Jump to content

MFI9

Basic Member
  • Posts

    270
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

MFI9 last won the day on April 23 2018

MFI9 had the most liked content!

About MFI9

  • Birthday March 14

Personal Information

  • Ort
    Lund
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Annat

Recent Profile Visitors

1,816 profile views

MFI9's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Very Popular

Recent Badges

570

Reputation

  1. Ojj, va mycket plast det var i nosen på den. Gratulerar till inköpet!
  2. Den senaste tidens kraftiga och ihållande regn har nog sköljt bort spåren.... ??
  3. Det är mycket praktiskt med en fast monterad dieselspis som har helt sluten förbränning, vid bla sådan här tillfällen. Den är okej att använda precis som en spis inomhus. Läger för natten i Norrbottens inland.
  4. Jag har ingen solcellsfläkt, så då är det nog @Per Pettersson du tänker på. Skönt att vi fick det uppklarat.
  5. Inga problem med ventilationen, så vitt jag vet. Så allt fungerar bra.
  6. Inte gjort så mycket mer än att slita på bilen. Camp I Klarälvsdalen 2018-07-24
  7. Följ länken, ladda och spara enligt instruktionerna så får du koll på skogsbränder men även mycket annat. https://www.skogsstyrelsen.se/brandkarta
  8. En skans, någon stans. I Blekinge vi är, kör runt och drabbas inte av maskinella besvär. Mekaniken fungerar som tänkt, när vi vilar benen och äter glass på en bänk. (Ber tusen gånger om ursäkt för dåliga rim) 4 dagar med tre nätter i bilen, besökte ubåtshallen på Marinmuseeum vilket var nytt för oss och mycket sevärt. Lite rundtur på Tjurkö och Sturkö samt båttur i Karlskrona skärgård med båten Wittus. På väg hem stannade vi och sov sista natten på favoritstället Och morgonens frukost intogs med vacker utsikt. Bra dagar med vackert väder och nöjd hustru, vad mer kan man begära. Och så avslutar vi med dagens CTEK-bild som sammanfattar resan. Vi stog still från ca 21 på kvällen fram till 17 dagen efter med 29-30 grader i skuggan och hade då 84% kvar i batteriet. ACU-kylskåp är toppen
  9. I går bar det av öster ut, i regnet.
  10. Klippt från ett annat forum, inte jag som skrivit och det är en bra summering : Vid stadigvarande kallare omgivningstemp än +5° laddar jag i läge snöflinga 14,7V. Den något förhöjda laddspänningen är till för att temperaturkompensera eftersom det vid kyla krävs högre laddspänning för att batteriet ska uppnå normal spänning.Enkelt eller hur!..?Jag förutsätter därför att även underhållsladdningen vid snöflinga ger 14,7V i laddspänning eftersom det fortfarande handlar om att temperaturkompensera.Vid långvarig underhållsladdning, typ flera månader, så laddar jag alltid i normalläge 14,4V därför att jag kan inte vara säker på att tempen är stadigvarande kallare än +5°C.(Men om det då trots allt är kallare än +5° så når jag inte riktigt upp till normal batterispänning. Det får jag leva med!)Enligt min uppfattning kan inte CTEK laddaren vara "för liten" = kan inte ge för lite Ampere. Om man använder en modell med mindre kapacitet så tar det bara längre tid att ladda ett batteri som har högre kapacitet Ah (Amperetimmar), men spänningen blir till slut densamma.Annars är det något annat fel. Sannolikt fel på batteriet eller att man har en rejäl strömtjuv. Det är ingen idé försöka inbilla sig att det skulle gå snabbladda/"tokladda" med snöflinga. Laddaren ger inte mera Ampere utan det enda som händer är att den fortsätter ladda lite längre tid, då den passerar 14,4V så går den inte ned till underhållsladdning utan den fortsätter upp till 14,7V, vilket alltså INTE rekommenderas vid normal temperatur (kolla gärna med batteritillverkaren!)
  11. Jag kan bekräfta att det fortfarande syns oljespår på Öresundsbron.... ?
  12. Våga, våga....!!! Jag lovar att stötta dig genom processen. ?
×
×
  • Create New...