Jump to content

Typ av material på takkorgarna


Metalwolf
 Share

Recommended Posts

tjena, funderar på att bygga mig en takkorg och jag antar att det är många här inne som har takkorg på sina bilar

och jag tänkte bara höra om det är någon som har lust att mäta eller vet vilken storlek det är på rören som korgarna är gjorda av samt godstjocklek?

/nybörjare 1f642.png:)

Link to comment
Share on other sites

Min är av okänt fabrikat med 20x20 aluprofiler tvärs över med ca 120 mellan som är bultade i bockade stålkanter. Godstjocklek vet jag inte, troligtvis 1,5-2mm.

Jag har planer att fästa en aludurkplåt över då det sviktar en del när man går på korgen.

Edited by Philip Alvefridh
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Philip Alvefridh said:

Min är av okänt fabrikat med 20x20 aluprofiler tvärs över med ca 120 mellan som är bultade i bockade stålkanter. Godstjocklek vet jag inte, troligtvis 1,5-2mm.

Jag har planer att fästa en aludurkplåt över då det sviktar en del när man går på korgen.

ok tack så mycket för info :D men har du haft taktält på det räcket?

Link to comment
Share on other sites

Nej enbart för last, jag vill inte ha taktält eftersom jag anser att det blir för mycket vikt att lägga på taket. Min tanke är att ha min köra fast utrustning där i, lätt att komma åt oavsett hur bilen har satt sig :-)

På kvittot från MB handlaren från -91 står det "Takräcke typ televerket" :-P

Har däremot försökt att sova i korgen under bar himmel. Va inte helt optimalt, med så långt mellan ribborna som också är så tunna blev det ganska fort obekvämt och jag fick lägga mig på marken igen.

Med en aludurk över får jag ett plant golv istället som fördelar vikten bättre och blir lite som ett safaritak. Bra när bilen saknar AC :-)

Edited by Philip Alvefridh
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Philip Alvefridh said:

Nej enbart för last, jag vill inte ha taktält eftersom jag anser att det blir för mycket vikt att lägga på taket. Min tanke är att ha min köra fast utrustning där i, lätt att komma åt oavsett hur bilen har satt sig :-)

På kvittot från MB handlaren från -91 står det "Takräcke typ televerket" :-P

Har däremot försökt att sova i korgen under bar himmel. Va inte helt optimalt, med så långt mellan ribborna som också är så tunna blev det ganska fort obekvämt och jag fick lägga mig på marken igen.

Med en aludurk över får jag ett plant golv istället som fördelar vikten bättre och blir lite som ett safaritak. Bra när bilen saknar AC :-)

aha ok :D var iväg och kollade lite på material och min korg kommer nog att väga ca 50-60kg :P å täcker hela taket på bilen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...