 1km... Det blir lite ut och in zooming ja. Och så tappar man kursen och är på väg in i Frankrike... Göra om - göra rätt ? .

Har hittat ett par riktigt fina campingar längs vägen så detta kan nog bli något.

Tänkte jag ska ladda upp den i vår spårdatabas så kan man titta på den och komma med förslag.

Medelhavet till Andorra.JPG

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Mycket bra tips Anders! Snorkelbilar med taktält och så då lejon! Blir f-n i mig inte mer Overlanding än som så :) . Sen kan det ju hända att ungarna tycker det är häftigt dom oxå - det är ju en bonus ;) .

Den, av mig i envåld än så länge, planerade rutten går genom Narbonne.  Perfekt med lite spänning innan vi campar vid Medelhavet för att dagen efter ge oss in i Pyrenéerna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jon, om du planerar att köra ner via Rivieran kanske du ska försöka planera in lite berg på gränsen mellan Italien och Frankrike? Vi var där för några år sedan och körde runt lite bl.a. Assietta

Sök på:

assietta kammstrasse
mont jafferau
ligurische grenzkammstraße

Jag har nog lite mer info på datorn hemma om du är intresserad av mer

Edited by Klydd
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Detta ser spännande ut Klydd. Jag är lite osäker på vad resten av resesällskapet säger men att ha massa fint att välja på gör inget.

Har gjort en grov skiss på rutt ner - får ta fram den och studera detaljer.

@munkensbilder Jag tittade lite på deras sida - det ser ut som om man kan hitta fina spår via deras rutt, tackar för tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • Moderators

Det närmar sig tur på allvar och jag har börjat leta " bara-måste-se-och-köra " ställen. Jag fick ett tips om Col de Tende på franska eller Col di Tenda på italienska... oj, oj, oj... Sen hittade jag ett lite alternativt spår över Brennerpasset, dvs från Österrike in i Italien. Om dessa ställena är bara hälften så bra som de ser ut på kartan så vetetusan om jag kommer hem. Jag stannar nog där nere och kör grusvägar till skylten skall tas ner :D .

Den preliminära resrutten ca är start Göteborg och så sydlig kurs in i Tyskland så långt vi orkar. Sen blir det fortsatt tur genom Tyskland och in i Österrike. Via Brennerpasset så blir det kurs mot Comosjön i Italien. Efter att ha sett Comosjön så blir det kurs mot Rivieran via Col di Tenda. Väl framme vid Rivieran blir det paus på en dag eller två innan färden går vidare mot foten av Pyrenéerna på den spanska östkusten, förhoppningsvis via den Djurparken Anders har tipsat om längre upp i tråden. Det är ca så långt jag har kollat detaljerna. Jag vet att Mecki sitter med ca det samma så får vi se vem som hittar de fetaste vägarna som övriga i familjen vågar åka med på ;) .

Kolla dessa utsnitten från kartorna - wow :D .

Brennerpasset.thumb.JPG.d99981a827b43f0d9f74f572dfc86674.JPG

5943ec06391cf_ColDiTenda-ColdeTende.thumb.JPG.bdd754f54f8db74aaaf3862679429eb6.JPG

Och ett par bilder lånade från GoogleMaps:

5943ee9f035d5_ColDiTenda-ColdeTende1.thumb.JPG.e9d9bf18e4809431bb0c0b229a54c0a0.JPG

5943eec612f74_ColDiTenda-ColdeTende2.thumb.JPG.d4e4125a093f006d3a067ba65b9005d4.JPG

Hittade en satellitbild över Brennerpasset oxå - vad gjorde man innan Google? :) .

5943f1d1e06a2_Brennerpassetsatelit.thumb.JPG.5ba2948e2e0f6f944d31d87da8658337.JPG

Japp, ganska klar för tur nu :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Med risk för att det blir tjatigt :D .

Kolla småvägarna - de streckade - in i Andorra från Spanien... Helt sjukt... Jag vet att de nästa två veckorna kommer att gå ruskigt långsamt alltså :( .InkedAndorra_LI.thumb.jpg.68a6d4f5c2d2207cca956de3fc40e5c8.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-18 at 10.50, Wiberg sade:

Kolla småvägarna - de streckade - in i Andorra från Spanien... Helt sjukt... Jag vet att de nästa två veckorna kommer att gå ruskigt långsamt alltså :( 

Hehehehe   Tänk på oss andra som inte kommer iväg dit ner på länge...  vi får glädja oss åt eran tripp och alla coola bilder som vi iskallt räknar med laddas upp allt eftersom...   :-D

Förstår det är lång väntan när man har sådant att se fram emot. Vägarna ser skoj ut på kartan!!   :-D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...