Jump to content

Kortreist - Orkelsjøen


iknutis
 Share

Recommended Posts

Fredag avsluttet jeg på jobb noen timer tidligere, tok med meg kidsa og stakk opp på Aursjøen.
Der spiste vi krekling og blåbær og overnattet til lørdag, før vi dro hjem etter lunsj. Underveis i bilen kom det plutselig fra minsta:
-Hvor er Steinar?
Jeg humret forsiktig, og sa han sikkert var hjemme.
-Hvorfor vil han ikke være med på tur?
Da brast jeg ut i latter, og endte opp med å stille spørsmålet direkte til @Steinvaldsen på Snap noen minutter etter.

En time etter at vi kom hjem, og jeg hadde tømt bilen, holdt jeg på å laste den opp igjen. Det er klart Steinar ville på tur! Men vi ville bort hjemmefra, for der var det blitt ekte norsk høstvær.
YR.NO meldte opphold fra Oppdal og et stykke innover, så da tok vi det som utgangspunkt. På kartet med Oppdal som utgangspunkt ble det omtrent slik seende ut. Jeg har da ikke tatt med Storlidalen.

Kart.png

 

Vi hadde også lyst å utforske Storlidalen, for der så det ut som en fin camp ved enden av veien.

IMG_0874.JPG
Storlidalen er et flott utgangspunkt for mange fotturer i Trollheimen, men for oss var det håpløst. Det var bommer og veisperringer overalt, så der måtte vi bare snu.

IMG_0873.JPG

Vi fortsatte derfor å kjøre mot Orkelsjøen, et område øst for Oppdal sentrum, hvor vi har kjørt før og syns det er utrolig flott. Kjørte der så langt som veien tillater det i retning Folldalen, og ender da opp ved Hånåbekksetra. Det begynte da å bli litt sent på kvelden, men flott vær trass i kraftig vind. Vi hadde sett oss ut noen lovende leirplasser der vi trodde det kunne være litt le for vinden.

IMG_0875.JPG

IMG_0872.JPG
Slo deretter leir, laget god middag (oksegryte) og koste oss med en øl hver før vi tok kvelden. Etter noen timer endte Steinar med å måtte folde ned takteltet, da han var redd det skulle bli skadet av vinden. Jeg som lå på bakken, bak Pajeroen, med 3M øreplugger i, enset knapt noe. Jeg ble derfor overrasket om morgenen når det viste seg at han lå inne i bilen, og teltet var pakket ned.

camp.jpg


Vi droppet frokosten, og kjørte ned til selve Orkelsjøen og deretter innover i Unndalen før vi tok oss en rast og kokte kaffe.

IMG_0871.JPG

Det var mye biler på fjellet denne helgen, ikke unormalt når reinjakta startet mandag. På flere setre var det anlagt nye tilkomstveier, men de gamle var også bevart og åpne. Vi benyttet oss derfor av anledningen til virkelig å se oss rundt i Unndalen, et utrolig flott område. Mer om dette på filmen vi laget av turen.

Det begynte å nærme seg grensen for hvor lenge jeg kunne være borte hjemmefra, så vi satte så kursen hjemover igjen med hodet fullt av gode minner og flotte naturopplevelser.
En liten stopp på Oppdal for å fylle luft i dekkene igjen, og der kunne vi beundre denne Hilux'en med AT37-ombygging. Våre biler ble som dverger i forhold.

hilux.jpg

Takk for oss. :)

 

 

 

  • Like 7
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Ser att ni haft en flott resa och i väldigt fina områden. Det måste ha blåst bra mycket om S tog ner tältet mitt i natten :-D 

Jag måste ta mig dit till era områden så att jag också får köra i forsarna och skapa en bow wave med min LC :-D   För lite rough terrain här i Göteborg...

Du nämnde att det är jakt på ren nästa vecka?  Får man inte vara på fjellet under en tid på hösten? Är det restriktioner på var ni får köra?

Tack för trevlig film!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, CampForCer skrev:

Du nämnde att det är jakt på ren nästa vecka?  Får man inte vara på fjellet under en tid på hösten? Är det restriktioner på var ni får köra?

Reinsflokkene går sjelden der det er bilvei, men vi forsøker å holde oss litt roligere i områder hvor vi vet det er jakt. Det er fritt frem, men dårlig gjort å støkke dyra når en jeger kanskje har brukt halve dagen på å komme seg i posisjon. :)

Det var mest en forklaring på hvorfor det var fullt med biler på alle hytter. Og ja, det blåste ganske heftig fra kl 01-05. Deretter var det vindstille frem til kl 0730.

 

39 minutter siden, blackstream skrev:

Vore det inte fint om @iknutis och @Steinvaldsen ordnade en liten tur som man får hänga med på? 

Det skal vi se litt på. :) Ikke sikkert vi rekker det før vinteren, men det bør være gode muligheter til våren. Helst før man har begynt arbeidet med å utbedre veiene etter vinterens herjinger. ?
 

  • Like 5
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Fin liten tur och riktigt rogivande film! Ja det måste ha blåst ordentligt! Jag tog av snöskyddet på mitt tält två nätter utmed Helgelandskusten och på Lofoten, då trodde jag tältet skulle slitas sönder. Ca 15m/s då uppskattningsvis. Helt klart ny upplevelse ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, CampForCer skrev:

Snyggt!

Ser att ni haft en flott resa och i väldigt fina områden. Det måste ha blåst bra mycket om S tog ner tältet mitt i natten :-D 

Jag måste ta mig dit till era områden så att jag också får köra i forsarna och skapa en bow wave med min LC :-D   För lite rough terrain här i Göteborg...

Du nämnde att det är jakt på ren nästa vecka?  Får man inte vara på fjellet under en tid på hösten? Är det restriktioner på var ni får köra?

Tack för trevlig film!

Helt klart en av (få) ulemper med taktelt, er at det fanger en del vind! Prøvde å sikre det med jekkestropp fra mønen og ned til en av felgene. Hele bilen stod og gynget? Etter vel en time, tok jeg så det endelige valget. Flyttet det jeg trengte inn i bilen og mellom kastene greide jeg å få pakket sammen teltet. Heldigvis uten å bøye bort noen av stagene!  Da jeg endelig fant meg til rette i bilen, sluttet det å blåse:mad:

  • Haha 1
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...