Jump to content

Lago Di Garda - Brennerpasset - Sommar 2018


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Det lutar åt en " snabbvisit " till Gardasjön, Italien i sommar, trots ( rätt lama ) protester från undertecknad. Det blir med Snövit, taktält och hela tjofräsen - det var det villkor jag ställde.

Så till det jag undrar över. Är det någon som har kört alternativt spår över Brennerpasset? Har sett att det går både det ena och det andra spåret jämte motorvägen. 

5a959b44062e2_Brennerpassetsatelit.thumb.JPG.8b7cf1b648099cb7c318ef80776069b3.JPGBrennerpasset.thumb.JPG.ab4b33d2b0114fb829cf192efaafef1e.JPG

Edited by Wiberg
Bilder...
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjennskap til Brennerpasset, annet enn at det skal være råflott :)

Men da vi krysset over til Italia på vår tur så kjørte vi via Chur - Splùgen - Montespluga, og det var en snirklete (kun sommeråpen) vei med fantastisk utsikt, for ikke å snakke om ned fra passet og inn i Italia. Bremsene gikk varme med over 3 tonn på Cruisern ;)

Og i svingene måtte man håpe det ikke kom noen i yttersving :)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vi körde Splügenpass förra året @macivar. Fin väg. Men Brennerpasset är egentligen stor trist motorväg så därför sneglade jag på sidovägarna. Tror det blir bra. Hade hoppats att någon hade kört där innan bara så jag slipper rapportera att det finns en bom på toppen :D .

Spikade reserutt i går. La vägen inom Prag/ Praha för å hämta det där förban.ade klistermärket de inte hade senast jag var där ( ref turen till Kroatien 2015? ). Sen blir det lite Österrike innan Italien. 4 dagar ner, 6 dagar Gardasjön - med utförcykel :) - och 24 timmar hem... Då blir det ca som det brukar ? . 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Wiberg skrev:

Vi körde Splügenpass förra året @macivar. Fin väg. Men Brennerpasset är egentligen stor trist motorväg så därför sneglade jag på sidovägarna. Tror det blir bra. Hade hoppats att någon hade kört där innan bara så jag slipper rapportera att det finns en bom på toppen :D .

Spikade reserutt i går. La vägen inom Prag/ Praha för å hämta det där förban.ade klistermärket de inte hade senast jag var där ( ref turen till Kroatien 2015? ). Sen blir det lite Österrike innan Italien. 4 dagar ner, 6 dagar Gardasjön - med utförcykel :) - och 24 timmar hem... Då blir det ca som det brukar ? . 

Hei Wiberg. Jag spikade fast plan idag för att köra ned till kroatien i sommar och i samma veva köra via Österrike och italien, eventuellt Frankrike för att åka utförscykel. När du har varit där tidigare, har du då kört något på TET rutterna? Blir också nyfiken om vilket klistermärke du pratar om :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ah! Jag förstår. TET rutter är rutter av grusvägar/skogsvägar som sträcker sig hela vägen genom Europa från alta till södra Spanien. De är egentligen planerade för offroad/Enduro motorcyklar, men många använder dem med bil. Man kan ladda ner de rutter som finns i varje land på vägen till sin gps och det finns information om var man kan campa osv. Varje land har också en kontakt person som man kan ta kontakt om man behöver. 

Link: http://www.transeurotrail.org/

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du inte tycker om motorvägar, åk Mittenwald-Scharnitz och därefter via Sölden till St Leonhard och vidare till Meran ...Lago di Garda. I vilket fall som helst, undvik motorvägen Brenner Fredag/Lördag söderut om du kan

 

Edited by Albatross
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
10 timmar sedan, Björn Ahlskog sade:

TET rutter är rutter av grusvägar/skogsvägar som sträcker sig hela vägen genom Europa från alta till södra Spanien.

Ahh, de har jag läst om ja. Undrar om inte jag har postat något om det tidigare?

Nu är det dessvärre lite begränsat med tid ( och intresse från somliga deltagare... ) så bara det att ta vägen inom Tjeckien är att pusha det lite ;)

@Albatross Jo jag tackar jag - hänvisar till tidigare nämnd Kroatien tur. Då var nog fan halva Europa på väg söderut genom diverse pass i alperna. Vi körde norr ut :D . Sjukaste köerna jag har sett.

Vi - jag - vill bara undvika motorväg just genom Brennerpasset för att jag har fått för mig att grusvägen väster om motorvägen är mer spännande och tar precis så lång tid att HSB + arvingar inte tappar tålamodet. Får se hur reaktionerna blir om jag hittar en bom där uppe ? .

Det blir väl lite alternativ väg från Prag till Innsbruck. Alternativ som i mindre och med mer fint att titta på.

