Jump to content

Expedition E18 - möjlig resa i år?


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Jag vet att det finns minst en till med samma släng av kart-nörderi, i denna växande grupp av Overland entusiaster forumet representerar, som kan förstå mitt behov av att utforska E18 öster ut. Låt mig förklara lite närmare så ingen tror att vi ska cruisa asfalt från Oslo till Stockholm.

 I dag, när jag var i Åmål en sväng och servade frugans Skådillac, så slog det mig hur vansinnigt många grusvägar det sticker av ifrån denna stora väg och min nyfikenhet över vart alla dessa vägar tar... vägen ( oavsiktlig humor ) väcktes. Det är inte första gången jag sitter och funderar på detta men nu tänkte jag göra något med detta och så fort jag kom hem så konsulterade jag diverse terrängkartor över området. Shit pommes frites vilka skatter det ligger där och bara väntar på att bli upptäckta - igen då - någon har ju trots allt kört upp vägarna :) .

Denna skärmdumpen är från ett område helt i närheten av Töcksfors.

Traktorvägar längs E18.jpg

Närheten till E18 gör det ju till ett lätt mål att nå även för de som kommer långväga ifrån. Tänker då på restid i första hand - de flesta av oss gillar väl att navigera med bilen :).

Tror nog att med lite felkörningar, blindspår etc så kan det fort ta en hel helg att ta sig de dryga 80km det är snack om ( en dryg timmes färdväg normalt ) :) .

Kan det vara något för gänget?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tja... jag är ju inte svår att be :D

Har kikat en god del på områden från E18 och söder ut. Det som ser ut att vara den stora utmaningen är, att dom allra flesta grusvägar jag hittat slutar.... i skogen... Det ser ut som väldigt få leder över till något annat. Men det får man ju undersöka :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Är enig i att det är en rejäl utmaning att hitta en " flow " i vissa partier men spåren kanske är så bra att de är värda att köras åt bägge håll? Sen döljer det sig säkert någon förbindelse någonstanns. 

Men en helg lär det gå åt :).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tenkt samme tanken :) På den norske siden av grensen ligger de fleste på privat eiendom/dyrket mark tror jeg, men har alltid lurt på om det var muligå få lov av grunneier til å kjøre stiene/grusveiene som går langs E18. Vet man hvem man skal spørre så kan kanskje noe slikt gå an?!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...