20150801_144251.thumb.jpg.bcac2ae4f80d7096dfc3004700cef565.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Blev lite sugen så mina gamla utslitna kartor kom fram. Antingen kan det bli flyg till Munchen och hyra mc.(6000KR)  Hyra hotell Del a Pai 9000KR/vecka eller ta firmabilen med bostadsinredning. Pratade med "honkönet" och hon var på. Av erfarenhet vet jag att fricampa är svårt men en vit buss kan stå överallt.

DSC_7698.thumb.JPG.182540112dfc05eccf9ecf616732e993.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

En kul väg i närheten av Garda.

http://www.dangerousroads.org/europe/italy/3575-anfo-road.html

Åxå avklarad.

http://www.dangerousroads.org/europe/italy/7080-rifugio-madriccio.html

Själv lade jag upp en Italienkarta på köksbordet och numrerade upp alla roligheter från bla denna sida. Sen gjorde jag en passande rutt, precis som på alla mina resor.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Och jag fortsätter att planera :D . Väldigt cykelrelaterat denna gången.

I min jakt på diverse spår till både bil och cykel snubblade jag över appen Trailforks. Fantastisk! Kartor med spår, betygsatta, svårighetsgrad, bilder, videor etc etc. Se screenshot. 

Screenshot_20180303-180919.thumb.png.590ef3f6fcfad305530f6a7abedd6fdd.pngScreenshot_20180303-180939.thumb.png.507249904916d08cf0b45f267d068902.png

Sen var det där med cykelformen då... Några av stigarna kräver en del av den som vill köra dem och komma ner i ett stycke. Men jag har ju flera månader på mig att komma i form :D .

Lägger med en av många filmer från tuben om Freeride i Garda. Den är onödigt lång och dåligt klippt men från ca 24 minuter ut i filmen så fattar man hur brant det är och hur fort det går. Då gäller det att den gamla kroppen håller ;) .

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Wiberg skrev:

Och jag fortsätter att planera :D . Väldigt cykelrelaterat denna gången.

I min jakt på diverse spår till både bil och cykel snubblade jag över appen Trailforks. Fantastisk! Kartor med spår, betygsatta, svårighetsgrad, bilder, videor etc etc. Se screenshot. 

Screenshot_20180303-180919.thumb.png.590ef3f6fcfad305530f6a7abedd6fdd.pngScreenshot_20180303-180939.thumb.png.507249904916d08cf0b45f267d068902.png

Sen var det där med cykelformen då... Några av stigarna kräver en del av den som vill köra dem och komma ner i ett stycke. Men jag har ju flera månader på mig att komma i form :D .

Lägger med en av många filmer från tuben om Freeride i Garda. Den är onödigt lång och dåligt klippt men från ca 24 minuter ut i filmen så fattar man hur brant det är och hur fort det går. Då gäller det att den gamla kroppen håller ;) .

 

Tack för tipsen, ser bra ut :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Wiberg sade:

Sen var det där med cykelformen då... Några av stigarna kräver en del av den som vill köra dem och komma ner i ett stycke.

Jag försöker hålla mig till "klarar man inte cykla uppför backen ska man inte cykla nedför"...Men jag är född klant och har sällan cykelturer utan att något går sönder, nån kedja, styre eller fingrar... 

Edited by blackstream
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@blackstream Jag har ett gigantiskt cykelstativ från Thule som sitter på dragkroken. Plats till 3 cyklar. Problemet denna gången blir att det är 4 cyklar som ska med. Men den minsta cykeln går kanske att gömma i taktältet?

Så svaret på din fråga är alltså: Vi har med cyklar.

De kommer att fucka up logistiken helt magiskt när det gäller att komma till grejor i bilen men då är det så. Här ska det cyklas!

26056_0_m_526_878.jpg.3e2fc8fca85b93dd0ce3aa4cf2458750.jpg

Edited by Wiberg
Bild...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt koll på vett och etikett i detta forum ännu och vet inte om det är dålig stil att posta detta i någon annans resetråd, men såg denna video när jag kollade på downhill trail i österrike som behöver besökas i sommar och hittade denna video. Kom bara att tänka på denna tråd! Sjuk åkning av Britterna! Platsen är Schladming.

 

Edited by Björn Ahlskog
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Downhill i Garda för mej är att springa dessa 50meter

100_2135.thumb.JPG.c866a1e538bb2082290db9df537709a7.JPG

Och sedan glida runt i en timme. Man blir inte ens svettig. Det är jag i mitten på bilden. Än idag får jag stånd av bara känslan. 100_2134.thumb.JPG.5bdd813f4770e3bd9c0c6b378bff3a06.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...